الزام شهرداری به محاسبه و صدور سیستمی فرم های پرداخت و پیش پرداخت عوارض

طرح الزام شهرداری به محاسبه و صدور سیستمی فرم های پرداخت و پیش پرداخت عوارض به تصویب اکثریت اعضا شورای شهر رسید.

به گزارش ایسکانیوز، محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در این باره گفت: مطابق مفاد ماده 71 قانون شوراها ، مسئولیت تعیین میزان عوارض ساختمانی و نحوه دریافت آن بر عهده شوراهای شهر است و شورای اسلامی شهر تهران به موجب مصوبات ابلاغی، شهرداری تهران را ملزم کرده است تا تمامی آیتم های عوارض ساختمانی اعم از صدور پروانه ، گواهی های عدم خلاف و پایانکار و یا تثبیت قانونی را بصورت مکانیزه و سیستمی بر مبنای تعرفه های مصوب شورا به شهروندان اعلام کند.
وی ادامه داد: طی سال های اخیر برخی از آیتم ها بصورت مکانیزه محاسبه و فرم های اعلام عوارض به شهروندان از طریق دفاتر خدمات الکترونیک شهر تهران ارائه می گردید و برخی از آیتم ها مطابق تشخیص و سلایق مدیران ستادی و مناطق شهرداری به صورت توافقی اخذ می‌شد که در شورای چهارم با ایجاد کمیسیون شهرسازی و معماری، مصوباتی در خصوص تعرفه کاربری های تجاری و اداری براساس مرغوبیت محلی و مکانی و مرغوبیت راسته های تجاری و اداری تصویب شد و شهرداری تهران ملزم شد تا تمامی عوارض ساختمانی صرفا بر مبنای تعرفه مصوب شورا و به صورت سیستمی و الکترونیکی محاسبه و اعلام کند تا از هر گونه اعمال سلیقه شخصی و فساد و رانت احتمالی جلوگیری شود.
سالاری با اشاره به اینکه در سال 95 و بویژه در ماه های اخیر شاهد تغییر رویکرد انحرافی در فرآیند تصمیم گیری ها و اقدامات حوزه محاسبه و فرم های اعلام عوارض مناطق هستیم گفت: نه تنها در خیلی از موارد مبنای محاسبه عوارض ، سلایق مدیران مناطق می باشد بلکه حتی از ارائه فرم های اعلام عوارض هم اجتناب می شود و میزان عوارض بصورت شفاهی به شهروندان اعلام و از آنان درخواست می شود تا نسبت به پرداخت کل مبلغ عوارض و یا بخشی از آن به شهرداری اقدام کنند که این روال تخلف محسوب شده و مغایر مصوبات شورا است.
این عضو شورای شهر تهران افزود: پس از این اتفاقات نسبت به تهیه طرح دو فوریتی اقدام کرده‌ایم که با امضاء اکثریت اعضای شورای شهر به هیات رئیسه ارائه و با یک فوریت آن موافقت شد و در جلسه امروز،با حضور معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران مفاد این طرح یک فوریتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نهایتا به تصویب اعضای شورای شهر رسید.
سالاری به شهروندان تهرانی توصیه کرد از دریافت هرگونه فرم اعلام عوارض دستی و یا پرداخت اعلام شفاهی عوارض خودداری کرده و صرفا بر اساس فرم های سیستمی که بر اساس تعرفه های مصوب شورای اسلامی شهر تهران که نحوه محاسبه آن در فیش ها درج شده اقدام به پرداخت کنند.
در جریان بررسی این طرح محمد مهدی تندگویان نیز با تاکید بر اینکه شهرداری در پاره ای از موارد در صدور فیش های عوارض، سیستماتیک عمل می‌کند اظهار داشت: تنها دربرخی از موارد است که مناطق و معاونت های شهرسازی مناطق اقدام به اعمال سلیقه در نحوه محاسبه عوارض ناشی از ساخت و ساز می‌کنند که مصادیق چنین برخوردهایی در مناطق شهرداری قابل رصد است.
محسن پیرهادی عضو هیات رییسه شورا نیز با اشاره به اینکه نظارت بر چندین پرونده مرتبط با ساخت پروژه‌های بزرگ در شهر را تجربه کرده است و از نزدیک با نحوه محاسبه عوارض و صدور فیش های ساختمانی آشناست گفت: نکته ای که در مورد رانت ایجاد شده در شرایط صدور دستی فیش های عوارض و مخالفت با این شیوه درست است و نگرانی که وجود دارد در نحوه محاسبه عوارض است .
وی افزود: تا جایی که من میدانم فیش ها به صورت سیستماتیک محاسبه و صادر می‌شود و اگر قرار است تخلفی صورت گیرد در نحوه محاسبه و قبل از نشستن اطلاعات بر روی سیستم است که این مورد باید مد نظر در این طرح قرار گیرد.
حبیب کاشانی عضو شورای شهر تهران که به صورت هفتگی و منظم دیدارهای مردمی در مناطق دارد نیز در این خصوص گفت: دربررسی پرونده های شهروندان در مناطق بارها به این مسئله برخورد کرده ام که در محاسبه عوارض به خصوص عوارض پارکینگ ضرائب محاسبه ها رقم های بزرگی را ایجاد می‌کند که نشان می‌دهد در تشخیص و نحوه محاسبه عوارض اعمال سلیقه می شود. این موضوع است که رانت ایجاد می‌کند.
پژمان پشمچی زاده معاون شهرسازی و معماری شورا نیز در توضیحاتی اظهار داشت: در ضرورت شفافیت و سیستمی شدن کار مخالفتی وجود ندارد اما نکته ای که باید به آن توجه شود این است که شهرداری با حمایت های شورا سیستم صدور عوارض را سالهاست که به صورت سیستماتیک اجرا کرده است وتنها در پاره ای از موارد که تصمیمات مدیریتی در مناطق را شامل می شود براساس تمایل شهروندان مبنی بر پرداخت زود هنگام مبالغی به صورت علی الحساب برای درخواست صدور پروانه پیش از آغاز سال جدید است چراکه تصور می‌کنند عوارض برای سال بعد افزایش خواهد یافت. بنابراین در غیر این صورت پیش پرداختی از شهروندان برای موارد دیگر گرفته نمی شود.
وی با بیان اینکه این امکان وجود دارد که برای این پیش پرداختها نیز فیش صادر شود. حاضریم بخش نامه ای در این زمینه تهیه و ابلاغ کنیم که برای پیش پرداخت ها نیز سیستمی صدور فیش صورت گیرد؛ یادآور شد: در سال جاری 9000 پروانه ساخت صادر شده است که همه به صورت سیستمی صادر شده است.بنا براعلام سایت شورای شهر تهران، در نهایت اعضا شورا این طرح را به تصویب رساندند.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: مرضیه کنگرانی / انتشار دهنده: زهره حاجیان

308/700

کد خبر: 734527

وب گردی

وب گردی