گودرزی:  منابع اختصاص یافته به آموزش و پرورش در لایحه بودجه تکرار تراژدی گذشته است

عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با انتقاد از بی‌توجهی به بودجه آموزش و پرورش در لایحه بودجه سال ۹۶ گفت: اعتبارات در نظرگرفته شده برای فرهنگیان در لایحه بودجه تکرار همان تراژدی گذشته است.

به گزارش ایسکانیوز، مسعود گودرزی در نشست علنی امروز (دوشنبه، 2 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی،در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص بودجه 96 در مخالفت با کلیات بودجه سال آینده گفت: ابتدا از زحمات شایسته نمایندگان برای بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق تشکر می‌کنم،اما لازم است تأکیدکنم که در نظام بودجه ریزی موارد باید جنبه عملیاتی داشته باشد به عبارت بهتر بودجه و هزینه‌ها باید متناسب بوده و غیرکارشناسی نباشد،اما متأسفانه به این موضوع در بودجه سال 96 توجه نشده است.

نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی افزود:در این لایحه منابعی برای درآمد درنظر گرفته شده است؛اما فشار بیشتر را بر مردم می‌آورد زیرا وابستگی به بودجه نفت آسیب جدی به اقتصاد کشور وارد می‌کند و باید از این موضوع فاصله گرفت.

وی با تأکید براینکه طرح برخی مسائل در مخالفت با کلیات بودجه جنبه تبلیغاتی ندارد،تصریح کرد:یکی از نقاط ضعف این لایحه نگاه ضعیف به فرهنگیان و کارکنان آموزش و پرورش است؛هرچند که در اکثر کشورهای دنیا اگر پیشرفتی در موضوعات مختلف به وجود آمده همه ناشی از توجه به آموزش و پرورش بوده است،اما متأسفانه در کشور ما به این بخش توجهی نمی‌شود؛بنابراین موارد مطرح شده درحوزه فرهنگیان در لایحه بودجه همان تکرار تراژدی گذشته است.

گودرزی با اشاره به اینکه درحال حاضر آموزش و پرورش به میزان 5 هزار میلیارد تومان بدهی دارد،گفت:همچنین 20 هزارمیلیارد تومان هم برای نوسازی زیرساخت‌ها در آموزش و پرورش نیاز است تا بتوان به سطح مطلوب دست یافت؛اما با بودجه درنظرگرفته شده برای آموزش و پرورش در این لایحه نمی‌توان مشکلات این وزارتخانه را رفع کرد.

سند تحول را چه کسی باید متحول کند؟

این نماینده مردم درمجلس دهم با انتقاد از حقوق و دستمزد کم فرهنگیان گفت:سند تحول را چه کسی باید متحول کند؟ آیا به غیر از این است که فرهنگیان باید به این مسئله بپردازند؟ اما تمام موارد درنظرگرفته شده برای فرهنگیان در لایحه بودجه جوابگوی مشکلات آنها نیست؛بنابراین قانون بودجه باید به نوعی تنظیم شود تا تضمین‌های لازم را برای اجرایی کردن آن داشته باشد.

گودرزی با بیان اینکه در بعضی دستگاه‌ها پاداش‌های پایان خدمت قابل قبولی به افراد داده می‌شود، افزود: این درحالی است که پاداش‌های پایان خدمت فرهنگیان به هیچ عنوان قابل قبول نیست.همچنین یکی از نقاط ضعف این لایحه بی‌توجهی به حقوق بازنشستگان است؛زیرا گفته می‌شود حقوق زیر 3 میلیون تومان برای بازنشستگان زیر خط فقر است و تلاش شد که در لایحه بودجه حقوق این افراد به 2 میلیون تومان برسد،اما این مبلغ نیز همچنان زیر خط فقر قرار دارد،بنابراین آیا می‌توان با این حقوق و دستمزد زندگی کرد.

عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید براینکه در لایحه بودجه سال 96 به بخش کشاورزی و مدیریت و مهار منابع آبی نیز توجهی نشده است، تصریح کرد: متأسفانه سال‌های بسیاری از انجام اقدامات اولیه برای فعالیت برخی سدها در کشور می‌گذرد،اما به دلیل نبودن اعتبارات کافی هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده است که باید به این موضوع توجه کنیم، همچنین باید تأکید کرد که برای صداوسیما نیز بودجه مناسبی را باید درنظر گرفت که متأسفانه در لایحه بودجه به این موضوع نیز توجه کافی و لازم نشده است.

خبرنگار: راضیه فراهانی/ تاییدکننده: سرلک

کد خبر: 734604

وب گردی

وب گردی