راه حل تازه دانشمندان برای جلوگیری از انقراض پرندگان

دانشمندان مشغول فعالیت در پروژه ای هستند تا بتوانند با استفاده از «مرغ های مادر جانشین» گونه های در حال انقراض پرندگان را دوباره به حیات برگردانند.

به گزارش ایسکانیوز، برخی از گونه های اردک، مرغ مگس خوار و فاخته ها تخم خود را در لانه پرندگان دیگر می گذارند. به عبارت دیگر آنها پرندگان دیگر را مجبور می کنند جوجه هایشان را به فرزندخواندگی قبول کنند.

دانشمندان معتقدند می توان با الهام از چنین روندی به حفظ گونه های درحال انقراض پرندگان کمک کرد. اما احتمالا فرایند فرزندخواندگی باید زودتر از مرحله تخم گذاری شروع کرد. به عبارت دیگر این فرایند باید طوری آغاز شود که پرندگان تخم نمونه های درحال انقراض را در بدن خود پرورش دهند.

درهمین راستا دانشمندان دانشگاه ادینبرو اعلام کرده اند «مرغ های مادر جانشین» را پرورش داده اند. این مرغ ها نمی توانند جوجه های خود را پرورش دهند اما کاملا سالم هستند.

دکتر مایک مک گرو از موسسه روزالین در این دانشگاه می گوید: این مرغ ها نخستین گام در نگهداری و محافظت از پرندگان نایاب هستند. به این ترتیب می توان تنوع زیستی را برای نسل آینده نیز حفظ کرد.

مک گرو و گروه همکارانش برای تولید مرغ هایی که بتوانند تخم پرندگان نایاب را پرورش دهند، از یکی از روش های اصلاح ژنتیک و ابزاری به نام TALEN استفاده کردند. دانشمندان بخشی از دی ان آ مرغ را که مربوط به باروری بود حذف کردند. ژن حذف شده DDX۴ نام دارد که به تولید «جرم سل اولیه» کمک می کند. این سلول ها در ایجاد نطفه در بدن مرغ نقش مهمی دارند.

ایده اصلی آن است که باجلوگیری از عملیات تخم گذاری در مرغ ها «جرم سل اولیه» پرنده نایاب را در بدن مرغ وارد کنند.

با وجود آنکه پرورش مرغ های مادر جایگزین انجام شده اما کاشت سلول ها در بدن آنها نیز باید بررسی شود.

200/202

منبع: مهر

دریافت کننده : ناهید سمیعی/منتشر کننده: محمدجواد آخوندی

کد خبر: 734445

وب گردی

وب گردی