غرب آسیا در چنبره ریزگردها

مدیر طرح مقابله با ریزگرد سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: بیشترین بودجه‌های سازمان ملل برای جلوگیری از گسترش بیابان ها به آفریقا اختصاص می یابد؛ درحالی که ایران و کشورهای همسایه مانند عراق، سوریه، عربستان، اردن و کویت با خطر ریزگردها روبرویند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور، رضا شهبازی افزود: امروز ایران که از لحاظ جغرافیایی در خاورمیانه و نزدیک به شمال آفریقاست، در کانون بسیاری از مخاطرات طبیعی قرار دارد.

معاون مرکز پژوهش‌های کابردی علوم زمین از مناطق میقان (اراک) و ریگان (کرمان) به عنوان نقاط بحرانی تولید گرد و غبار در کشور نام برد و گفت: اکنون 80 درصد ریزگرد در کشور ایجاد می‌شود و 20 درصد آن منشا خارجی دارد.

به گفته وی، به دلیل بروز خشکسالی در کشور، امنیت اندک در برخی مناطق تولید گرد و غبار و سوء مدیریت منابع آب، سهم تولید ریزگرد از کشورهای اطراف کاهش یافته است.

مدیر طرح مقابله با ریزگرد سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور گفت : این سازمان عضو کمیته ملی مبارزه با پدیده گرد و غبار در کشور است و وظیفه تهیه نقشه‌ها، به‌روز رسانی گزارش ها و همچنین نمونه‌برداری از پهنه‌ها و کانون‌های مستعد و فعال تولید گرد و غبار در کشور را بر عهده دارد.

شهبازی افزود: مطالعات نشان می دهد 35 هزار کیلومتر مربع معادل 10 درصد مساحت کشور به عنوان کانون‌های مستعد و فعال ریزگرد شناسایی شده است که باید بررسی ها ادامه یابد و اطلاعات به‌روز شود.

وی گفت: با شناسایی کانون های مستعد، نمونه برداری و بررسی مدل رسوبی، مشخصات ریزگردهای استان خوزستان ثبت شد.

پدیده گردوغبار در کلانشهرها و همچنین بخش های غربی و جنوبی کشور مشکلات خدماتی، زیست محیطی و بهداشتی گوناگونی به همراه داشته است.

در چند روز گذشته به دلیل رطوبت بالای هوا و گردوغبار در استان خوزستان تامین خدماتی مانند برق و انرژی برای چندین ساعت مختل شد.

معاون اول رییس جمهوری نوزدهم بهمن ماه امسال اعلام کرد: برنامه مقابله با ریزگردهای استان خوزستان باید در قالب طرحی ضربتی و فوری از سوی استاندار و وزارت جهاد کشاورزی دنبال شود و سازمان برنامه و بودجه نیز تامین منابع مالی مورد نیاز این طرح را دنبال کند تا هر چه زودتر دغدغه مردم استان خوزستان مرتفع شود.

اسحاق جهانگیری افزود: تمرکز اصلی در گام نخست روی 30 هزار هکتار از مناطق بحرانی است و در مراحل بعدی نقاط دیگر در دستور کار قرار می گیرد.

دریافت کننده:زهرا پورعادل / انتشار دهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 734715

وب گردی

وب گردی