هشدار درباره عوارض ریوی خانه تکانی های نوروزی / اهوازی ها دو برابر بقیه آسم می گیرند

رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت گفت : در حال حاضر 4 بیماری غیر واگیر اصلی که بیشترین بار بیماری را به خود اختصاص داده اند عبارتند از بیماری های قلبی و عروقی ، سرطان ها ، دیابت و بیماری های مزمن تنفسی .که در این میان بیماری های مزمن تنفسی رتبه چهارم مرگ و میر را در دنیا به خود اختصاص داده اند و متاسفانه پیش بینی شده است که طی یک دهه آینده این بیماری در رتبه سوم مرگ و میر قرار خواهد گرفت .

به گزارش ایسکانیوز به نقل جام جم آنلاین از مهدی نجمی بیان کرد : بر اساس مطالعه ای که در سال 1394 در خصوص شیوع بیماری آسم در 22گروه کودک و نوجوان و بالغین در جمعیت شهری و روستایی سراسر کشور بر اساس الگوی بین المللی صورت گرفت شیوع بیماری در بالغین حدود 9درصد و در جمعیت کودکان و نوجوانان حدود 10 درصد تخمین زده شده است .

او در ادامه افزود : این آمار نسبت به دهه گذشته افزایش داشته است و به طور طبیعی در کلان شهر ها به دلیل آلودگی هوا و زندگی شهرنشینی این آمار به نسبت شهرهای کوچک بیشتر است .براساس این مطالعه شیوع علائم آسم در شهر اهواز حدود 18 درصد برآورد شد که حدود 2 برابر متوسط کشوری است .

نجمی متذکر شد : در دنیا براساس آمار های موجود حدود 334 میلیون بیمار مبتلا به آسم وجود دارند که طی یک دهه آینده این آمار به 400میلیون بیمار افزایش پیدا می کند . امروزه بیماری های غیرواگیر به دلیل تغییر سبک زندگی افزایش چشم گیری یافته اند و بیشترین آمار مرگ و میر را در جهان به خود اختصاص داده اند.

رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت در رابطه با منشاء پیدایش آسم در افراد گفت :آسم یک بیماری التهابی مزمن است که در افراد مستعد از نظر ژنتیکی تحت تاثیر عوامل محیطی ایجاد یا تشدید می شود . عوامل محرکی چون آلودگی هوا ، مصرف انواع مواد دخانی نظیر سیگار ، قلیان، پیپ وحتی قرار گرفتن در معرض دود دخانیات ، هوای سرد و خشک ، بوهای تند مانند عطر ها و اسپری ها، شوینده ها، آلژن های محیطی چون گرده گیاهان ‌، مایت ها ، عوامل حساسیت زای حیوانات مانند پر ، پشم ، پوست حیوانات ، کپک ها و قارچ ها در پیدایش این عارضه نقش به سزایی دارند البته عواملی مانند چاقی، کم تحرکی و عدم تغذیه با شیر مادر در دوران کودکی را نیز می توان در عوامل بروز بیماری آسم برشمارد .

نجمی تصریح کرد : آلودگی هوا یکی از عوامل خطر تمام بیماری های غیرواگیر است و امیدواریم در سال های آینده با استاندارد سازی خودروها و سوخت مورد نیاز آنها و مشارکت مردم در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی که نیاز به عزم ملی دارد، شاهد کاهش آلودگی هوا در کلان شهرها و تهران باشیم.

رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت در خصوص شایع ترین علائم بیماری آسم بیان کرد : سرفه های خشک همراه با تنگی نفس ، خس خس سینه و فشار در قفسه سینه جز علائم شایع بیماری آسم محسوب می شوند که این علائم متناوب و متغیر بوده بدین معنا که دوره های عود و بهبودی علائم را داریم که این علائم در شب و اوایل صبح بدتر می شوند .

او گفت : متاسفانه آسم درمان قطعی ندارد ولی با استفاده از داروها می توان آن را کنترل کرد و هدف از درمان آسم کنترل مطلوب بیماری است .دارویی هایی که در حال حاضر در دسترس بیماران هستند داروهای مناسب با اثر بخشی مطلوب اند و در خصوص تشخیص و درمان بیماری آسم پوشش بیمه ای مناسبی وجود دارد طبعا دارویی های جدیدی در گذر زمان وارد بازار می شوند که ممکن است اثر بخشی بیشتری داشته باشند که با مرور زمان تحت پوشش بیمه قرار می گیرند .

نجمی در رابطه با اقدامات وزارت بهداشت در خصوص آلودگی هوای اهواز به جام جم آنلاین گفت : در خصوص آلودگی هوای اهواز ،این روزها به دلیل وجود ریزگردها در شهر اهواز شیوع بیماری های تنفسی از جمله آسم افزایش یافته است . البته تا به حال اقدامات مناسبی توسط همکاران در دانشگاه علوم پزشکی اهواز با هدایت و حمایت وزارتخانه و دیگر سازمان ها انجام شده است ضمن آن که بهترین راه حل مشکل کنترل ریزگردهاست که در این خصوص برنامه های موثری با همکاری دیگر سازمان ها طراحی و تدوین شده است .باید توجه داشت که کنترل ریز گرد ها نیازمند همکارهای بین بخشی است و یک همکاری همه جانبه بین کلیه نهاد ها و سازمان های مسئول را می طلبد و قطعا نیازمند همکاری و مشارکت بین المللی است چرا که کانون بعضی از این ریزگردها در خارج از کشور قرار دارد .

او توصیه کرد : مردم اهواز ترجیحا در روزهایی که غلظت ریزگردها در هوا بالا است از منزل خارج نشوند بخصوص گروه های پرخطر که شامل کودکان ، بیماران و افراد سالمند می شود حتی الامکان در فضای آزاد قرار نگیرند و در صورت خروج از ماسک های استاندارد استفاده کنند.

به گفته وی ، با نزدیک شدن به ایام نوروز و سنت خانه تکانی در ایرانیها و مصرف شوینده های قوی در این روزها برای پاک کردن منزل باید توصیه کرد ، افرادی که دچار آسم هستند از مواجه با شوینده ها پرهیز کنند ضمن آن که سایر افراد توجه داشته باشند که از شوینده های استاندارد استفاده کنند و از مخلوط کردن شوینده های مختلف باهم و به ویژه آب داغ اجتناب کنند چرا که بخارات و گازی که از این مواد تولید می شود به ریه های افراد آسیب وارد می کند .

نجمی توصیه کرد :افراد در هنگام استفاده از شوینده ها از ماسک های استاندارد استفاده کنند چرا که استفاده از ماسک عوارض این شوینده ها را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد .همچنین توصیه می شود که افراد در فضاهای کوچک و بسته به مدت طولانی در معرض بخارات و گاز های این شوینده ها قرار نگیرند .

دریافت کننده :سولماز ظزیفی/ انتشار دهنده : زهره حاجیان

704/700

کد خبر: 735411

وب گردی

وب گردی