راه اندازی راکتور تحت بحران و مرکز تحقیقاتی و کاربردی پرتو پزشکی در آینده ای نزدیک

بیست و سومین کنفرانس هسته ای ایران، با مشارکت واحد علوم و تحقیقات و انجمن علمی هسته ای ایران با حضور پیشکسوتان ، استادان، دانشجویان و متخصصان فیزیک هسته ای در این واحد دانشگاهی آغاز به کار کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر علی عباسپور رئیس این واحد در بیست و سومین کنفرانس هسته ای ایران با بیان اینکه واحد علوم و تحقیقات یکی از واحدهای پیشرو در زمینه تربیت متخصصان و تحقیقات انرژی هسته ای است، گفت: واحد علوم و تحقیقات نه تنها در مقاطع تحصیلات تکمیلی اقدام به آموزش و تربیت دانشجویان در زمینه علوم هسته ای می کند، بلکه در مقطع کارشناسی نیز با دارا بودن رشته های مهندسی راکتور و پرتو پزشکی متخصصان مورد نیاز کشور را تربیت می کند.

او افزود: معتقدم از آنجایی که برای تربیت فارغ التحصیلان و متخصصان برجسته در هر علمی، باید از مقاطع پایه شروع کرد، در علم هسته ای نیز با تلاش گروه مهندسی هسته ای موفق شدیم در اواسط دهه 80 شمسی و با اخذ مجوزهای لازم، مقطع کارشناسی مهندسی هسته ای را در واحد علوم و تحقیقات راه اندازی کنیم.

عباسپور ادامه داد: علوم انرژی هسته ای بخصوص در زمینه های پزشکی برای هر کشوری ضروری است، بنابراین باید متخصصان خوبی را در طراحی، ساخت، کنترل راکتورها، پرتو پزشکی و مانند آنها تربیت کرده تا گام موثری در پیشرفت هرچه بیشتر علمی کشور برداریم. در این راستا واحد علوم و تحقیقات با دارا بودن آزمایشگاه ها، مراکز تحقیقاتی، فضای آموزشی و تحقیقاتی، استادان برجسته تاکنون عملکرد مناسبی داشته است و تلاش می شود تا بیش از پیش در این زمینه با فراهم کردن امکانات گام های مثبت بیشتری برداشته شود.

رئیس واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه در حال حاضر این واحد از 16 استاد تمام وقت در گروه مهندسی هسته ای بهره می برد، گفت: از جمله فعالیت های آتی واحد علوم و تحقیقات برای تربیت هرچه بهتر نیروی متخصص در زمینه علوم انرژی هسته ای علاوه بر افزایش اعضای هیأت علمی متخصص، می توان به راه اندازی راکتور تحت بحران و مرکز تحقیقاتی و کاربردی پرتو پزشکی در آینده ای نزدیک اشاره کرد.

عباسپور با اشاره به حذف رشته پرتو پزشکی در مقطع کارشناسی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: وزارت علوم براساس طرح تجمیع و یکسان سازی رشته ها در مقطع کارشناسی، اکثر گرایشها را حذف کرده است، که رشته پرتو پزشکی نیز از آن جمله است. از آنجایی که معتقدیم این رشته به واسطه به روز بودن و کاربردی بودن آن از جمله ضروریات در هر کشوری است، در حال رایزنی با وزارت علوم برای اخذ دوباره مجوزهای آن هستیم که در این راستا کمک انجمن مهندسی هسته ای می تواند موثر باشد .

او با اشاره به اهمیت انجمن های مردم نهاد در پیشرفت علمی و پیشبرد اهداف متعالی جمهوری اسلامی ایران، گفت: انجمن علمی هسته ای ایران به عنوان یک سازمان غیر دولتی تاکنون عملکرد مناسبی داشته است و می تواند در راستای پیشرفت علمی کشور بسیار موثر باشد.

دریافت کننده: مهرنوش زارعی هنزکی/انتشار دهنده: پارسا فرخوی

204/201

کد خبر: 735541

وب گردی

وب گردی