ییلدیریم: در صورت توافق با آمریکا، ترکیه در عملیات رقه مشارکت می‌کند

نخست‌وزیر ترکیه گفت، اگر توافقی با نیروهای ائتلاف تحت امر آمریکا حاصل شود، آنکارا بخشی از عملیات آزادسازی رقه از دست تروریست‌های داعشی خواهد بود و در این عملیات مشارکت مستقیم نمی‌کند.

به گزارش ایسکانیوز به نوشته روزنامه حریت، بنعالی ییلدیریم، ‌نخست‌وزیر ترکیه که برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ به آلمان رفته گفت: ما مستقیما در عملیات آزادسازی رقه مشارکت نخواهیم داشت و تنها پشتیبانی تاکتیکی آن هم در صورتی که توافقی حاصل شود، ارائه می‌دهیم. فرصت‌ها و ظرفیت‌ها در دست بررسی است.

به گفته ییلدیریم،‌ نیروهای محلی، ارتش آزاد سوریه و سایر گروه‌ها به عنوان یک یگان جلو می‌روند و ترکیه پشتیبانی آنها را بر عهده می‌گیرد.

او همچنین افزود، آمریکا و ترکیه در عملیات رقه برای حمایت از نیروهای مبارز حضور نظامی خواهند داشت.

نیروهای حزب اتحاد سوریه دموکرات که تحت حمایت آمریکا هستند عمدتا شامل یگان‌های مدافع خلق کردهای سوریه (ی.پ.گ) و برخی از گروه‌های عرب هستند و اواخر سال گذشته عملیاتی چند جانبه برای آزادسازی رقه آغاز کردند.

از نظر ترکیه،‌ "ی.پ.گ" به دلیل ارتباط با حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) یک سازمان تروریستی محسوب می‌شود. "ی.پ.گ" شاخه نظامی حزب اتحاد سوریه دموکرات (پ.ی.د) است. آنکارا با مشارکت "ی.پ.گ" و "ی.پ.د" در عملیات رقه مخالف است.
نخست‌وزیر ترکیه در ادامه تاکید کرد: همانطور که می‌دانید بعد از الباب نوبت پاکسازی رقه از عناصر داعش است. ما به آمریکایی‌ها گفتیم که همکاری با" پ.ی.د" و "ی.پ.گ" درست نیست. آنها شاخه‌های "پ.ک.ک" هستند و یک سازمان تروریستی به یک سازمان تروریستی دیگر برتری ندارد. گمان می‌کنم که دولت جدید آمریکا این مساله را بررسی کند. من یک بار دیگر این مساله را در دیدار با مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا تکرار کردم.

ترکیه از دسامبر سال گذشته تلاش دارد تا الباب در شمال سوریه را از کنترل داعش خارج کند و عملیاتی تحت عنوان "سپر فرات" را از ۲۴ اوت ۲۰۱۶ در شمال سوریه آغاز کرد.

ییلدیریم گفت: در هر صورت آمریکا یک طرح عملیاتی برای رقه دارد. ما درباره این صحبت می‌کنیم که این طرح چگونه باید اجرا شود. امیدواریم که آمریکا ی.پ.گ و پ.ی.د را برای عملیات رقه انتخاب نکند وگرنه مشکلاتی جدی در روابط با آمریکا به وجود می‌آید.

نخست‌وزیر ترکیه همچنین به این نکته اشاره کرد که در دیدار با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفته است که ترکیه می‌تواند آلمان را در عملیات رقه وارد کند.

منبع: ایسنا

خبرنگار: شایان دنیادیده/ تاییدکننده: فاطمه سرلک

کد خبر: 734211

وب گردی

وب گردی