مادامی که انجمن قصه‌گویان وجود ندارد خود افراد باید روابط حرفه‌ای را گسترش دهند

مصطفی رحماندوست از شیوه‌های داوری بخش بین‌الملل نوزدهمین جشنواره‌ی قصه‌گویی سخن گفت.

به‌ گزارش ایسکانیوز به نقل از اداره کل روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل کانون، رقابت‌های بین‌الملل جشنواره قصه‌گویی در حالی ادامه دارد که یکی از داوران این بخش به محورهای استاندارد قصه‌گویی اشاره کرد.
بر این اساس مصطفی رحماندوست در دومین روز از رقابت‌های این جشنواره و در پاسخ به نگرانی قصه‌گویان ایرانی گفت: «حرکات موزون و موسیقی در کیفیت یک قصه‌ گویی تاثیر ندارد. من به عنوان یکی از داوران معتقدم که حرکت، زنده شدن قصه و استفاده از زبان بدن است که یک قصه را از دیگری متمایز می‌کند.»
پیش‌تر بخشی از شرکت‌کنندگان ایرانی بخش بین‌الملل ابراز نگرانی کرده بودند که به دلیل آزادی عمل شرکت‌کنندگان خارجی در حرکات نمایشی ممکن است این امر در آرای داوران و کیفیت آثار این رقیبان تاثیر داشته باشد.
شاعر و نویسنده‌ سرشناس کشور در پاسخ به این نگرانی گفت: «قصه‌های خوبی از سوی برخی قصه‌گویان خارجی نقل می‌شود اما داوران تاکید دارند اگر حرکات آن‌ها هم نمایشی باشد و اثر را به تئاتر نزدیک کنند امتیازی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.»
رحماندوست ادامه داد: «شیوه نامه‌ای برای داوری در اختیار ما قرار گرفته است. انتخاب قصه، بیان، جان بخشی به قصه و ارتباط با مخاطبان نکات بارز این شیوه‌نامه هستند و آنچه نظر داوران را جلب می‌کند تخیل است چرا که کار قصه‌گویی تخیل است، نه نمایش.»
او با تاکید بر این نکته که لباس و ابزار، نکات فرعی امتیازدهی هستند اعلام کرد: «در جشنواره‌های دیگر کشورها هم ابزارهای قصه‌گویی جزو ملاک‌های داوری نیستند.»
این داور در ادامه به کیفیت خوب این جشنواره اشاره و پیشنهادهایی را مطرح کرد: «خیلی خوشحالم که پس از بیست سال پیشرفت زیادی را در این جشنواره شاهدم اما برای بین‌المللی‌تر شدن این رویداد توجه به چند نکته ضروری است. یکی از مهم‌ترین آن‌ها توجه به تمرکز قصه‌گویان است. حضور مترجم روی سن و ترجمه‌ی هم‌زمان حس و حال قصه را می‌گیرد لذا ضروری است که شبیه به دیگر جشنواره‌‌ها خلاصه‌ای از داستان در اختیار داوران و مخاطبان قرار بگیرد و قصه‌گویان به زبان خود قصه‌هایشان را روایت کنند.»
او با ذکر این پیشنهاد که قصه‌گویان ایرانی نیز امکان حضور در جشنواره‌های خارجی را دارند بر تلاش و پیگیری آنان در این امر تاکید کرد: «زمان انتخاب افراد توسط نهادها برای کارگاه‌ها گذشته است. تا مادامی که انجمن قصه‌گویان وجود ندارد خود افراد باید روابط حرفه‌ای را گسترش دهند و با مراجعه به سایت‌ها و ایجاد ارتباط با جشنواره‌ها امکان حضور در آن‌ها را برای خود فراهم بیاورند.»
گفتنی است که رقابت‌های بخش بین‌الملل نوزدهمین جشنواره‌ قصه‌گویی فردا بعدازظهر پایان می‌پذیرد. برندگان این بخش در مراسم پایانی جشنواره معرفی خواهند شد.
دریافت کننده: بخشی پور/ تائید کننده سلیمی

502500

کد خبر: 733797

وب گردی

وب گردی