احتمال صعود طلای جهانی به ۱۲۵۰ دلار

با وجود عملکرد ضعیف طلا در معاملات جمعه، سرمایه گذاران و کارشناسان وال استریت در نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز نسبت به دورنمای قیمت طلا و ادامه روند افزایش آن در هفته جاری خوش بین ماندند.

به گزارش ایسکانیوز؛ در نظرسنجی طلای کیتکو برای هفته جاری، ۱۷ تحلیلگر و معامله‌گر شرکت کردند که از میان آنها ۱۰ نفر یا ۵۹ درصد افزایش قیمت طلا و ۴ نفر یا ۲۴ درصد کاهش قیمت این فلز را پیش بینی کردند در حالیکه ۳ نفر یا ۱۷ درصد هم نسبت به جهت حرکت طلا نظری نداشتند.

در این بین، ۱۹۸۸ سرمایه گذار در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز شرکت کردند که از میان آنها، ۱۲۶۳ نفر یا ۶۴ درصد انتظار داشتند قیمت طلا در هفته جاری افزایش پیدا کند در حالیکه ۴۶۲ نفر یا ۲۳ درصد کاهش قیمت این فلز را پیش بینی کردند و ۲۶۳ نفر یا ۱۳ درصد نظری نداشتند.

در نظرسنجی کیتکونیوز برای هفته گذشته، ۵۶ درصد از کارشناسان وال استریت و ۵۵ درصد از سرمایه گذاران افزایش قیمت طلا در هفته گذشته را پیش بینی کرده بودند که پیش بینی درستی بود. طلا در معاملات روز جمعه کاهش یافت اما تحت تاثیر ابهامات سیاسی که تقاضا برای این فلز ارزشمند را تقویت کرد، برای سومین هفته متوالی صعود کرد. هر اونس طلا برای تحویل در آوریل در معاملات بازار نیویورک ۲.۵۰ دلار کاهش یافت و در ۱۲۳۹.۱۰ دلار بسته شد اما برای کل هفته حدود ۰.۳ درصد افزایش داشت. طلا از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون ۷.۶ درصد رشد قیمت داشته است.

در حالیکه احتمال افزایش بیشتر نرخهای بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا در سال جاری مانع رشد بیشتر قیمت طلا شده است. نگرانی نسبت به سیاستهای دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا و همچنین انتخابات سال جاری در هلند، فرانسه و آلمان کمک کرد طلا در هشتم فوریه به ۱۲۴۴.۶۷ دلار صعود کند اما پس از اینکه جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا درباره لزوم افزایش نرخهای بهره در مارس صحبت کرد، دورنمای دلار قوی‌تر و بازده بالاتر اوراق خزانه باعث شد طلا روز چهارشنبه به ۱۲۱۶.۴۱ دلار سقوط کند. نرخهای بهره بالاتر از ارزش دلار پشتیبانی می کند و جذابیت سرمایه گذاری در طلا که سوددهی ندارد را کمتر می کند.

به گفته جفری نیکولز، مشاور اقتصادی ارشد در شرکت رزلند کپیتال، صندوقهای سرمایه گذاری و سفته بازان اخیرا به خرید در قیمت پایین و فروش در قیمت بالا پرداخته و به این ترتیب بر حرکت قیمت طلا تاثیر گذاشته اند. انتظار می رود این رفتار آنها همچنان ادامه پیدا کند.

بر اساس گزارش کومرس بانک، در ۱۳ روز گذشته، ۵۸.۶ تن طلا وارد صندوقهای سرمایه گذاری قابل معامله در بورس که تحت حمایت طلا قرار دارند، شده است. این صندوقها مانند سهام معامله می شوند اما قیمت کالا را دنبال می کنند و طلا برای حمایت از سهام در صندوقها نگهداری می شود. به گفته تحلیلگران کومرس بانک، ورود طلا به صندوقهای سرمایه گذاری نشانه تقاضای قوی برای طلا در حال حاضر است و انتظار می رود سرمایه گذاران همچنین به ورود به این صندوقها ادامه دهند.

همچنین طبق آمار وب سایت CME Group، تا روز چهارشنبه ۴۲۰ هزار و ۱۴۶ معامله خرید در بازار معاملات آتی طلای کامکس نیویورک وجود داشت که بالاتر از ۴۱۵ هزار و ۱۲۸ قرارداد در روز سه شنبه بود. این امر با افزایش قیمت و خرید جدید روی داده است.

ریچارد بیگر، کارشناس بازار کالا به کیتکونیوز گفت: وی انتظار دارد هر اونس طلا به ۱۲۵۰ دلار صعود کند در حالیکه کن موریسون، یک کارشناس دیگر پیش بینی کرد این فلز تا سطح ۱۲۶۰ دلار صعود خواهد کرد.

فیلیپ استرایبل، تحلیلگر ارشد شرکت "آر جی او فیوچرز" به عنوان یکی از کسانی که به افزایش قیمت طلا خوش بین بود، اظهار کرد احتمال عقب نشینی بازارهای سهام آمریکا و اروپا پس از رشد چشمگیر اخیرشان وجود دارد با این همه تحلیلگران چنین باور قوی نسبت به فلز زرد ندارد.

پیتر هاگ، مدیر معاملات جهانی کیتکو متالز اظهار کرد: تا زمانی که هر اونس طلا به بالای ۱۲۴۲ دلار صعود نکند، نسبت به صعود قیمت این فلز متقاعد نخواهد شد.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: نازنین میرزایی/انتشاردهنده:آرش محمدی

402

کد خبر: 733894

وب گردی

وب گردی