مقابله با ریزگردها برنامه‌ریزی راهبردی طولانی مدت می‌طلبد

نایب رییس مجلس با بیان اینکه راه حل مشکلات خوزستان ترسیم نقشه و اتخاذ برنامه‌ریزی راهبردی طولانی مدت است، گفت: مشکلات خوزستان تنها با اختصاص بودجه رفع نمی‌شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خانه ملت،مسعود پزشکیان، درخصوص راه حل مقابله با ریزگردها و مشکلات استان خوزستان،گفت: به طورحتم کارشناسان محیط زیست و جغرافیای شهری باید به این موضوع ورود کرده و برای مقابله با این موضوع راه حل مناسب اتخاذ کنند، واقعیت آن است که ورود دولت به این موضوع آن هم به صورت ضرب العجلی نمی تواند مشکلات را آن طور که باید وشاید حل کند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر هم اندیشی گروه‌های کارشناسی داخلی، خارجی و بین المللی برای مقابله با ریزگردها، افزود: در بحث ریزگردها عوامل داخلی و خارجی اثرگذار هستند که درخصوص عوامل داخلی موضوعاتی مانند خشکی تالاب‌ها و انتقال آب از سرشاخه ها در مدت زمان کوتاه به وجود نیامده بلکه از سالیان گذشته این معضل وجود داشته است.

وی با بیان اینکه مقابله با ریزگردها مبحث کاملا علمی و کارشناسی است، تصریح کرد: زمانی که برای چارچوب‌های طبیعت و محیط زیست ضوابط قانونی رعایت نمی شود، چگونه می توان انتظار داشت که ریزگردها در کشور کاهش پیدا کند؛ به عنوان مثال تخریب جنگل‌ها، محیط زیست، خاک، چاه‌ها و سدسازی های بی رویه به افزایش ریزگردها و گرد وخاک دامن زده است، ازاین رو برهم زدن هارمونی و هماهنگی درطبیعت و عدم توجه به محیط زیست مشکلات را صد چندان کرده است.

پزشکیان با اشاره به اینکه مقابله با ریزگردها نیازمند برنامه ریزی راهبردی طولانی مدت است، گفت: همه دولت ها درمقاطع مختلف باید به این برنامه ریزی راهبری و اجرای بند به بند آن پایبند باشند، البته حاکمیت نیز باید به این موضوع ورود کرده و راهکارهای لازم را اتخاذ کند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اختصاص ردیف بودجه مشکلات موجود درخوزستان را حل نمی‌کند، تصریح کرد: تا زمانی که نقشه راه مشخصی ترسیم نشود و راه حل علمی ارایه نگردد، حتی اگر تمام اعتبارات کشور را هم در این مسیر هزینه کنیم نمی توان مشکلات را حل کرد بنابراین کارشناسان باید به صورت علمی این موضوع را بررسی کرده و راهکار مقطعی ارایه ندهند.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشار دهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 734701

وب گردی

وب گردی