ارایه خدمات طب سنتی در خانه‌های بهداشت

معاون توسعه سلامت دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، با اشاره به اقدامات انجام جهت ادغام خدمات طب سنتی در نظام مراقبت‌های اولیه کشور، گفت: در این راستا و در گام نخست به صورت آزمایشی در 9 استان و در مجموع در 1000 خانه بهداشت، این برنامه اجرا می‌شود و به این ترتیب بهورزان و تعدادی از پزشکان عمومی در آموزش‌های لازم را دریافت کردند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، مهدی یوسفی درباره آخرین وضعیت پوشش بیمه‌ای خدمات طب سنتی که در سلامتکده‌ها ارائه می‌شود، توضیح داد و گفت: در سال گذشته شورای عالی بیمه با مشکلات و چالش‌هایی مواجه شد که اوج آن در بحث لایحه برنامه ششم توسعه و جدا شدن بیمه سلامت از بدنه وزارت رفاه و پیوستن به وزارت بهداشت بود. همچنین همزمانی مشکلات اعتباری و بودجه‌ای طرح تحول نیز باعث شد عملا بیمه‌ها تعهد جدیدی را قبول نکنند تا بار مالی آنها روز به روز بیشتر نشود. در مجموع، این چالش‌ها باعث شد که طی چند سال گذشته ویزیت خدمات طب سنتی که در واقع در قبال هزینه‌هایی که بیمه‌ها پرداخت می‌کنند، مبلغ قابل توجهی نیست، مغفول بماند. امیدواریم با تصویب برنامه ششم توسعه و استقرار بیمه‌ها یا شورای عالی بیمه در وزارت بهداشت، این امر محقق شود.

وی همچنین به موضوع نبود منابع کافی برای ساخت 20 سلامتکده‌ای که جزو اهداف وزارت بهداشت قرار دارد، اشاره کرد و گفت: سلامتکده‌ها تعاریف متفاوتی در دانشکده‌های طب سنتی دارند؛ برخی از آنها در قالب آیین نامه تاسیس سلامتکده‌های طب سنتی می‌گنجند که بخش‌های دولتی و خصوصی می‌توانند از آن استفاده کنند. در حال حاضر نیز تعداد سلامتکده‌های بخش خصوصی در کشور کمتر از 10 مورد است . برخی از دانشکده‌های علوم پزشکی فعلا درمانگاه‌های خود را کمی گسترده کرده‌اند و بخشی از فضای خود را به این خدمات اختصاص دادند. تعداد این مراکز نیز در تمام کشور بالغ بر 30 مرکز است.

معاون توسعه سلامت دفتر طب سنتی وزارت بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت مصوب کرده بود که 20 سلامتکده با معماری ایرانی اسلامی تاسیس شود، اما با توجه به محدودیت اعتبارات، یک سوم اعتبار لازم تخصیص داده شد. امیدواریم تا سال آینده 10 مورد از این سلامتکده‌ها تاسیس شوند.

وی درباره نحوه ارائه خدمات طب سنتی که پیشتر اعلام شد، قرار است در نظام مراقبت‌های اولیه ادغام شوند، گفت: هنوز برای خانه‌ها، مراکز بهداشتی و مراکز جامع سلامت، ارائه خدمات طب سنتی از لحاظ محتوایی غریب است و از لحاظ شکلی نیز در مجموعه وظایف آنها تعریف نشده است. به همین دلیل به این جمع بندی رسیدیم که در گام اول به صورت آزمایشی در 9 استان و در مجموع در 1000 خانه بهداشت، این برنامه را اجرا کنیم. در همین راستا بهورزان و تعدادی از پزشکان عمومی نیز در این زمینه آموزش دیدند.

به گفته یوسفی، بر اساس برنامه‌ریزی‌های وزارت بهداشت، اجرای آزمایشی این خدمات تا خرداد ماه سال آینده به اتمام می‌رسد و گام دوم برنامه آغاز و استان‌های تحت پوشش افزایش داده می‌شود.

معاون توسعه سلامت دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، نحوه فعالیت بهورزان و پزشکان عمومی در حوزه طب سنتی را تشریح کرد و گفت: بهورزانی که در شبکه بهداشت و درمان و مراکز جامع سلامت این خدمات را ارائه می‌کنند، بیشتر توصیه‌هایی در زمینه نوع مواد غذایی و میوه‌ها برای جلوگیری از بیماری ارائه می‌دهند. گام دوم آموزش‌ها که ارائه خدمات درمانی توسط پزشکان عمومی است نیز به مسائل کاربردی و تشخیص و درمان بیماری‌ها با استفاده از داروهای گیاهی و روش‌های طب سنتی می‌پردازد. همچنین به دلیل تعداد ناکافی پزشکان متخصص طب سنتی، این گروه از پزشکان در سطوح بالاتر ارائه خدمت می‌کنند و بیشتر در شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها مستقر هستند.

وی افزود: خدمات طب سنتی که در بسته‌های درمانی از سوی پزشکان عمومی آموزش دیده ارائه می‌شود، بر اساس سه محور درمان با استفاده از تغییر سبک زندگی، داروهای گیاهی و استفاده از برخی روش‌های ساده درمانی مانند ماساژ و حجامت و ... است. هزینه این خدمات نیز در قالب بسته خدماتی که در بلوک‌های بهورزی تعریف شده، دریافت می‌شود.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/منتشر کننده:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 734181

وب گردی

وب گردی