هنوز بحران تالاب های فارس پایان نیافته است

بارندگی‌های اخیر با وجود مشکلاتی که به واسطه حجم بارش و وقوع سیلاب در شهرستان‌های مختلف فارس به همراه داشت اما امیدها را برای بازگشت زندگی به تالاب‌ها، پررنگ کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، یک‌دهه خشک‌سالی استان فارس، زندگی و حیات تالاب‌ها که ریشه آبادانی محسوب می‌شوند را با مخاطره جدی مواجه کرد و به خشکیدن تمام تالاب‌ها انجامید.

به‌دنبال خشک شدن تالاب‌ها، حیات از روستاهای اطراف تالاب‌ها رخت بر بست و به مهاجرت بسیاری از روستائیان و از بین رفتن محل معیشت شمار زیادی از کشاورزان شد؛ مشکلاتی که حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ و حواشی بسیار این حاشیه نشینی را به دنبال داشت.

حمزه ولوی، مدیرکل محیط زیست استان فارس از بازگشت حیات به بسیاری از تالاب‌های استان خبر داد و در عین حال تاکید کرد که تر شدن لب برخی تالاب‌ها به معنای تمام شدن بحران نیست. بعد از بارندگی‌های خوب روزهای گذشته خوشبختانه دریاچه مهارلو تا 70 درصد سطحی و 40 درصد حجمی آب‌گیری کرده است. همچنین دریاچه بختگان بعد از یک‌دهه تجربه خشکی کامل، بعد از بارندگی اخیر حدود 40 تا 50 درصد سطحی و 20 درصد حجمی آبگیری کرده است. دریاچه‌های هیرم و هرم نیز از وضعیت خوبی برخوردار است.

ولوی با بیان اینکه کافتر و پریشان همچنان خشک باقی مانده‌اند، گفت: دریاچه پریشان درصدی آب را دریافت کرد و اگر در آینده شاهد یک بارندگی خوب دیگر باشیم، امیدوار هستیم که پریشان نیز با حدودی آبگیری شود.

مدیرکل محیط زیست فارس تصریح کرد: این موضوع به معنای پایان یافتن بحران برای دریاچه‌های فارس و تالاب‌های این استان نیست، بلکه باید در الگوهای درازمدت، دستورالعمل‌هایی را دنبال کنیم تا شاهد بازگشت کامل حیات به اکوسیستم آبی تالاب‌های فارس باشیم.

ولوی تاکید دارد که زمانی خشکسالی به پایان می‌رسد که در ابتدا فرهنگ مصرف بهینه و صرفه‌جویی در آب را عملیاتی کنیم و راندمان بهره‌وری از آب‌های سطحی و تالاب‌ها و آب‌های زیرزمینی را رعایت کرده باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس تصریح کرد: باید تلاش کنیم که در بخش‌های کشاورزی، صنعت و آبیاری فضای سبز از پساب تصفیه شده فاضلاب‌ها استفاده کنیم. اگر تمام این الگوها نهادینه شده و رعایت شود و از دیگر سو شاهد تداوم بارندگی در سطح نرمال و در درازمدت باشیم، می‌توان انتظار و ادعا داشت که خشکسالی به پایان رسیده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس گفت: مواجه شدن یک منطقه و استان با یکی دو بارندگی شدید، به معنای احیاء و پایداری وضعیت آب و رفع خشکسالی‌ها و بحران نیست.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشار دهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 735025

وب گردی

وب گردی