صاحبان سرقفلی حق کسب و پیشه دارند

رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌داران محدودیت‌های داشتن سرقفلی برای کسبه را تشریح کرد و گفت: صاحبان سرقفلی صاحب حق کسب و پیشه نیز هستند اما مستاجران مغازه‌ها، حق کسب و پیشه ندارند.

به گزارش ایسکانیوز؛ سعید درخشانی با اشاره به قانون سرقفلی گفت: خریدار سرقفلی ممکن است مشکلات خود را داشته باشد و اگر بتواند ملکیت را نیز بخرد منفعت بیشتری برایش خواهد داشت، زیرا ممکن است گاهی صاحب سرقفلی و صاحب ملک درگیری پیدا کنند.

وی با اشاره به محدودیت‌هایی که صاحب سرقفلی خواهد داشت، اظهار کرد: اگر مغازه‌دار بخواهد سرقفلی را بفروشد مالک مبلغی دریافت خواهد کرد یا در صورت تغییر شغل باید با اجازه صاحب ملک این کار را انجام دهد، در غیر این صورت ممکن است قانون به صاحب ملک اجازه تخلیه مغازه را بدهد.

رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌داران و مواد پروتئینی درباره اینکه حق کسب پیشه در اجاره‌نامه‌ها رعایت می‌شود یا خیر؟ گفت: کسی که سرقفلی را بخرد، صاحب حق کسب و پیشه نیز خواهد شد اما در صورتی که سرقفلی را نخرد و فقط مغازه را اجاره کند به او حق کسب و پیشه تعلق نخواهد گرفت.

درخشانی با اشاره به اصلاح قانون سرقفلی گفت: مدت زیادی است که این قانون در ایران رعایت و به صورت عرفی انجام می‌شود و تاکنون مشکل زیادی در این باره نداشتیم. در صورت به وجود آمدن مشکل بین صاحب ملک و صاحب سرقفلی با مشارکت خودشان یا راه‌حل قانونی برطرف شده است.

وی در همین باره افزود: نمی‌توان صاحب ملک را مجبور کرد ملکیت را واگذار کند اما در صورتی که هر دو طرف تمایل به جابجایی ملکیت داشته باشند به نفع مغازه‌دار خواهد بود اما قانون نمی‌تواند کسی را مجبور به فروش مالش به غیر کند.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: نازنین میرزایی/ انتشاردهنده:آرش محمدی

402

کد خبر: 733689

وب گردی

وب گردی