علوم دارویی پیشقدم در تحول آموزش علوم پزشکی/ تغییر برنامه آموزشی داروسازی برای دانشجویان خارجی

قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت بر لزوم تربیت نیروی انسانی داروسازی متناسب با نیازهای کشور تاکید کرد .

به گزارش ایسکانیوز،دکتر حمید اکبری در افتتاحیه بیست و هشتمین نشست شورای آموزش داروسازی و تخصصی که روز گذشته برگزار شد با گرامیداشت یاد اساتید فقید رشته داروسازی گفت: جای اساتیدی همچون آقای دکتر شفیعی، آقای دکتر فرسام و آقای دکتر شریعت پناهی که نقش موثری در ارتقای علوم دارویی و توسعه آموزش این رشته داشته اند در این نشست خالی است و ضمن پاسداشت ثمرات این عزیزان لازم است قدر اساتید این رشته که در قید حیات هستند بدانیم و از این سرمایه های ارزشمند در راستای توسعه کشور در حوزه داروسازی بهره برداری نماییم.

دکتر اکبری اظهار داشت: از ابتدای دولت یازدهم اقدامات زیادی در راستای ارتقای علوم دارویی صورت گرفته که همه دانشکده ها و اساتید حوزه داروسازی در سطح کشور در این اقدامات سهیم بوده اند.

توسعه کمی علوم دارویی باتوجه به نیازهای کشور انجام می شود/ هدف توسعه کیفی این رشته است

وی گفت: سال 92 که مصادف با آغاز دولت یازدهم بود با درخواست های بیشماری برای تاسیس دانشکده داروسازی در شهرهای مختلف کشور مواجه بودیم و بدیهی بود که تاسیس دانشکده داروسازی نه تنها زمینه های ارتقا را ایجاد نمی کرد بلکه مبالغ هنگفتی از بودجه دانشگاه را به خود اختصاص می داد و بعضا با نیازسنجی منطقی در تمامی این شهرها نیازی به تاسیس دانشکده جدید برای تامین نیروی انسانی داروسازی منطقه وجود نداشت.

قائم مقام معاون آموزشی با بیان اینکه بازدیدهای بی شماری برای بررسی این درخواست ها از دانشگاههای متقاضی صورت گرفت؛ خاطرنشان کرد: بومی سازی آموزش علوم پزشکی طرحی بود که برای رفع نیاز استان های کشور به نیروی انسانی اجرا شد و از این طریق ضمن جلوگیری از ایجاد دانشکده های مازاد بر نیاز کشور، نیروی انسانی مورد نیاز استان ها با استفاده از سهمیه بومی در دیگر دانشکده های داروسازی تربیت می شوند.

دکتر اکبری ساماندهی دانشکده های داروسازی در پردیس های دانشگاهها را از دیگر اقدامات برای توسعه منطقی علوم دارویی در کشور ذکر کرد و افزود: از سال 92 سعی شد ظرفیت های رشته داروسازی در کشور تثبیت شود و باتوجه به نیازسنجی که انجام شد و با کمک همه دانشکده ها ظرفیت رشته داروسازی از سال 92 تاکنون ثابت مانده و سعی شد به ارتقای کیفی این رشته پرداخته شود.

بازنگری برنامه آموزشی داروسازی عمومی

قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: در برنامه آموزشی دکترای عمومی داروسازی دانشجویان تا پایان سال دوم تنها دروس علوم پایه را می گذراندند و با داروسازی آشنا نمی شدند. همین امر موجب دلسردی برخی دانشجویان می شد.

وی اذعان داشت: برهمین اساس و با بازنگری برنامه داروسازی عمومی قرار شد برای دانشجویان ورودی 94 به بعد آزمون علوم پایه که بعد از سال دوم اخذ می شد حذف، و پس از گذراندان 180 واحد درسی آزمون جامع برای دانشجویان برگزار گردد.

همکاری با دانشکده های داروسازی برای رفع چالش های پیش رو

قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت از هدف دبیرخانه داروسازی برای ارتقای کیفیت آموزش این رشته سخن گفت و اظهار داشت: طی 4 سال گذشته بازدید های مکرری از دانشکده های داروسازی سراسر کشور انجام دادیم. هدف از این بازدید ها توجه به کیفیت آموزش، یادآوری نقاط ضعف به دانشکده ها و کمک به ایشان برای رفع این نواقص بوده است.

وی خاطرنشان کرد: دانشکده های داروسازی در تولید علم و تحقیق و توسعه پیشرو هستند و سعی می کنیم با توسعه زیرساخت ها زمینه های توسعه کیفی و تقویت دانشکده ها را فراهم نماییم.

دکتر اکبری گفت: باتوجه به توسعه آموزش تخصصی در آینده نزدیک نیروی انسانی بیشتری به عنوان عضو هیات علمی وارد حیطه علوم دارویی می شوند که می تواند بستری برای ارتقای این رشته باشد.

تغییر در برنامه آموزش داروسازی برای جذب دانشجویان خارجی

قائم مقام معاون آموزشی اظهار داشت: بازنگری برنامه داروسازی عمومی انجام شد و با ترجمه برنامه آموزش عمومی و تخصصی امکان جذب دانشجوی خارجی بیش از پیش فراهم شده است.

وی با بیان اینکه در اکثر کشورهای دنیا برنامه های داروسازی کوتاه مدت تر بوده و افراد با اخذ مدرک لیسانس داروسازی می توانند وارد بازار کار شوند گفت: کمیته تطبیق برنامه های آموزشی در معاونت آموزشی تشکیل شده و برخی دانشکده ها به منظور توسعه جذب دانشجوی خارجی نسبت به تعدیل طول مدت دوره برای دانشجویان خارجی اقدام کرده اند.

دکتر اکبری اظهار داشت: دوره های Pharm Dجذابیتی برای افرادی که از خارج از کشور برای تحصیل در رشته داروسازی می آیند ندارد و باید طول مدت دوره داروسازی برای این افراد که می خواهند در خارج از ایران مشغول به کار شوند کاهش یابد. ولی برای افرادی که در داخل جذب می شود هیچ تغییری در طول مدت دوره نداریم و کما فی سابق افراد در همان دوره های Pharm Dفارغ التحصیل می شوند.

وی به ظرفیت خوب کشور برای تربیت نیروی انسانی داروساز اشاره کرد و گفت: برنامه این است که نیروی انسانی مازاد بر نیاز کشور تربیت نکنیم و با این برنامه قاعدتا بخشی از ظرفیت های دانشکده ها خالی می ماند که باید با کمی تغییر در برنامه، با تربیت دانشجویان خارجی از این ظرفیت ها استفاده کنیم.

ساماندهی پذیرش دانشجو در مقطع دکترای تخصصی

قائم مقام معاون آموزشی گفت: سابق بر این آزمون PhDدر 12 رشته برگزار می شد و با برنامه جدید دبیرخانه این آزمون ها تجمیع شد. همین امر باعث شد تعداد داوطلبان در آزمون 96 به 800 نفر برسد؛ این در حالی است که در آزمون سال 95 تنها 400 نفر داوطلب داشتیم. این مسئله نشان دهنده آثار مثبت برنامه های اجرا شده طی سال های اخیر است.

دکتر اکبری با بیان اینکه بحث بر این بود که پذیرش دانشجو در مقطع دکترای تخصصی به دانشکده ها واگذار شود گفت: در همین راستا قانونی در مجلس تصویب شد که آزمون کتبی و مصاحبه به میزان مساوی در پذیرش فرد اثر داشته باشد و بر همین مبنا گروه ها و دانشکده ها بیشتر می توانند در پذیرش این دانشجویان مشارکت نمایند.

دانشکده های داروسازی در تدوین اسناد توسعه مناطق آمایشی مشارکت کنند

قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به جایگاه ویژه داروسازی در کشور گفت: در لیست دانشمندان برتر علوم پزشکی کشور حدود نیمی از این افراد فارغ التحصیل رشته داروسازی هستند و نقش داروسازان در توسعه مستندات علمی کشور بسیار چشمگیر است و این رشته می تواند در علوم پزشکی پیشرو باشد.

وی اضافه کرد: برنامه آمایش سرزمینی در آموزش عالی سلامت از سال 94 در کشور در حال اجرا است و برنامه های داروسازی باید در قالب این سند تهیه و پیگیری شود.

دکتر اکبری گفت: سند توسعه مناطق آمایشی که در واقع تعیین کننده نیروی مورد نیاز هر منطقه طی 10 تا 15 سال آینده است در حال تدوین است و باتوجه به اینکه در هر منطقه آمایشی چند دانشکده داروسازی داریم این دانشکده ها باید در تخمین نیروی مورد نیاز در این رشته با دبیرخانه های مناطق آمایشی همکاری داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در سال های گذشته سعی شده نیروی انسانی داروسازی باتوجه به نیازهای کلی کشور تربیت شود ولی توزیع این نیروها متناسب شرایط استان ها نیست و همین امر باعث شده در برخی مناطق با کمبود و در برخی دیگر با مازاد نیروی داروسازی مواجه باشیم. باید در این زمینه برنامه ریزی صحیحی صورت پذیرد.

پیشقدمی دست اندرکاران آموزش داروسازی در اجرای برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی

قائم مقام معاون آموزشی به تدوین و اجرای برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی از ابتدای سال 94 اشاره کرد و گفت: ترجمان این برنامه ها در علوم دارویی باید تدوین و اجرا شود.

وی اضافه کرد: اساتید حوزه داروسازی در مباحث اجرایی هم پیشرو هستند و وقتی نگاه می کنیم این رشته در بسیاری از محورهای برنامه های تحول پیشرو است.

دکتر اکبری حرکت به سمت دانشگاههای نسل سوم را یکی از این محورها ذکر کرد و گفت: علوم دارویی از جمله زمینه هایی در علوم پزشکی است که تبدیل دانش به محصول در آن به صورت ملموس تری صورت می گیرد و داروسازی در ایجاد مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان پیشرو است.

وی خاطرنشان کرد: باید در برنامه های داروسازی کارآفرینی را ارتقا دهیم به شکلی که دانشجویان تحصیلات تکمیلی داروسازی نه تنها نگران شغل نباشند بلکه کارفرین بوده و شغل ایجاد نمایند.

قائم مقام معاون آموزشی حرکت به سمت مرجعیت علمی را از دیگر محورهای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی ذکر کرد و گفت: یکی از مصداق های مرجعیت علمی این است که تولید محصولات علمی را ارتقا دهیم و کیفیت این محصولات به شکلی باشد که دانشمندان سایر کشورها به این مستندات رجوع کنند. علوم دارویی کشور طی چندسال گذشته پیشرفت چشمگیری در تولید محصولات علمی داشته و میزان استناد به این منابع نیز به میزان قابل توجهی رشد کرده است.

وی بر اهمیت توسعه بین المللی آموزش داروسازی تاکید کرد و گفت: طی این دوره اقدامات خوبی برای رشد تعداد دانشجویان خارجی شده و به اهداف برنامه پنجم توسعه دست یافته ایم.

دکتر اکبری با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی زابل طی هفته جاری اولین گروه دانشجویان خارجی را جذب کرده، اظهار داشت: با برنامه ریزی مناسب می توان زمینه های حضور علوم دارویی کشور در عرصه های بین المللی و جذب استاد و دانشجوی خارجی را فراهم آوریم.

قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت حرکت آموزش علوم پزشکی به سمت مجازی سازی را از دیگر برنامه های تحول در این حوزه برشمرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی مجازی کشور با همت همکاران راه اندازی شده و ظرفیت عظیمی را برای ارائه برخی دروس به صورت مجازی فراهم آورده است.

وی افزود: با استفاده از این بستر می توان برخی دروس را توسط اساتید دانشگاههای بزرگ به مناطق دوردست کشور ارائه دهیم و بسترهای عدالت آموزشی را فراهم نماییم.

دکتر اکبری با اشاره به اهمیت ورود داروسازان به عرصه های بالینی گفت: با برنامه ریزی که طی چندسال گذشته صورت گرفته؛ شاهد حضور مستمر دانش آموختگان این رشته در بالین هستیم که منجر به منطقی تر شدن تجویز دارو و اجرای اثربخش پروتکل های درمانی شده است.

قائم مقام معاون آموزشی ارتقای پاسخگویی به نیازهای سلامت کشور را مهمترین هدف در برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی ذکر کرد و گفت: با کمک دانشکده های داروسازی کشور باید این نیازسنجی انجام شود.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/منتشر کننده: زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 735312

وب گردی

وب گردی