توسعه میادین نفتی و نیشکر موجب از بین رفتن صدها "جندی‌شاپور" شده است

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه در خوزستان همواره اولین‌ها و قدیمی‌ها به‌دلیل وجود منابع خدادادی و طبیعی وجود داشته است، گفت: البته توسعه میادین نفتی، آب و مزارع نیشکر سبب از بین رفتن صدها منطقه تاریخی شده است که هرکدام از آن‌ها می‌توانست یک "جندی‌شاپور" باشد.

محمدحسن طالبیان در مراسم افتتاحیه اولین کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور که امروز، سه‌شنبه سوم اسفندماه در دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول برگزار شد، با بیان اینکه ایران از چهار تمدن مهم جهانی است، اظهار کرد: خوزستان جایگاه ویژه‌ای در شکل‌گیری این تمدن دارد؛ بنابراین اگر بخواهیم ایران را بشناسیم این کار بدون شناختن خوزستان امکان‌پذیر نیست. هرچه در ایران بر روی زمین قرار دارد، در خوزستان در زیر زمین وجود دارد. ما تنها توانسته‌ایم درصد کمی کاوش کنیم و به برکت همین کاوش‌ها فهمیدیم که در شمال خوزستان سه سد جهانی یعنی شوش، جغازنبیل و شوشتر وجود دارد.

وی افزود: ما در کشوری هستیم که تنوع جغرافیایی، فرهنگی و تاریخی و ظرفیت بسیار عظیمی دارد که از وجود چنین ظرفیتی خرسندیم اما از اینکه کشور نمی‌داند چنین ظرفیتی دارد، ناراحت هستیم؛ منظور از کشور، تنها دولت نیست بلکه منظور تمام جامعه است و تمام شهرها، شهرداری‌ها و شوراها موظف هستند که از آثار تاریخی خود حفاظت کنند.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری عنوان کرد: این‌گونه نیست که در کشوری با این حجم از آثار تنها یک دستگاه بتواند برای حفاظت از آن‌ها بودجه در اختیار بگذارد؛ بنابراین میراث فرهنگی ایران نیز از این لحاظ به دستگاه‌ها وصل است. در همه جای دنیا هم همین‌طور است که شهرداری‌ها با ثروت خود از آثار شهرشان حفاظت می‌کنند.

طالبیان تصریح کرد: اگر نمایندگان بتوانند کاری که برای ورزش انجام دادند برای میراث تاریخی انجام دهند، تحول بزرگی صورت خواهد گرفت. جندی‌شاپور یکی از شهرهای مهم دوران ساسانی است که ما خیلی با آن آشنا نیستیم، به همین دلیل کاوش‌ها آغاز شده و در همین مدت کوتاه، آثار مختلفی کشف و برای حفاظت از این آثار پایگاهی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: بخشی از کانالی که به سمت رودخانه دزفول ادامه پیدا می‌کرد، شناسایی شده و اگر در این راستا درست سرمایه‌گذاری شود، بسیاری از خلأهای تاریخی را می‌توان در این شهر یافت. در خوزستان همواره اولین‌ها و قدیمی‌ها به‌دلیل وجود منابع خدادادی و طبیعی وجود داشته است. البته توسعه میادین نفتی، توسعه آب و توسعه مزارع نیشکر سبب از بین رفتن صدها منطقه تاریخی شده است که هرکدام از آن‌ها می‌توانست یک جندی‌شاپور باشد.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه این ثروت کشور است و اگر ما به درخت تاریخ متصل باشیم، با تکانه‌های دنیا دچار تزلزل نمی‌شویم، گفت: از آن جهت که کنگره خروجی خوبی دارد و می‌تواند شهر باستانی جندی‌شاپور را ساماندهی کند، از تمام دست‌اندرکارانی که در این راستا تلاش کردند، تشکر ویژه‌ای دارم. چنین کنگره‌هایی می‌تواند برای آینده کشور بسیار مفید باشند.

طالبیان خاطرنشان کرد: اکنون به برکت امنیت کشور که آن را مدیون مدافعان ایران هستیم، این کشور از لحاظ جذب گردشگر وضعیت بسیار خوبی پیدا کرده است که می‌تواند دچار تحول شود و در معیشت نیز اثر بگذارد. در بسیاری از مناطق کشور مردم متوجه شده‌اند که این بناهای تاریخی تا چه میزان می‌تواند در معیشت اثرگذار باشد؛ بنابراین مهم است که مردم آگاه شوند و اگر این اتفاق بیافتد همین مردم می‌توانند از آثار تاریخی خود حفاظت کنند.

وی با اشاره به برنامه‌های مدنظر در همین راستا، گفت: مرمت مجموعه یعقوب لیث، ایجاد یک پایگاه دائمی، آزادسازی حریم و عرصه با کمک نماینده و فرماندار، اقدامات ژئوفیزیک و نقشه‌برداری و راه‌اندازی موزه جندی‌شاپور از برنامه‌های در نظر گرفته‌شده است؛ همچنین در خصوص پل دزفول، بودجه خوبی اختصاص داده شده و با وزارت راه در همین خصوص صحبت شده است که شهر تاریخی دزفول به‌عنوان یکی از پایلوت‌ها شناخته شود.

خبرنگار: واحد خوزستان/ منتشر کننده: شاهین زینعلی

800

کد خبر: 735267

وب گردی

وب گردی