رئیس شورای اروپا: پس از دیدار با پنس به آینده دلگرم شدم

رئیس شورای اتحادیه اروپا پس از دیدار با معاون رئیس‌جمهور آمریکا در بروکسل تاکید کرد،‌ در این نشست همه چیز برخلاف رویکردهای ناراحت کننده‌ای بود که گفته می‌شد دولت جدید آمریکا درقبال ناتو اتخاذ خواهد کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، دونالد تاسک،‌ رئیس شورای اروپا پس از دیدار با مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا گفت، ناتو یک ساختار شکست خورده نیست؛ اظهارنظری که در مقابل رویکردهای اعلام شده از سوی دولت آمریکا در قبال این ائتلاف قرار دارد.

تاسک پس از دیدار با پنس توضیح داد: ما باید بر یک چیز توافق کنیم و آن این گذاره است که ناتو شکست نخورده است. مانند تمام ارزش‌هایی که در اصل شکل گیری این ائتلاف نقش داشته‌اند و نمی‌توان گفت که شکست خوردند. بیایید درباره همه چیز گفت‌وگو کنیم و تعهدات اقتصادی خود را آغاز کنیم اما تنها با هدف تقویت و نه تضعیف همبستگی خود.

تاسک همچنین عنوان کرد: اتحادیه اروپا همواره با تمام وجود روی آمریکا و حمایت آن از ایده اروپایی متحد حساب کرده است. چراکه اروپای متحد جهان را به مکانی بهتر تبدیل کرده است.

وی در این باره ادامه داد: آمریکایی‌ها می‌دانند که اتحاد چه مساله ارزشمندی است و اینکه اختلاف و فروپاشی آغاز مسیر شکست است. این به نفع همه ماست که از برهم زدن ترکیب غرب جلوگیری کنیم و می‌دانیم که برای قاره مان در این زمینه نمی‌توانیم نهادی بهتر از اتحادیه اروپا ایجاد کنیم.

رئیس شورای اروپا گفت در دیدار خود با پنس درباره سه مساله کلیدی پرسش‌هایی را مطرح کرده است: نظم بین‌المللی، ‌امنیت و رویکرد دولت جدید آمریکا در قبال اتحادیه اروپا.

تاسک تشریح کرد: امروز من کلماتی را شنیدم که ما را نسبت به آینده دلگرم می‌کرد؛ کلماتی که مسائل زیادی را درباره رویکرد جدید واشنگتن توضیح دادند.

وی ضمن تشکر از معاون رئیس‌جمهور آمریکا برای حضور در این دیدار خاطر نشان کرد: طی ماه‌های گذشته اتفاقات متعددی در کشور شما و اتحادیه اروپا رخ داده است. عقاید شوکه کننده‌ای نیز گاهی درباره روابط ما و امنیت مشترک ما مطرح شد.

تاسک ادامه داد: اول از همه تمایل دارم تا برخواست خود مبنی بر فعالیت براساس حاکمیت قانون بین‌المللی تاکید کنم؛ قانونی که ظلم و خود بزرگ بینی درباره همه چیز تصمیم نمی‌گیرد و به نفع منافع غرب است. عمل به این نظم و قانون تنها از طریق یک سیاست مشترک،‌ دوجانبه و حمایت گرایانه محقق خواهد شد که تمام جامعه غرب به آن پایبند باشد.

پنس نیز درمقابل تضمین داد که دولت ترامپ همکاری آنها در بخش مبادلاتی و امنیتی را توسعه خواهد بخشید و از اتحادیه اروپا به عنوان شریک حمایت خواهد کرد.

در حالی که کمتر از یک ماه از صحبت‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره بریگزیت و پیشنهاد وی به سایر کشورها برای الگو قرار دادن بریتانیا در این مساله می‌گذرد، پنس به خبرنگاران گفت که او به خانه اتحادیه اروپا به همراه پیامی آمده است.

وی ضمن تاکید بر "تعهدات متقن" برای تداوم همکاری و شراکت با اتحادیه اروپا عنوان کرد: اختلافات ما هرچه که باشد قاره‌های ما میراث مشترکی دارند. ارزش‌های مشترک و مهمتر از همه اینها اهداف مشترکی برای ترویج صلح و رفاه از طریق آزادی، دموکراسی و حاکمیت قانون دارند.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی/تایید کننده: فاطمه سرلک

کد خبر: 734979

وب گردی

وب گردی