بسیج همگانی برای مدیریت یکپارچه شهری

سومین جلسه شورای سیاست گذاری کنفرانس جامع مدیریت شهری با حضور اعضای این شورا برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز این جلسه با توضیحات مصطفی بروجردی دبیر کنفرانس درباره هدف و چرایی تهیه لایحه مدیریت خدمات شهری آغاز شد و در ادامه احمد دنیامالی، رئیس شورای سیاست گذاری کنفرانس ضمن مرور چگونگی تدوین لایحه مدیریت خدمات شهری گفت: «این لایحه با دقت و بررسی‌های زیادی تهیه شده است. هر چند که هنوز شوراها جوان هستند و حتی در برخی موارد دیده شده که اعضای شورای شهر لایحه‌ای را تهیه کرده‌اند اما بعد متوجه شده‌اند که قوانین بالادستی اجازه تصویب این قانون را نمی‌دهد. بنابراین چون در این حوزه جوان هستیم، نیاز داریم بیشتر به این مسائل پرداخته شود و گلوگاه‌های این لایحه مورد نقد و بررسی قرار گیرد.»

او ادامه داد: «می‌توان قبل از اینکه این لایحه به مجلس برود، به بهبود شرایط و رفع ایرادات این لایحه کمک کرد. هر چند که بعضاً دیده می‌شود در حوزه کلان شهرها مقاومتی وجود دارد که گویا نباید در این زمینه قانونی وجود داشته باشد. اما من معتقدم که باید به موضوعات کلان شهرها به صورت جداگانه بپردازیم. همانند انتخاب شهردار که برخی می گویند به صورت عام برگزار نشود و برخی هم معتقدند که در تهران و برخی شهرها باید مردمی برگزار شود.»

دنیامالی تأکید کرد: «مخالفان این نظریه بر این باورند که اگر انتخاب شهردار را هم از اعضای شورای شهر گرفته شود، دیگر چیزی برای اعضای شورای شهر نمی‌ماند و شوراها را تضعیف می‌کند. از این جهت باید به این موارد با دقت و تحقیق زیاد پرداخته شود که حتی ممکن است با برگزاری یک کنفراس و یا یک همایش، نتیجه حاصل نشود.»

سارنگ: مهم‌ترین هدف ایجاد بستر گفتمانی است

دکتر امین سارنگ، دبیر کمیته علمی کنفرانس نیز در این نشست با اشاره به تخصصی بودن این کنفرانس، گفت: «موضوع کلیدی که درباره این لایحه مطرح است این است که همه به اتفاق با بحث مدیریت یکپارچه شهری موافقند اما چگونگی اجرای آن محل سؤال است. از این جهت برخی معتقدند قانون فعلی ایراداتی دارند.»

او با بیان اینکه یکی از مهمترین اهداف کنفرانس مدیریت شهری باید ایجاد بستر گفتمانی باشد، یادآور شد: «نمایندگان مجلس هنوز ذهنیتی در این خصوص ندارند و طرح این بحث در شرایط فعلی بسیار خوب است. چون تا بررسی‌ها تکمیل شود و به صحن مجلس برود، نمایندگان تا حدودی ذهنیت پیدا کرده‌اند. البته مقاومت‌های خاصی درباره برخی واگذاری‌ها به شهرداری وجود دارد»

در ادامه رضا تقی پور، عضو شورای سیاست گذاری کنفرانس و عضو کمیته مدیریت شهری مجمع تشخیص مصلحت نظام هم طی سخنانی با اشاره به اینکه باید یک روش شناسی علمی داشته باشیم که چه طور می‌خواهیم نتیجه گیری کنیم، تأکید کرد: «برداشتم از لایحه مدیریت شهری این است که قطعاتی را از نظام‌های مختلف مدیریت شهری، بدون طراحی واحد و نگرش سیستمی، به هم چسبانده‌ایم.»

او با تشریح مدل‌های مفهومی که باید برای نشست به کار گرفته شود، یادآور شد: «نیاز به حداقل 4 مدل مفمومی داریم. یکی از آنها، مدل مفمومی نظام مدیریت شهری است. یعنی اجزاء را مشخص کنیم. در این لایحه اجزا آمده اما منفصل است. پس باید اجزا و ارتباط آن را مشخص کنیم.»

تقی پور ادامه داد: «اگر در این نظام به توافق رسیدیم در انشاء مواد و احکام به نتیجه خواهیم رسید. مدل‌های دیگر هم شامل مدل مفهومی نظام ارتباط مدیریت شهری با دولت، مجلس و قوه قضائیه است. در قانون اساسی، شوراها، در کنار این سه قوه دیده است. بنابراین باید توجه کرد که تا این جایگاه تبیین نشود، طبیعی است که هر کدام از قوا بخواهد به این موضوع خدشه وارد کنند.»

دولت‌ها مسئولیتشان را به شوراها واگذار نمی‌کنند

در ادامه سید علی میرنجاتی نماینده بانک شهر در این جلسه با اشاره به اینکه فضا برای طرح این لایحه مناسب نیست، اظهار کرد: «تا کنون هیچ کدام از دولت‌ها حاضر نشده‌اند که حتی یک درصد مسئولیت خود را به شوراها بدهند. امروز در این دولت هم چنین بستری وجود ندارد. بنابراین چرا باید در این فضا، این لایحه را مطرح کنیم؟ بنابراین فکر می‌کنم خروجی این لایحه بسیار ضعیف خواهد بود.»

او با اشاره به اینکه سهم خواهی از شهرداری‌ها در این لایحه افزون شده است، تاکید کرد: «ما در این لایحه موادی داریم که اگر در مجلس هم تأیید شود، شورای نگهبان آن را رد خواهد کرد. همچنین این لایحه بسیار حجیم است و واگذاری همه امورات شهرداری به سازمان شهرداری‌ها آسیب جدی خواهد بود. چراکه استقلال شهرداری‌ها کم می‌شود.»

باید گام به گام پیش برویم

مرتضی طلایی، عضو شورای شهر تهران هم در این نشست گفت: «تا زمانی که سیاست‌های کلی نظام در رابطه با شوراها و مدیریت شهری، مشخص نشود، ما نمی‌توانیم در این بخش ورود پیدا کنیم. چون هر بار با یک بخش در قانون اساسی و یا قوانین موجود بر می‌خوریم و تداخل پیدا می‌کنیم.»

طلایی با بیان اینکه اگر این پیش نویس به مجلس برود، 2 اتفاق می افتد، ادامه داد: «اگر پیش نویس به مجلس برود اول شوراها را منحل می‌کند و دوم شهرداری‌ها را دولتی می‌کند.»

وی با اشاره به مشکلات کلان شهرها یادآور شد: «این لایحه باید برای موضوع کلان شهرها تصمیم گیری کند و نمی‌تواند با موضوع شهرداری‌ها و شوراها پیوند بخورد. بنابراین پیشنهاد می‌کنم که باید این لایحه را در قالب چند ماده کوتاه و ناظر بر تهران به عنوان مرکز اصلی تحقق آنچه بدنبالش هستیم و چند شهر بزرگ دیگر تهیه کنیم تا این امکان فراهم شود که به استناد برنامه توسعه سوم وچهارم بتوانیم این مسیر را طی کنیم و به صورت مرحله‌ای پیش رویم.»

طلایی تأکید کرد: «امکان ندارد بتوانیم در کلان شهری مثل تهران هم بتوانیم یکپارچه باشیم چون تحول عظیم و همه جانبه ای را در همه بخش‌ها می‌طلبد. شاید به همین دلیل هم است که تا کنون کسی زیر بار اجرای این مسأله نرفته چون عمق کار زیاد است.»

او در پایان گفت: «پیشنهاد مشخصم این است که به سمت همکاری با مجمع تشخیص مصلحت نظام برویم و سیاست ای کلی نظام را درباره شهرداری‌ها در بیاوریم. همچنین درباره این لایحه تهران را هدف گذاری کنیم و گام به گام، پیش رویم و در نهایت هم تمام افراد ذی نفع را درگیر کنیم.»

بهترین کمیسیون عمران را برای دفاع از لایحه مدیریت شهری را داریم

خلیل راحتی، قائم مقام سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نیز در این نشست تاکید کرد: «شاید در این دوره مجلس و دولت که گفته می‌شود فضا مناسب نیست، بهترین شرایط است. چون الان بهترین کمیسیون عمرانی را داریم که در آن حداقل 6 شهردار کلان شهر داریم. حتی معاون عمرانی هم داریم. بنابراین اگر این افراد اگر مشکلات شهرداری‌ها را ندانند، جای تعجب دارد.»

او ادامه داد: «در بدنه دولت هم خیلی با مشکلات شهرداری‌ها آشنا هستند و این دولت تنها دولتی است که جسارت کرد و به این موضوع ورود پیدا کرد. یک ماده را بارها سبک و سنگین کردند و عواقب آن را سنجیدند.»

راحتی با بیان اینکه می‌دانیم این لایحه ایراداتی دارد، ادامه داد: «ما یک لایحه درآمدهای پایدار تنظیم کرده‌ایم و فرستاده‌ایم. اگر درباره درآمد در این لایحه کمتر توضیح داده شده است، چون منتظر آن لایحه هستیم. همچنین ما قوانین ناقض و منقوض زیادی داریم اما ما آسیب شناسی کردیم و گفتیم با علم به همه این قوانین باید اینطور عمل شود. بنابراین نباید اتفاقات خوب را نادیده گرفت.»

او در پایان اظهارات خود تأکید کرد: «ما نیازمند همفکری هستیم و در تدوین این لایحه همه کلان شهرها همکاری کرده‌اند. این لایحه نقص دارد ولی قابل اصلاح است. این لایحه سال 93 به دولت ارائه و نحوه بررسی آن تعیین شد و جمع بندی‌اش این لایحه شده است. اما ایرادات قابل رفع دارد.»

شوراها و شهرداری‌ها 2 بال مدیریت شهری هستند

محمد تقی زاده، عضو کمیته علمی کنفراس هم در ادامه این نشست، گفت: «جایگاه مدیریت شهری در نظام اداری و ساختار مدیریت شهری تبیین و رابطه‌اش با قوا مشخص شود. نمی‌توان مدیریت شهری را از شوراها و شهرداری‌ها جدا کرد چراکه 2 بال اساسی برای مدیریت شهری هستند.»

تقی زاده با اشاره به اینکه باید این لایحه را از 2 منظر نگاه کرد، یادآور شد: «مقتضیات محلی را باید در نظر داشت. نمی‌توان گفت که شهر 5 هزار نفری با شهر یک میلیونی فلان کلان شهر یکسان دانست. این ظرف اجرایی متفاوت است. همچنین تنوع وظایف و یا جنس وظیفه‌ای که واگذار می‌شود را باید در نظر گرفت.»

همچنین در ادامه عباس شفیعی، عضو کمیته علمی کنفرانس نیز با بیان اینکه نباید از ارائه لایحه مدیریت شهری ترسید، یادآور شد: «نباید از اینکه این لایحه را به مجلس تقدیم کنیم بترسیم. ممکن است ایراداتی داشته باشد که می‌توان آن را برطرف کرد. برطرف کردن اشکال موردی ندارد. بلاخره مفادی در این لایحه است که نیاز به بازنگری و کارشناسی دارد و اصلاح آن ایرادی ندارد و به حق هم می‌تواند باشد.»

شفیعی همچنین در پایان به این سؤال طلایی که آیا ماده 6 این لایحه برای کلان شهری مانند تهران با یک شهر کوچک به صورت مساوی قابل اجزاست یا خیر؟ پاسخ داد: «باید به هر کدام از منظر ساختار سازمانی که ایجاب می‌کند، نگاه کرد.»

خبرنگار و انتشار دهنده : زهره حاجیان

700700

کد خبر: 734043

وب گردی

وب گردی