میزان‌ آمادگی مردم خوزستان در بلایای طبیعی تنها 9.2 از 100 نفر است

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: استان خوزستان 31 آسیب از 41 آسیب طبیعی را دارا است و در این شرایط، میزان‌ آمادگی مردم خوزستان تنها 9.2 از 100 نفر است که آمار خوبی نیست و این در حالی است که ضریب خطر در کشور 8 از 10 است.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر علی خدادادی در هفتمین کنگره علمی میان‌دوره‌ای طب رزم و تروما که امروز (3 اسفند ماه) در دانشگاه جندی شاپور اهواز برگزار شد، ‌اظهار کرد:‌ با توجه به آسیب‌های طبیعی که در سطح کشور وجود دارند، آمادگی تیم‌های پزشکی برای مقابله با این آسیب‌ها و ارایه خدمات درمانی یکی از ملزومات محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: هفتمین کنگره علمی میان‌دوره‌ای طب رزم نیز به منظور بررسی ارایه خدمات درمانی به بیماران ناشی از آسیب‌های طبیعی و جنگ‌های احتمالی با همکاری دانشگاه بقیه‌الله، ‌دانشگاه علوم پزشکی و جامعه جراحان ایران به مدت دو روز در خوزستان برگزار شده است که امیدواریم با ارایه مقالات تخصصی و سخنرانی‌هایی که در این برنامه ارایه می‌شود، راهکارهای درمانی جدید برای مقابله با این آسیب‌ها و صدمات ناشی از آن فراهم آید.

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: استان خوزستان 31 آسیب از 41 آسیب طبیعی را دارا است و در این شرایط، میزان‌ آمادگی مردم خوزستان تنها 9.2 از 100 نفر است که آمار خوبی نیست و این در حالی است که ضریب خطر در کشور 8 از 10 است.

وی افزود:‌ قطعا آموزش‌های همگانی لازم برای مقابله با آسیب‌ها می‌تواند به کاهش خطرپذیری و کاهش صدمات ناشی از آسیب‌ها کمک بسزایی کند که به تبع این موضوع، نیاز به درمان نیز کاهش پیدا خواهد کرد. متاسفانه در حال حاضر این شرایط وجود ندارد و ما باید شرایط بهتری برای ارایه خدمات فراهم آوریم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان خاطرنشان کرد:‌ چنانچه تیم‌های درمان اضطراری، بیمارستان‌های صحرایی و تیم درمانی و بی‌حسی‌های جمعیت هلال احمر، دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت و درمان از آمادگی لازم برخوردار باشند؛ خدمات‌رسانی لازم به بیماران آسیب‌دیده ناشی از بلاهای طبیعی و جنگ بسیار بهتر صورت خواهد گرفت و مرگ و میر ناشی از این بلایا کاهش چشمگیر خواهد داشت.

وی با تاکید بر این‌که با توجه به شرایط اقلیمی کشور باید برنامه‌ریزی موثر برای مقابله با بحران‌های طبیعی صورت گیرد، تصریح کرد:‌ باید نگاه جدی نسبت به این موضوع وجود داشته باشد و برنامه‌هایی را در دستور کار قرار دهیم که حداقل هزینه و بیشترین کارایی را داشته باشند. متاسفانه در حوزه مقابله، زیرساخت‌های لازم در کشور وجود ندارد که این موضوع درصد آسیب‌پذیری را افزایش داده است. باید میزان آمادگی مقابله با آسیب افزایش یابد تا در نتیجه آن میزان تاب‌آوری جامعه افزایش و خطرپذیری کاهش پیدا کند.

به گزارش ایسنا،‌ دکتر حیات ممبینی، عضو هیات علمی دانشگه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، نیز در این کنگره در هفتمین کنگره عنوان کرد:‌ در ایران میزان بحران و حوادث بسیار زیاد است و آنچه که باید در این میان مورد توجه قرار گیرد این است که با بحران‌ها و حوادث چه کنیم و چه اقداماتی برای مقابله با آنها انجام دهیم.

وی در این خصوص افزود: ‌یکی از بحران‌های موجود در کشور بحران‌های پزشکی هستند که باید تجربه‌هایی که کشور در زمینه‌های بحران و مقابله با آنها کسب کرده ثبت و تحت عنوان یک رشته تدریس شوند.

این جراح خوزستانی از امداد و نجات به عنوان یکی از رشته‌هایی نام برد که می‌توان آن را در دانشگاه‌ها تدریس کرد و افزود:‌ بحرانی که طی روزهای گذشته خوزستان را فلج کرد، ناشی از آن بود که در دو دهه گذشته برنامه‌ریزی برای مقابله با آن صورت نگرفته بود.

وی با اشاره به حادثه پلاسکو تهران سوءمدیریت را از عوامل اصلی در افزایش آمار قربانیان آن حادثه خواند و اظهار کرد: در کشور نیازمند یک سری گروه‌های علمی هستیم تا در برنامه‌ریزی و ثبت حقایق مربوط به بحران و آسیب‌ها، گام مفیدی برای آینده در جهت جلوگیری از بحران‌های احتمالی بردارند.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: مرضیه کنگرانی / انتشار دهنده: زهره حاجیان

308/700

کد خبر: 735185

وب گردی

وب گردی