برای  حل آلودگی هوای کلانشهری مانند تهران  باید راهکارهای بلند مدت و قابل اجرایی ارائه داد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی سرعین که دکتری محیط زیست دارد با اشاره به وضعیت هوای تهران از ابتدای سال جاری تا کنون گفت: هوای تهران تا 30 بهمن ماه 74 روز ناسالم برای گروه‌های حساس و 9 روز ناسالم را تجربه کرده است. برای ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از آلودگی هوا لازم است در ابتدا علت آلودگی هوا را بشناسیم.

دکتر علی احد زاده در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز ادامه داد: متاسفانه در برخی از روزهایی که پایتخت تجربه کرده است میزان ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون بیشتر از حد سلامت بوده و چنین وضعیتی نگران کننده است و باید به بررسی عواملی پرداخت که نشان دهد چرا تعداد روزهای آلوده سال 95 از سال 94 بیشتر است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی سرعین گفت: در این زمینه برخی از راهکاری مقطعی مانند تعطیلی مدارس، کنترل و نظارت بیشتر بر طرح زوج فرد و عدم فروش طرح ترافیک روزانه و.... مطرح می شود که برای خارج شدن از بحران بسیار کارآمد است اما من در این زمینه پیشنهاد می کنم اگر بخواهیم مشکل آلودگی هوای کلانشهری مانند تهران را حل کنیم باید مانند سایر کشور ها راهکارهای بلند مدت و قابل اجرایی را در نظر بگیریم.

وی اضافه کرد: در این زمینه می توان از پتانسیل مردم استفاده کرد همه ما دیدیم که در زمان 8 سال دفاع مقدس مردم با جان خود از میهن عزیزمان دفاع کردند درست است که در حال حاضر دشمن وارد خاک ما نشده است اما با مشکلی مانند آلودگی هوایی که تنفس می کنیم مواجه شده ایم که کمتر از دفاع از میهن اهمیت ندارد.

دکتر احد زاده افزود:در این زمینه لازم است مسئله را سیاسی نکنیم و به دنبال مقصر نباشیم زیرا هر یک از شهروندان ممکن است به سهم خود در آلودگی هوا سهیم باشد.

وی بیان کرد: آلودگی هوا مشکلات بسیاری را برای شهروندان در پی داشته است که از جمله آن می توان به خستگی مزمن اشاره کرد بیشتر پایتخت نشینان اغلب با علائم خستگی مزمن و سردرد های طولانی به پزشک مراجعه می کنند و این عوامل به مرور زمان می تواند زمینه ساز ابتلا به بیماری هایی مانند پوکی استخوان و ... را ایجاد کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی سرعین گفت: در زمینه راهکارهای طولانی مدت باید تمامی شهروندان دست به دست یکدیگر دهند تا معضل آلودگی هوا را در گام های کوچک و به مرور زمان حل کنند به عنوان مثال خود شهروندان برای اینکه در هوای پاکیزه تری تنفس کنند اگر دارای خودرو ها و موتور سیکلت هایی هستند که فاقد استاندارد های لازم است و باعث ایجاد آلودگی هوا می شود، برای تردد در سطح شهر از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کرده یا خودروهای خود را تعمیر کنند.

خبرنگار:نیوشا یعقوبی/منتشر کننده :زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 733968

وب گردی

وب گردی