صالحی امیری: توسعه ملی از فرهنگ خواهد بود/انسان ساخته نمی شود تا کتاب خوانی  گسترده نشود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:این جشنواره از همه جشنواره های ما جذاب تر بود. امروز یک حرکت بزرگی در سطح کشور آغاز شده و معاونت فرهنگی قدم های بزرگی را برداشته است.

به گزارش ایسکانیوز، سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که عصر امروز در سومین دوره طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران و همچنین سومین دوره جشنواره روستاها و عشایر سخنرانی می کرد در ابتدای سخنانش گفت: امروز صحنه زیبایی را خلق کردید که برای من برای جذاب و دلنشین است. امروز این سالن و این جمعیت نماد ایران کوچک است. امروز همه افراد از همه نژاد و قوم مذهب اینجا جمع شدیم. درود بر شرف و مرام و اخلاق شما. امیدوارم این حرکت که یک رقابت سالم و سازنده است منشا تحولات بزرگ برای این کشور شود. اگر بناست در این سرزمین اتفاقی شکل بگیرد باید از فرهنک و انسان شکل بگیرد.

وی افزود: اگر من بخواهم قضاوت کنم همه شما منتخبید. انصاف این است که من به شدت تحت تاثیر قرار گرفتم. این جشنواره از همه جشنواره های ما جذاب تر بود. امروز یک حرکت بزرگی در سطح کشور آغاز شده و معاونت فرهنگی قدم های بزرگی را برداشته است. نهاد کتابخانه های عمومی ما تلاش می کند که کتاب را به کل کشور برساند. امور مساجد ما با بیش از 12 هزار کتابخانه تلاش می کند موجی را در مسجد و مسجدی ها برای کتابخوانی ایجاد کند.

وزیر ارشاد ادامه داد: انشالله بتوانیم ساز و کاری پیدا کنیم که بیش از یک شهر پایتخت و بیش از یک روستا را انتخاب و فعال کنیم. در حوزه های مختلف و مراکز 15 گانه ای که برای کتابخوانی است می توانند موثر باشند. شما شاهد بودید که رهبری برای کتاب تقریظ نوشتند. این نشان از اهمیت حوزه کتاب است. باید تلاش کنیم الگوی بزرگ این کشور که رهبری است را به همه شهرها و روستاها و خانواده ها معرفی کنیم. هیچ توجیهی برای کتاب نخواندن نداریم. امروز در یک موج وحدت آمیزی برای کتاب قرار داریم.

صالحی امیری در ادامه با اشاره به اینکه برای توسعه ملی، توسعه از اقتصاد و سیاست نخواهد بود بلکه از فرهنگ خواهد بود افزود: در غرب توسعه را رشد معرفی کردند. رشد منجر به شکاف شد. تلاش کردند رفاه را جایگزین کنند اما نتوانستند. الگوی اصلی توسعه توسعه انسانی و فرهنگی است. تا انسان ساخته نشود جامعه ساخته نمی شود. این سحن امام است. انسان ساخته نمی شود تا کتاب خوانی گسترده نشود.

وی گفت: از همه دستگاه ها تقدیر می کنم. از نهاد کتابخانه های عمومی از امور مساجد از وزارت کشور از همه شهرداری ها و همه کسانی که کمک کردند. بوشهر خود یک ایران کوچک است. بوشهر همه زیبایی ها را در خود جمع کرده است و مردمانی نجیب سختکوش فرهیخته دارد. ما به بوشهری های عزیز افتخار می کنیم. بوشهر تکه ای از ایران اسلامی است. بوشهر پایتخت کتاب ایران اسلامی است. انتخاب هر کدام از این ها یک بار تمدنی و فرهنگی دارد. انتخاب شهرهای خلاق انتخاب بسیار مهمی است. کاشان ما را ببینید که خود صاحب تمدن و فرهنگ است. اگر بخواهیم از کاشان بگوییم باید ساعت ها سخن بگوییم. اگر بخواهیم از زرند سخن بگوییم باید از تمدن فرهگ این شهر ساعت ها سخن بگوییم.

منتشرکننده:سلیمی

500500

کد خبر: 734848

وب گردی

وب گردی