بندهای خاکی خراسان جنوبی بازسازی و ایمن شود

استاندار خراسان جنوبی گفت: بندهای خاکی در استان که سال ها آبگیری و بازسازی نشده است، پس از بارندگی تهدیدی برای روستاهاست، باید با پیگیری دستگاه های مربوط این بندها بازسازی و ایمن شود.

به گزارش ایسکا نیوز،سید علی اکبر پرویزی شامگاه سه شنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان در بیرجند افزود: اگر یکی از بندها خاکی تخریب شود خود به خود دیگر بندها را هم تخریب خواهد کرد و سیل بزرگ و مهار نشدنی ایجاد می شود.
وی اظهار کرد: هنگام بارش برف و باران نباید به هیچ وجه راهها و مسیرهای استان د مسدود شود، امکانات در دسترس باشد، تمام تجهیزات مدیریت بحران را در اختیار فرمانداری ها برای استفاده شهرستان ها منتقل کردیم.
وی ادامه داد: در این مدت 9 تانکر از ستاد مدیریت بحران و فرمانداری ها جمع آوری و در اختیار دهیاری ها قرار گرفت، آبرسانی به روستاها که قبلا با 11 تانکر انجام می شد اکنون به 20 تانکر افزایش یافته است.
وی تصریح کرد: هر دستگاهی از امکانات و ظرفیتش برای کاهش مشکل مردم استفاده کند.
استاندار خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: سازمان مدیریت و برنامه بودجه مکتوب تضمین بازپرداخت و سه سال تمدید وام کشاورزان آسیب دیده از سرمازدگی و ... را پذیرفت و به بانک مرکزی اعلام کرد.
پرویزی افزود: بانک مرکزی هم بانک کشاورزی را به عنوان بانک عامل اعلام کرد،سازمان جهاد کشاورزی و فرماندار افراد را برای گرفتن وام معرفی کنند.
وی اظهار کرد: وام بخش انار 10 ساله و زعفران چهار ساله باشد، بانک عامل تا 10 سال امکان تقسیط دارد، سود آن چهار درصد است و خراسان جنوبی هم 10 در این طرح ساله دیده شده و سه سال همه خسارت دیدگان کار مزد آن توسط دولت قبول شده است که حتی بدهی کشاورزان در گذشته مانع پرداخت نشود.
وی اظهار کرد: قرارداری با شرکت های بیمه البرز، ایران و دی با هزینه 27 میلیارد ریال برای بیمه تمام خانه های روستاییان در مقابل سیل، زلزله، آتش سوزی و خسارت ناشی از آب گرفتگی منعقد شد.
همچنین مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: این استان در بحث هفته ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثر بلای طبیعی که چهارم تا 11 دی ماه 95 برگزار شد با برگزای دوره آموزشی، رزمایش ،کنفرانس های مربوط و ... رتبه دوم کشور را کسب کرد.
سید ابوالحسن میرجلیلی افزود: قبل از بهمن ماه سال جاری 70 درصد کاهش بارندگی نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته در استان داشتیم، بارندگی هایی در این مدت ثبت شد رشد 100 درصدی نسبت به سال قبل را نشان می دهند.
وی اظهار کرد: 2 مورد بارندگی خوب روزهای 15 بهمن ماه و یک مورد در 30 بهمن ماه ثبت شد ، حجم بارش با استان های همجوار از جمله کرمان و فارس که درگیر بحران شدند برابری می کرد، در شهر قاین در کمتر از 24 ساعت 65 میلی متر بارندگی ثبت شد.
همچنین مدیر عامل آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: در سال 95 برای اولین بار عملیات باروری ابرها در استان انجام شد.
حسین امامی افزود: این عملیات در هشت مرحله در شرایط مساعد انجام شد و تلاش کردیم بارندگی استان توسعه یابد.
وی اظهار کرد: با بارندگی های مناسبی که انجام شد تا امروز رخ داد در وضعیت نرمال از سال آبی قرار داریم، امیدواریم تا پایان سال آبی ( 10 اردیبهشت 96) این وضعیت نرمال حفظ شود.
وی یادآور شد: هفت سد مخزنی خراسان جنوبی در این مرحله از بارندگی ها حدود 5.7میلیون متر مکعب در سیلاب اخیر و در مجموع 2 سیلاب هفت میلیون متر مکعب آب در سدهای مخزنی ذخیره شد.
وی تصریح کرد: پیش بینی می شود با بخشی از این آب و 2حلقه چاه که برای طبس و دیهوک از محل تنش آبی ملی حفاری می شود مشکل تامین آب پایدار برای طبس رفع شود.

دریافت کننده و منتشرکننده: امین محمودی نیا

کد خبر: 735315

وب گردی

وب گردی