اختصاص 2 درصد از بودجه دانشگاه به امور فرهنگی/ ارتقای رتبه دانشگاه از 758 به 158 طی سه سال /تراز مثبت مالی دانشگاه در سه سال اخیر/کاهش 15 درصدی وابستگی دانشگاه آزاد اسلامی به شهریه

اعضای هیات رییسه دانشگاه آزاد اسلامی در دومین دیدار خود با رییس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی به ارائه گزارشی از فعالیت های حوزه های مختلف دانشگاه طی سه سال اخیر پرداختند.

به گزارش ایسکانیوز، در ابتدای این جلسه دکتر میرزاده با بیان اینکه هدف از برگزاری این جلسات ارائه گزارش از چالش های پیش رو دانشگاه و بهره مندی مدیران دانشگاه از رهنمودهای دکتر ولایتی است، گفت: برنامه ها وگزارش ها به همراه نظرات دکتر ولایتی که در این جلسات مطرح می شود می تواند باعث ایجاد رویه های مثبت در ادامه رشد و توسعه دانشگاه آزاد اسلامی شود.

دکتر طه هاشمی معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه به ارائه گزارشی در خصوص مهمترین فعالیت های انجام شده در این حوزه پرداخت و گفت: مهرماه 92 و پس از قبول مسئولیت حوزه فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی برآورد و بررسی دقیقی از وضعیت فرهنگی دانشگاه صورت گرفت. در همین بررسی های اولیه دریافتیم که بیش از 70 درصد تاثیر گذاری مسائل فرهنگی، دینی و تربیتی بر روی دانشجویان در دانشگاه در اختیار اساتید قرار دارد و حدود 30 درصد مابقی مربوط به برنامه های فرهنگی در دانشگاه ها است.

وی با بیان اینکه بیشتر برنامه های فرهنگی اجرایی در آن زمان فقط دانشجویان را شامل می شد و شامل اساتید و کارکنان نبود، افزود: در آن زمان متاسفانه موضوع اجتماعی نیز مغفول بود و معنای برنامه های فرهنگی نیز عمدتا برنامه های مناسبت محور بود. همچنین از 215 نفر معاون فرهنگی واحدها کمتر از 10 درصد آنها عضو هیات علمی بودند.

دکتر طه هاشمی درباره اولین فعالیت های فرهنگی انجام شده در دانشگاه آزاد اسلامی از مهرماه 92 تا کنون گفت: پس از تشکیل شورای راهبردی فرهنگی اجتماعی به عنوان اولین شورای راهبردی دانشگاهی سعی شد تا برنامه هایی که تدوین می شود علاوه بر دانشجویان، کارکنان و اعضای هیات علمی را نیز در بر بگیرد.

وی با اشاره به افزایش بودجه دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در سال اول مدیریت دکتر میرزاده بودجه فرهنگی به8 برابر سنوات گذشته افزایش یافت و در سال های پس از آن نیز 2درصد کل بودجه دانشگاه به حوزه فرهنگی اختصاص یافت.

دکتر هاشمی گفت: در برنامه ریزی ها متوجه شدیم که به یک تغییر در نگاه نسبت به موضوع فرهنگ و پس از آن تغییر در محتوای برنامه های فرهنگی و در نهایت به تغییر در شیوه های اجرای برنامه های فرهنگی نیاز داریم. 8 محور شامل دین و اخلاق، امام و رهبری، هنر، کانون ها، سیاحت و گردشگری، مشاوره فرهنگی و توسعه مشارکت های فرهنگی را تدوین کرده و 300 سرفصل برای 8 محور فوق تعیین کردیم.

وی افزود: شورای راهبردی فرهنگی یکی از شوراهایی است که به طور مرتب با حضور دکتر میرزاده برگزار و در آن به مسائل فرهنگی و اجتماعی پرداخته می شود.

دکتر هاشمی با اشاره به تدوین طرح های ماندگار فرهنگی و درخواست از واحدها برای اجرای آن، افزود: براساس 8 محور برنامه ها تدوین و به استان ها ابلاغ شد و از آنها خواستیم تا متناسب با برنامه راهبردی طرح استانی خود را ارائه دهند بنابراین هر استانی متناسب با اقلیم و خرده فرهنگی خود برنامه های خود را تنظیم و ارسال کردند.

معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: طرح های ماندگار فرهنگی که در حال حاضر در تمامی واحدها در حال اجراست شامل طرح کالبدی فرهنگی، طرح های نهادی ساختاری، طرح های رخدادی و جشنواره ها، طرح های مطالعات بنیادین فرهنگی و بزرگداشت مفاخر و مشاهیر است.

وی درباره طرح بزرگداشت مفاخر و مشاهیر گفت: براساس بخشنامه ای که به تمامی واحدها اعلام شده، از آنها خواستیم تا شخصیت های علمی، تاریخی، مذهبی و یا هنری منطقه خود را معرفی کنند. همچنین مقرر شد این شخصیت ها موضوع پایان نامه ها و رساله های دانشجویان قرار گیرد.

دکتر هاشمی پرداختن به بحث عفاف و حجاب، تدوین پیوست فرهنگی برای هریک از بخش های دانشگاه و ترویج زبان فارسی را از دیگر برنامه های این معاونت برشمرد.

وی همچنین به موضوع تاسیس شرکت های دانش بنیان فرهنگی اشاره کرد و گفت: بحث تاسیس شرکت های دانش بنیان فرهنگی در کنار تاسیس شرکت های دانش بنیان در بخش پژوهش مطرح شد که اکنون در حال پیگیری است.

هاشمی درباره اقدامات انجام شده در حوزه دانشجویی نیز خاطر نشان کرد: برای سهولت دانشجویان و کاهش مراجعه آنها به واحدها و یا سازمان مرکزی سامانه نقل و انتقال دانشجویی راه اندازی شد که موجب کاهش تقاضاهای کتبی و مراجعات حضوری و نیز تکریم دانشجویان و مراجعان شد.

ارائه وام 10 میلیونی ازدواج به دانشجویان متاهل در راستای ترویج فرهنگ ازدواج، کاهش زمان صدور دانشنامه فارغ التحصیلان از 6 به 3 ماه و کسب رتبه برتر توسط دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص ترویج نماز از دیگر مواردی بود که دکتر هاشمی به آن اشاره کرد.

معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، از تحصیل حدود 114 هزار دانشجوی شاهد و ایثارگر که 74 درصد کل دانشجویان شاهد و ایثارگر کل کشور در این دانشگاه خبر داد.

در ادامه جلسه، دکتر فریدون رهنمای رودپشتی معاون برنامه ریزی و امور اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: فعالیت های برنامه ریزی دانشگاه حول سه محور دانش، فرهنگ و اقتصاد در سال 95 شکل گرفت.

وی افزود: در همین راستا، سند برنامه ای دانشگاه بعد از بازنگری سند پیشین براساس فرمایش های مقام معظم رهبری در خصوص آمایش سرزمینی تهیه شد.

دکتر رهنما گفت: استقرار نظام بودجه ریزی دانشگاه با رویکرد شفافیت و کنترل منابع از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه برنامه ریزی دانشگاه به شمار می رود.

وی به مهندسی مجدد ساختار، تشکیلات و پست های سازمانی و اجرای طرح های تجمیع اشاره کرد و گفت: حدف 6 هزار پست با رویکرد چابکسازی و کاهش هزینه و تشکیل شوراهای تخصصی استان از نتایج این طرح ها به شمار می رود. بحث الگوی اقتصادی و سرمایه گذاری دانشگاه با هدف کاهش 40 درصدی وابستگی به شهریه از دیگر برنامه های دانشگاه به شمار می رود که تا کنون به طور میانگین وابستگی دانشگاه به منابع شهریه ای 15 درصد کاهش یافته و طبق برنامه این میزان باید تا سال 99به 40 درصد برسد.

دکتر رهنمای رودپشتی با اشاره به اجرای برنامه های دیگری در حوزه معاونت برنامه ریزی مانند توانمندسازی کارکنان و توسعه آموزش های کوتاه مدت در دانشگاه، خاطر نشان کرد: در تصویب بودجه انجام هزینه به تحقق درآمد منوط شد و این موضوع به عنوان یک شرط در نظر گرفته شد.

وی افزود: خوشبختانه تراز مالی دانشگاه در سه سال گذشته مثبت بوده به طوری در سال 94 حدود 570 میلیارد تومان ذخیره مثبت داشته است. از سوی دیگر دانشگاه آزاد اسلامی با برنامه ریزی های دقیق در عمل طی سه سال گذشته بیش از 31 هزار و 100 میلیارد تومان در آموزش عالی کشور هزینه کرده است.

دکتر ابراهیم واشقانی فراهانی معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی نیز به مقایسه وضعیت پژوهشی دانشگاه قبل از سال 92 و مقایسه آن با شرایط فعلی پرداخت و گفت: کیفیت پایین برخی مقاله های علمی و عدم دسترسی استادان، دانشجویان و پژوهشگران به پایگاه های معتبر علمی از جمله مشکلات این حوزه دانشگاه به شمار می رفت.

وی افزود: اما در حال حاضر و با سیاست هایی که با هدایت دکتر میرزاده اتخاذ شده، براساس آخرین آمار پایگاه WOS، سهم دانشگاه از کل تولیدات علمی کشور 20 درصد است، این آمار همچنین بیانگر آن است که طی مدت سه سال گذشته میزان تولیدات علمی کشور 10 درصد رشد داشته در حالیکه میزان تولیدات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با رشد 16 درصدی همراه بوده است.

دکتر واشقانی فراهانی گفت: در بحث کیفیت مقالات، در سال 92 متاسفانه 20 درصد مقالات دانشگاه در نشریات نامعتبر چاپ می شد در حالی که امروزه از لحاظ مقالات پر استناد براساس آخرین آمار 23 درصد کل مقالات پر استناد کشور و 37 درصد مقالات داغ کشور متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی است.

براساس گزارش پایگاه طلایه داران علم ESI در سال 2013 رتبه دانشگاه آزاد اسلامی 758 بود که امروز در آخرین گزارش این رتبه به 158 در دنیا ارتقا یافته است.

وی افزود: در بحث انتشار و مشارکت مجلات داخل و بین المللی نیز تحول عظیمی رخ داده است به طوری که بیشترین سهم در اخذ مجوز در بین دانشگاه های کشور در 3 سال اخیر را در ژورنال های بین المللی دانشگاه آزاد اسلامی داشته است.

مشارکت در طرح ازیاد برداشت از مخازن نفتی، انعقاد ده ها تفاهم نامه پژوهشی، دسترسی به پایگاه های معتبر علمی جهانی، اجرای طرح ساها( ایجاد شبکه بین 11 هزار آزمایشگاه و کارگاه)، توسعه فعالیت های دانش بنیان، تاسیس پژوهشگاه مرکزی و ایجاد شبکه نخبگان از دیگر مواردی بود که دکتر واشقانی در این جلسه به آن اشاره کرد.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: از 107 مرکز رشد دانشگاه بیش از 70 مورد آن طی سه سال اخیر تاسیس شده است، همچنین دانشگاه در حال حاضر دارای 1106 شرکت دانش بنیان و هسته و واحد فناور است که 80 درصد آن در دوره مدیریت فعلی ایجاد شده است.

دکتر سیدعلی ابطحی معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این جلسه گفت: اساس کار این بخش از دانشگاه براساس ارزیابی درونی واحدها بود. کمبود اعضای هیات علمی، نبود مراکز توسعه آموزش و نبود آموزش بالینی مناسب از جمله مشکلات این حوزه در سال 92، گذشته به شمارمی رفت که با برنامه ریزی های انجام بخش عمده ای از آن حل شده است .

وی همچنین از افزایش اعضای هیات علمی حوزه پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی از هزار به 1870 نفر خبر داد و گفت: در حال حاضر نسبت اعضای هیات علمی به دانشجو در بخش پزشکی یک به 39 است که در گذشته یک به 69 بود.

دکتر زرهانی رییس سازمان سما در این دیدار اظهار داشت: سازمان سما حدود 25 سال پیش با راه اندازی مدارس و از 15 سال سال پیش با تاسیس آموزشکده های فنی و حرفه ای به فعالیت مشغول است و در حال حاضر بیش از 100 هزار دانشجو در آموزشکده های آن مشغول به تحصیلند. خوشبختانه بیش از 70 درصد از فارغ التحصیلان آموزشکده ها به عنوان تکنسین جذب بازارکار می شوند.

وی با بیان اینکه در مدارس سما در حال حاضر آموزش های مهارتی را نیز آغاز کرده ایم، افزود: تمرکز بر آموزش های کارورزی و کارآفرین، تمرکز بر مناطق محروم، تقویت زبان و ادبیات فارسی، راه اندازی انستیتو زبان های فارسی و تدوین سبک مدرسه داری در سما از دیگر فعالیت هایی است که می توان به آن اشاره کرد.

مصطفی دعاگویی رییس مرکز حوزه ریاست دانشگاه نیز از برنامه ریزی برای تکریم ارباب رجوع توسط حوزه ریاست در دانشگاه خبر داد و گفت: راه اندازی پاسخگویی تلفنی، اینترنتی و پیامکی باعث افزایش رضایتمندی مراجعان به سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی شده به گونه که طبق نظر سنجی های انجام شده میزان رضایت مراجعان از 34 درصد به 70 درصد افزایش یافته است.

وی همچنین از تلاش برای استقرار نهایی و اجرای اتوماسیون اداری در سطح واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و افزود: هماهنگی های کلان درون سازمانی و برون سازمانی، تلاش برای برقراری ارتباط مستمر و تسهیل شده با نهادها و حوزه های مختلف دانشگاه با ریاست دانشگاه جزو شرح وظایف اصلی این حوزه به شمار می رود که تلاش شده در عین همدلی با نهادهای مختلف دانشگاه صورت گیرد.

خبرنگار و منتشر کنند: محمدجواد آخوندی

200

کد خبر: 735186

وب گردی

وب گردی