عقلانیت و قرآن لازم و ملزوم یکدیگر هستند/ دانشگاه ها باید آموزه های قرآنی و دینی را به گونه ای که برای جوانان جاذبه داشته باشد عرضه کنند

نشست سراسری دبیران شورای قرآن و عترت استان ها صبح امروز با حضور معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر طه هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست ضمن تسلیت ایام فاطمیه و رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی(ره) با اشاره به حدیث قدسی"کنت کنزاً مخفیاً فأحببت أن أعرف فخلقت الخلق لکی أعرف"، گفت: خداوند در این حدیث می فرماید من گنج پنهان بودم. دوست داشتم که آشکار شوم. پس خلق را آفریدم تا شناخته شوم، با توجه به این حدیث میتوان گفت انسان در میان موجودات در ترازی قرار دارد که فقط او می‌تواند زوایای خلقت را درک و به شناخت حقیقی خداوند متعال نزدیک شود.

وی به ویژگی های تمایز انسان اشاره کرد و گفت: قوه ادراک و عقلانیت فصل ممیز میان انسان و دیگر مخلوقات است و خداوند با عنایت به انسان انبیا را فرستاد که برخی از آنان صاحب شریعت بودند و خاتم آنان پیامبر اکرم و دین او ختم ادیان است.

طه هاشمی با بیان اینکه آنچه در دین اسلام موضوعیت دارد قرآن است، گفت: قرآن و انبیا در کنار هم تمام بهانه ها را برای عدم شناخت خداوند از انسان سلب می کند. علاوه بر تمام ویژگی ها و ظرفیت های نهفته در انسان قرآن به عنوان راهنما در دسترس و فراروی ما است که اگر به آن توجه نشود خلقت انسان عبث و بیهوده می شود.

قرآن کتاب هدایت است

وی با بیان اینکه قرآن علاوه بر آنکه کتاب هدایت است به جهت کمک به عقلانیت بشر آمده و جهت را به انسان نشان می دهد، گفت: قرآن کتاب خاتم و آخرین فرستاده ای است که از سوی خداوند برای بشر فرستاده شده و هرآنچه برای هدایت و شناخت بشر از رموز و اسرار هستی لازم است در آن نهفته شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌آزاد اسلامی با بیان اینکه عقلانیت و قرآن لازم و ملزوم یکدیگر هستند، گفت: یکی از مشکلات جامعه بشریت عدم توجه مناسب و کافی به این دو موهبتی است که خداوند در خلقت انسان قرار داده، است.

دکتر طه هاشمی با اشاره به نقش دانشگاه در توسعه قرآن و شناخت آن، گفت: وظیفه دانشگاه ها برای امور قرآنی متفاوت است و باید عمیقا نسبت به شناخت و معرفی این کتاب آسمانی توجه شود. دانشگاه ها بدلیل آنکه مخاطبشان دانشجویان و جوانان هستند باید جدی تر و بیشتر به فعالیت های قرآنی و دینی بپردازند و آموزه های قرآنی و دینی را به گونه ای که برای جوانان جاذبه داشته باشد عرضه کنند.

وی افزود: علیرغم آنکه قرآن کتاب هدایت است در آن به موضوعات علوم مختلف نیز اشاراتی شده است که در راستای شناخت آنها طرح علم در محضر قرآن در دانشگاه ‌آزاد اسلامی ایجاد شد. همچنین جشنواره شیخ طبرسی نیز به منظور معرفی و تقدیر از کسانیکه در حوزه پژوهش های قرآنی فعالیت داشته اند هر دو سال یکبار در این دانشگاه برگزار می شود.

طه هاشمی از برگزاری همایش نهج البلاغه در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این کتاب دریای عظیمی است که تمام ابعاد مختلف حوزه های اجتماعی در آن آورده شده ، در همین راستا همایش شناخت نهج البلاغه را در یکی از واحدهای دانشگاه‌آزاد اسلامی برگزار خواهیم کرد.

وی همچنین به پیام دکتر میرزاده بمناسبت بیست و دومین دوره مسابقات قرآن و عترت که در ابتدای این نشست قرائت شد اشاره کرد و گفت: ارسال پیامی توسط ریاست دانشگاه برای این مسابقات نشان از اهمیت موضوع و توجه ایشان به امور قرآنی و دینی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌آزاد اسلامی در پایان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله هاشمی رفسنجانی(ره)، به انتصاب دکتر ولایتی اشاره کرد و گفت: درگذشت ایشان یک ضایعه جبران ناپذیر بود که خوشبختانه انتصاب شایسته دکتر ولایتی توسط مقام معظم رهبری به عنوان رییس هیات موسس دانشگاه‌آزاد اسلامی تا حدودی از رنج و سختی فقدان ایشان کاست.


حمایت همه جانبه دانشگاه آزاداسلامی از فعالیت های قرآنی

در ادامه این نشست حجت الاسلام و المسلمین رستمی مدیر کانون قرآن و عترت دانشگاه آزاداسلامی ضمن تسلیت ایام فاطمیه و رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره )به برکات و اعجاز قران کریم اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در راستای فعالیت های قرآنی در دانشگاه آزاد اسلامی هیچگونه محدودیت و مانعی وجود ندارد و تمامی فعالیت های قرآنی از طرف ریاست دانشگاه ومعاونت دانشجویی و فرهنگی حمایت می شود.

وی به ابلاغ شیوه نامه جدید قرآن و عترت اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه فضای جامعه و نیازهای جوانان تغییر کرده است باید شیوه ها و روش هایی که پیش از این استفاده شده و نتیجه مثبتی نداشته را تغییر دهیم و راه و روش جدیدی را متناسب با فضا و نیاز جوانان و جامعه برگزینیم.

مدیر قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه قرآن و عترت محوری ترین سند ما است،گفت: امیدوارم استان ها با توجه به فضا و ابلاغیه ها برنامه های مدون و مستمر را در جامعه

خبرنگار و منتشر کنند: محمدجواد آخوندی

200

کد خبر: 735190

وب گردی

وب گردی