تالاب هامون جازموریان برنامه مشترک محیط زیست سیستان و بلوچستان و کرمان برای احیا

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: ما تجربه ای در تدوین طرح مدیریت یکپارچه تالاب بین المللی هامون داریم و برای همکاری با استان کرمان در احیاء هامون جازموریان کاملا آماده ایم.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان، نیره پورملائی افزود: انسان زمانی که نعمتی را از دست می دهد، متوجه ارزش آن می شود، تالاب ها آیینه تمام نمای عملکرد ما انسان ها هستند و هر گونه اقدام مثبت و منفی بر روی تالاب ها اثرگذار است.
پورملائی بیان کرد: از دست دادن ارزش های تالاب عواقب بسیاری در معیشت، اجتماع، اقتصاد و فرهنگ دارد و ضمن اینکه عوامل زیادی موجب تخریب تالاب ها شده، یکی از علت ها در هیرمند و جازموریان، عدم وجود حقابه برای تالاب ها بوده است.
پورملایی تصریح کرد: سدسازی، تغییر اقلیم و ... از دیگر علت های بروز مشکل برای تالاب هاست و تبعات آن را در اقتصاد، جامعه، فرهنگ و محیط زیست شاهد هستیم.
وی با اشاره به اینکه باید طرح های مدیریت و نجات تالاب ها زودتر تدوین و اجرایی شود، بیان کرد: بخشی از تالاب هامون جازموریان در شهرستان های ایرانشهر و دلگان استان سیستان و بلوچستان است که رودخانه بمپور به آن منتهی می شود و امسال با سیلاب های فصلی و بارندگی های اخیر 15 میلیون مترمکعب آب وارد تالاب شد اما بسیاری از کارکردهای تالاب از بین رفته است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: ما تجربه ای در تدوین مدیریت یکپارچه تالاب بین المللی هامون داریم و امیدواریم در زمینه احیاء تالاب جازموریان بتوانیم همکاری کنیم.
وی افزود: امیدواریم با طرح مدیریتی احیاء تالاب بتوانیم در زمینه تقویت جوامع محلی و معیشت پایدار برای آنها کار کرد و ارزش ها و کارکردهای تالاب را برای مردم و مسوولان به صورت شایسته تبیین و اعتبارات مورد نیاز را جذب کنیم و برای همکاری همه جانبه با استان کرمان آماده ایم.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشار دهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 733805

وب گردی

وب گردی