افزایش تمایل گردشگران آمریکایی برای سفر به ایران

«سریع‌ترین پرواز به نیویورک، جت‌های بویینگ هما، هفته‌ای هفت روز در مسیر تهران - نیویورک پرواز می‌کنند». این متن نوشته یک آگهی تبلیغاتی مربوط به پیش از انقلاب است؛ زمانی که پرواز مستقیم تهران به نیویورک همه‌روزه برقرار بود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از شرق حدود ٤٠ سال از آن زمان گذشته و چرخ زمانه و سیاست‌ها و دوستی و دشمنی‌های دو کشور هزاربار چرخیده است. حالا آن‌سوی کره زمین دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور عجیب و جدید آمریکا، بر مسند قدرت نشسته که در اولین تصمیم خود با صدور فرمانی هر‌گونه سفر ایرانیان (و اتباع شش کشور دیگر) را به آمریکا ممنوع کرد. این تصمیم اگرچه با رأی دادگاهی در آمریکا شکسته است، اما بازخوردها و واکنش‌ها به این فرمان و دیگر دشمنی‌ها و کینه‌توزی‌های ترامپ آن‌قدر زیاد بوده که حالا ایران به کشوری جذاب برای برخی از آمریکایی‌ها بدل شده است. آن‌گونه که مدیران و مسئولان آژانس‌های فعال در زمینه ورود گردشگران خارجی می‌گویند، تمایل گردشگران آمریکایی برای دیدن ایران به میزان بسیار زیادی افزایش پیدا کرده است.


صدرا محقق در این گزارش می نویسد :مصطفی شفیعی‌شکیب، مدیرعامل یک دفتر خدمات گردشگری که حدود ٢٣ سال است در زمینه تورهای خارجی ورودی به ایران فعالیت می‌کند، در این رابطه به «شرق» می‌گوید: «درخواست‌ها برای دیدن ایران در این مدت و پس از آن دستور نابخردانه ترامپ به شکل معناداری بیشتر شده است، تورهایی که ما از قبل داشته‌ایم و مثلا هشت تا ١٠ نفر برای هر تور ثبت‌نام کرده بودند، حالا آژانس گردشگری آمریکایی طرف قرارداد به ما گفته است به دلیل افزایش درخواست‌ها تعداد را می‌توان بیشتر کرد». این موضوع را نه‌فقط این فعال صنعت گردشگری که تعداد دیگری از فعالان این صنعت نیز تأیید می‌کنند.بر اساس نرخ‌های رایج در صنعت گردشگری ایران، هزینه سفر هر توریست آمریکایی برای آمدن به ایران چیزی در حدود چهار هزار دلار است. هزارو ٨٠٠ تا دوهزار دلار از این میزان هزینه تور شامل هتل، ترانسفر، راهنمای گردشگری، ویزا و... است و مابقی هزینه بلیت و دیگر جزئیات. در کنار این آن‌طور که فعالان صنعت گردشگری به «شرق» گفته‌اند، توریست‌های آمریکایی در میان همه دیگر توریست‌های خارجی دست‌به‌جیب‌ترین گردشگران هستند و بیشتر از دیگران برای خرید سوغات و صنایع دستی در ایران هزینه می‌کنند. فرش، خاتم‌کاری، میناکاری و مینیاتور از جمله محبوب‌ترین صنایع دستی ایرانی برای گردشگران آمریکایی است.درهمین‌حال روز گذشته ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان ایران، هم در گردهمایی جمعی از راهنمایان تور که به مناسبت روز جهانی راهنمایان گردشگری در موزه دوران اسلامی برگزار شد، همین موضوع را تأیید کرد و گفت: «به استناد اظهارات آژانس‌های آمریکایی، بسیاری از شهروندان آن کشور از سر لجبازی با ترامپ می‌خواهند به ایران سفر کنند».
پس از صدور دستور ترامپ دولت ایران نیز بر اساس دستوری که وزارت امور خارجه کشور آن را اعلام کرد، در واکنش، ورود همه اتباع آمریکایی به ایران را ممنوع اعلام کرد و به همین دلیل نیز فعلا ورود گردشگران آمریکایی به ایران ممکن نیست. این تصمیم حتی شامل آن دسته از گردشگران آمریکایی می‌شود که پیش از این برای سفر به ایران ثبت‌نام کرده و ویزا نیز گرفته بودند.
پورفرج در این گردهمایی همچنین درباره تکلیف تورهای گردشگران آمریکایی با توجه به اوضاع سیاسی موجود اظهار کرد: «ما خیلی جدی پیگیر این مسئله هستیم و با مسئولان در سطح بالا گفت‌وگو می‌کنیم و در پایان هفته نیز نشستی داریم که مطمئنم نتیجه مطلوبی خواهیم گرفت. در این شرایط جالب است بدانیم شرکت‌های گردشگری آمریکایی فشار زیادی می‌آورند که تورهای این کشور را در ایران اجرا کنیم. آنها گفته‌اند که گروه‌های ٢٠ نفره ما ٤٠ نفره شده‌اند که این افزایش به‌خاطر لجبازی با ترامپ است، حتی تعداد گردشگران آمریکایی قطار «عقاب طلایی» که از مجارستان به ایران می‌آید، از ٥٠ نفر به ٩٨ نفر رسیده است؛ همه از سر لج با ترامپ می‌خواهند به ایران بیایند».
به گزارش ایسنا، رئیس جامعه تورگردانان همچنین افزود: «خیلی از اروپایی‌ها با آمدن آمریکایی‌ها به ایران ترغیب می‌شوند به ایران سفر کنند، گروه‌های آمریکایی تأثیر زیادی روی گردشگران دارند. این قشر برای صنعت گردشگری ما مهم است، چون درآمدشان قابل مقایسه با سایر گردشگران نیست».
مصطفی شفیعی‌شکیب، مدیرعامل دفتر خدمات گردشگری فعال در زمینه تورهای ورودی به ایران، در بخش دیگری از گفته‌های خود با «شرق» درباره نوع گردشگران آمریکایی که به ایران می‌آیند نیز این‌گونه توضیح داد: «من در این بیست‌وسه، چهارسالی که در این حوزه فعالیت کرده و گردشگر خارجی از بیشتر کشورهای دنیا به ایران آورده‌ام می‌توانم به‌صراحت بگویم که همیشه آمریکایی‌‌هایی که به ایران می‌آمدند اغلب از جمله کسانی بودند که یا قبل از انقلاب در ایران بودند یا با دانش و اطلاعات و شناخت راهی ایران می‌شدند؛ یعنی این‌طور نبود که افراد معمولی و توریست‌های ساده باشند، کسی که این هزینه زیاد و مسافت طولانی را برای دیدن ایران صرف می‌کند حتما تمایلی فراتر از یک سفر عادی دارد و با شناخت و اطلاع از ایران می‌آید. به همین دلیل من می‌توانم بگویم از نظر من، توریست‌های آمریکایی درمجموع جزء بهترین توریست‌های خارجی واردشده به ایران هستند». او در ادامه تأکید می‌کند: «همان‌گونه که ورود کشتی‌گیران آمریکایی به ایران برای مسابقات جهانی تأثیرات مثبت بسیاری در افکار عمومی و رسانه‌های آمریکایی داشت، حالا که تمایل برای دیدن ایران در اتباع این کشور بیشتر هم شده است، می‌توان از این فرصت استفاده کرد و واکنش خوبی به تصمیم خصمانه دولت آمریکا نشان داد».
ردپای واکنش‌ها به شروع ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ و تصمیمات علنی و شدید او علیه ایران را نه‌فقط در افزایش تمایل گردشگران آمریکایی که در برخی رسانه‌های این کشور هم می‌توان دید. ترامپ در روزهای اخیر مشغول نبردی سنگین با برخی از اصلی‌ترین رسانه‌های این کشور مانند سی‌ان‌ان، نیویورک‌تایمز، ان‌بی‌سی و... است، به‌گونه‌ای که او سه روز پیش در یک توییت صریح این رسانه‌ها را نه‌فقط دشمن خود که دشمن مردم آمریکا اعلام کرد. این رسانه‌ها هم در واکنش، در این مدت مشغول واکنش نشان‌دادن به سبک خود به همه کارهای ترامپ هستند. انتشار خبرها و گزارش‌های جالب‌توجه درباره ایران هم به نظر بیشتر بخشی از این واکنش‌هاست.

در همین دو هفته گذشته دست‌کم سی‌ان‌ان و نیویورک‌تایمز بارها گزارش‌های جالب‌توجهی درباره ایران منتشر کرده‌اند. درست چند روز پس از صدور فرمان ویزایی ترامپ علیه ایران و شش کشور دیگر، سی‌ان‌ان در یک گزارش مفصل و عکس‌محور با تیتر «٣٢ دلیل باورنکردنی و زیبا برای دیدن ایران» اقدام به معرفی جذابیت‌های گردشگری ایران به مخاطبان خود کرد.

سفر تیم ملی کشتی آمریکا به ایران برای شرکت در مسابقات جهانی کشتی که در کرمانشاه در حال برگزاری بود نیز بازتاب منحصربه‌فردی در رسانه‌های آمریکایی داشت. روزنامه واشنگتن‌پست گزارشی دراین‌باره منتشر کرد با تیتر «استقبال از کشتی‌گیران آمریکایی با گل و سلفی» و در آن از میزبانی قابل‌ستایش ایرانی‌ها از تیم آمریکا نوشت. به غیر از این روزنامه نیویورک‌تایمز هم فردای روزی که تیم ملی این کشور به آمریکا بازگشت، گزارشی منتشر کرد که در آن با اعضای تیم ملی کشتی آمریکا مصاحبه شده بود و همه آنها بدون استثنا سفر و حضور در ایران را بهترین تجربه حضور خود در یک تورنمنت خارجی عنوان کرده بودند.انتشار گزارش‌های مثبت درباره ایران این روزها در رسانه‌های آمریکایی به شکل معناداری افزایش پیدا کرده است. در همین رابطه یکی از کاربران ایرانی توییتر نوشت: «اینکه الان رسانه‌های آمریکایی از ایران تصاویر خوب پخش می‌کنن، از لج ترامپه، نه به‌خاطر خود ایران، اما هرچی هست خوبه».

دریافت کننده و انتشار دهنده : زهره حاجیان

700700

کد خبر: 734908

وب گردی

وب گردی