جزییات برگزاری جشنواره فیلم سبز  اعلام شد/ حضور کمپین رضا کیانیان در جشنواره فیلم سبز

اولین نشست رسانه ای ششمین جشنواره بین المللی فیلم سبز صبح امروز- یکشنبه اول اسفند ماه- در سالن کنفرانس اداره محیط زیست شهر تهران برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم سبز، در ابتدای این نشست فرهاد توحیدی دبیر ششمین جشنواره بین المللی فیلم گفت: کشور ما از نظر محیط زیستی در روزهای سختی به سر می برد. این روزها شنیده می شود که خوزستان عزیز گرفتار طوفان ریزگردهاست و ما نیازمند عزم ملی برای بهبود اوضاع آن هستیم، امیدوارم این کوشش و عزم به وجود بیاید.
وی ادامه داد: شاید نیاز باشد که مردم نیز در این حوزه مشارکت نمایند و با کمک دولت و تخصیص اعتبار کافی خوزستان شرایط مناسبی پیدا کند. در بخش دیگری از کشور بارش باران های سیل آسا و طوفان برف خرابی هایی را به بار آورده است که امیدواریم هموطنان عزیز ما مشکلاتشان برطرف شود و با کمک دستگاه های زیربط به جریان زندگی عادی برگردند.
توحیدی یاداور شد: همچنین در بخش هایی از سیستان و بلوچستان سیلی به راه افتاده که سابقه نداشته است و این درحالیست که بیش از ۶ سال بود که در این استان بارانی نباریده بود و همه این اتفاقا اهمیت توجه به مسائل زیست محیطی را نشان می دهد. تلاش همکاران ما در جشنواره فیلم سبز بر این است که مشخص کنیم چه سهمی برعهده ما شهروندان در برابر محیط زیست است و این که چطور می توانیم بحران های محیط زیستی را مدیریت و کاهش دهیم.
وی با اشاره به مدیریت و مراقبت آلدوگی در برخی شهرهای جهان بیان کرد: نقش افراد در این زمینه اهمیت ویژه ای دارد. جشنواره بین المللی فیلم سبز با ابزار هنر تلاش می کند تا به تغییر الگوهای رفتاری کمک کند.
توحیدی با اشاره به گزارشی از پنجمین دوره جشنواره فیلم سبز توضیح داد: جشنواره فیلم سبز در دوره گذشته خود بعد از ۱۰ سال فاصله از دوره چهارم خود برگزار شد. جشنواره ششم از ۳۱ تیر ماه تا ۶ مرداد ماه در تهران و مراکز استان ها و برخی دیگر از شهرستان های کشور برگزار خواهد شد که امیدواریم پرده های نمایش فیلم در این جشنواره افزایش یابد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: سال گذشته بیش از ۲۰۰ هزار مخاطب در طول یک هفته برگزاری جشنواره به تماشای آثار این جشنواره نشستند.
وی درباره شرایط آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره نیز بیان کرد: این آثار باید در فاصله دی ماه ۹۲ تا پیش از پایان فراخوان جشنواره یعنی ۳۱ اردیبهشت ماه تولید شده باشند. تجربه برگزاری پنجمین جشنواره فیلم سبز ما را بر آن داشت تا جشنواره فیلم سبز در دوره ششم خود در قالب مسابقه بین المللی برگزار شود بنابراین تغییراتی در شکل برگزاری ایجاد شده است و آثار بین الملی و ایرانی در کنار هم رقابت می کنند.
توحیدی درباره بخش های مختلف جشنواره فیلم سبزعنوان کرد:همچنین مسابقه بین الملل ششمین جشنواره فیلم سبز شامل بخش داستانی بلند با مدت زمان بیش از ۵۰ دقیقه، داستانی کوتاه با مدت زمان کمتر از ۳۰ دقیقه، مستند بلند با مدت زمان بیش از ۳۰ دقیقه ،مستند کوتاه با مدت زمان کمتر از ۳۰ دقیقه ، مسابقه پویانمایی و مسابقه فیلم های تجربی می شود.
وی ادامه داد: بخش های غیر رقابتی سینمایی ششمین جشنواره فیلم سبز شامل فیلم های کودک و نوجوان از جمله ساخته های این گروه سنی یا فیلمسازان حرفه ای درباره کودکان یا برای کودکان درباره مسائل محیط زیستی است. در بخش غیر رقابتی همچنین فیلم های ساخته شده توسط مراکز گردشگری نیز می توانند شرکت کنند.
دبیر ششمین جشنواره فیلم سبز همچنین گفت: با توجه به نامگذاری سال 2017 به نام سال گردشگری پایدار، این موضوع یکی از موضوعات مورد توجه در این دوره از جشنواره فیلم سبز خواهد بود. همچنین فیلم های ساخته شده توسط صنایع درباره سبز کردن صنعت و کنترل آلودگی در فرآیند تولید و عملکرد هم از موضوعات بخش غیر رقابتی در ششمین جشنواره فیلم سبز خواهد بود.
نوحیدی همچنین خاطر نشان کرد: بازار بین المللی فیلم های محیط زیستی نیز ممکن است برگزار شود. از سویی دیگر بخش غیررقابتی دیگری به آثار محیط بانان عزیز کشور که در جریان انجام وظیفه خود ثبت کرده اند، اختصاص دارد. دیدن برخی از این تصاویر با نگاهی خلاقانه می تواند برای مخاطبان جشنواره بسیار جذاب باشد و از فیلم های برتر این بخش نیز تقدیربه عمل خواهد آمد.
توحیدی با اشاره به بخش جنبی جشنواره بیان کرد: مسابقه هنرهای تجسمی شامل عکاسی، گرافیک، کاریکاتور، تصویرسازی هنرهای مفهومی و ویدئوآرت از دیگر بخش های این جشنواره است. برگزاری کارگاه ها و سمینارهای بین المللی هم با موضوعات مرتبط با تم جشنواره که اقتصاد سبز است،برگزار می شود. شهر پایدار، گردشگری پایدار و انرژی های پاک هم زیرمجموعه های این تم هستند.
وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین المللی آثار دیزاین سبز بین المللی در قالب ششمین جشنواره بین المللی فیلم سبز گفت: از آنجا که بخش هایی از صنایع و خدمات برای طراحی وسایلی متناسب با محیط زیست تلاش می کنند، برخی از این طرح ها در جشنواره فیلم سبز عرضه می شوند تا الگویی برای استعدادهای جوان و دانشمندان ایرانی برای تولید ابزارهایی در راستای اهداف محیط زیستی باشند.
این فیلمنامه نویس افزود: جشنواره بین المللی فیلم سبز همچنین با شرکت هنرمندان ۱۹ اسفند ماه مراسم روز درختکاری را برگزار و سفرای جدید محیط زیست در این رویداد مشارکت کرده و مدیران موفق در زمینه محیط زیست مورد تقدیر قرار می گیرند و سفیران اقدام به کاشت نهال خواهند کرد.
وی در پایان خبر داد فیلم «مادر کشی» که سال گذشته در جشنواره بین المللی فیلم سبز مقام اول را کسب کرد، در مسابقه جهانی GFN که باید به اسکار سبز تبدیل شود، با اختلاف یک رای دومین فیلم برگزیده شناخته شد. همچنین در جشنواره فیلم سبز برلین فیلم «خواب آب» عنوان بهترین فیلم را از آن خود کرد. امیدواریم این موفقیت ها ادامه یافته و همانطور که اصغر فرهادی در اسکار می درخشد، فیلم های ایرانی نیز در اسکار سبز دیده شوند.
توحیدی همچنین از امضای تفاهم نامه ای با یک سازمان بین المللی برای ترویج سینمای سبز و ارائه شیوه نامه فیلمسازی و برنامه سازی سبز خبر داد.
اکران فیلم های جشنواره در 100 مرکز
در ادامه این نشست مهدی توحید پور دبیر اجرایی ششمین جشنواره بین المللی فیلم نیز گفت: جشنواره فیلم سبز در ششمین دوره به صورت کاملا بین المللی در بخش های سینمایی و تجسمی برگزار می شود و بخش اضافه شده به این دوره، نمایشگاه دیزاین سبز برای پرداختن به طرح های صنعتی و معماری و شهری متناسب با حفظ محیط زیست است.
وی ادامه داد: شانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست برای اولین بار به عنوان غرفه سینمای سبز حضور خواهد داشت و فیلم های برگزیده پنجمین جشنواره در این نمایشگاه به نمایش در می آید و برگزیدگان دوره پنجم نیز حضور خواهند یافت.
توحیدپور در ادامه افزود: در مراسم روز درختکاری در پارک پردیسان همچون سال گذشته فعالان محیط زیست و هنرمندان حضور خواهند داشت.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته اکران فیلم های جشنواره سبز را در ۷۰ مرکز تجربه کردیم که این تعداد در ششمین دوره به ۱۰۰ خواهد رسید. در هر استان با حضور تشکل های محیط زیستی و فرهنگی برنامه های غیررقابتی و ویژه ای همزمان با جشنواره برگزار خواهند کرد. سفرهای استانی برای تقویت بخش های ستادی در حال حاضر آغاز شده است تا جشنواره کارآمدتر برگزار شود و آغاز این سفرها از استان قزوین بوده است.
وی ادامه داد: این سفرها تا یک ماه پیش از برگزاری جشنواره ادامه می یابد و سازمان های مردم نهاد نیز در پروژه های مشترک محیط زیستی برای اشاعه فرهنگ حفظ محیط زیست به زبان هنر با ما همکاری دارند.
حضور کمپین رضا کیانیان در جشنواره فیلم سبز
در ادامه این نشست مزدک میرمضانی مدیر امور استان های جشنواره نیز گفت: در جریان تبادل با شبکه جشنواره های جهانی فیلم سبز متوجه شدیم که از نظر بسیاری از شاخص ها نظیر تعداد سالن های نمایش، مخاطبان، جوایز و تعداد شهرهای مشارکت کننده، بخش ها وبرنامه های جانبی، جشنواره فیلم سبز ایران بزرگترین جشنواره فیلم سبز جهان نیز محسوب می شود.
وی با بیان اینکه شبکه GFN به این جشنواره در پنجمین دوره توجه ویژه ای داشت افزود: با این ظرفیت در ششمین می توانیم بهترین فیلم های محیط زیستی جهان را شرکت دهیم. همچنین بهترین فیلم های ایرانی نیز در این رویداد حضور می یابند تا بازار این فیلم ها نیز رونق بگیرد. کمپین ها و کارگاه های محیط زیستی نظیر کمپین رضا کیانیان درباره دریاچه ارومیه در ششمین جشنواره فیلم سبز شرکت خواهند کرد.
میر رمضانی همچنین با اشاره به مذاکره جشنواره فیلم سبز با سازمان های بین المللی نظیر اکو و یونسکو برای گردش جشنواره فیلم سبز در کشورهای منطقه، توضیح داد: این اتفاق می تواند مفاهیم مطرح در فیلم های جشنواره را در منطقه نیز گسترش دهد همچنین مهمانان ویژه ای در ششمین جشنواره بین المللی فیلم سبز نیز شرکت می کنند.
جشنواره فیلم سبز به هیچ وجه جشنواره ای دولتی نیست
بخش دوم نشست خبری ششمین جشنواره بین المللی فیلم سبز به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص یافت. فرهاد توحیدی در پاسخ به این پرسش که چرا سال گذشته برگزیدگان جوایز خود را با تاخیر دریافت کردند، گفت: سازمان حفاظت امحیط زیست ایران دیناری به این جشنواره کمک نمی کند اما کوشش می کنیم تا افراد حرفه ای را برای جلب اعتبارات و جذب منابع مالی در کنار خود داشته باشیم. ما با دست خالی پنجمین جشنواره فیلم سبز را برگزار کردیم و بعد از جشنواره با بحران مالی شدیدی رو به رو بودیم اماخوشبختانه بعد از مدتی توانستیم تعهدات خود را به برگزیدگان ادا کنیم.
دبیر ششمین جشنواره بین المللی فیلم سبز درباره عملکرد جشنواره نسبت به معرفی گونه های نادرمحیط زیستی و جانوری بیان کرد: برای این اتفاق بخش غیر رقابتی فیلمسازی محیط بانان در نظر گرفته شده است و وظیفه جشنواره فیلم سبز در این باره اطلاع رسانی و بیدار کردن وجدان عمومی است که خوشبختانه این اتفاق افتاده است.
وی در پاسخ به این که سازمان حفاظت از محیط زیست و دولت چه کمکی به برگزاری جشنواره فیلم سبز داشته اند، عنوان کرد: باید تاکید کنم که جشنواره فیلم سبز به هیچ وجه جشنواره ای دولتی نیست و تنها از کمک های معنوی سازمان حفاظت از محیط زیست صرفا استفاده می کند. پنجمین جشنواره فیلم سبز بازخوردهای خوبی داشت و فیلم های برتر این جشنواره با اجازه برگزیدگان در شهرهای دیگر نمایش داده شد.
توحیدی ادامه داد: سازمان حفاظت از محیط زیست با توجه به این موفقیت، کمک به پخش فیلم های دغدغه مند در حوزه محیط زیست کرده است. برای مثال ، فیلم «مادرکشی» اثر برگزیده دوره قبل درباره حفاظت از منابع آب و سد سازی بحث های چالش برانگیزی را به دنبال داشت که در مراکز مختلفی به نمایش در آمد. همچنین تا آنجا که اطلاع دارم سدسازی در دست بازنگری در مجموعه دولت است. امیدوارم سیاست گذاران به دنبال تولید و نمایش این جنس فیلم ها در سیاست های خود بازنگری داشته باشند.
وی درباره اساتید و مدرسان خارجی کارگاه های جشنواره نیز افزود: در حال مذاکره با این افراد هستیم و هنوز اسامی قطعی نشده است اما سینماگرانی به این جشنواره خواهند آمد که برایمان جنبه غافلگیرانه دارند.
وی با ابراز امیدواری به راه اندازی و برگزاری مطلوب بازار فیلم جشنواره ،توضیح داد: ایران با توجه به تنوع اقلیمی و دارا بودن ویژگی ۵ قاره ، قاره کوچک نام دارد و می توان از این فرصت برای تهیه فیلم هایی که به تغییر الگوهای رفتاری کمک می کند، استفاده کرد.
دریافت کننده: معصومه رضا/ تایید کننده:حسین نقاشی
501

کد خبر: 734364

وب گردی

وب گردی