برگزاری همایش قانون، پرستار، ماما در واحد کرج

دومین همایش قانون، پرستار و ماما در دانشگاه آزاد اسلامی کرج برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج به همت دانشکده پرستاری و مامایی این دانشگاه دومین همایش قانون، پرستار و ماما در سالن شهید مفتح این دانشکده برگزار شد.

این همایش با حضور دکتر رضا عزتی معاون پژوهش و فناوری و تعدادی از مسئولین دانشگاه و با شرکت جمعی از استادان و دانشجویان این دانشکده برگزار شد.

دکتر منصوره تجویدی معاون علوم پزشکی واحد کرج و رئیس دانشکده پرستاری و مامایی با اشاره به نقش مهم کادر درمانی در بهبود شرایط جسمی و روحی بیمار و چالش های فراوانی که در این زمینه وجود دارد گفت:«خوشبختانه چندسالی است که در سرفصل دروس پرستاری و مامایی مبحث اخلاق حرفه ای به صورت اجباری وارد شده است و دانشجویان با حقوق خود و بیمار و نیز قوانینی که در خصوص برخورد با قصور حرفه ای در کشور وجود دارد آشنا می شوند.»

در ادامه دکتر شعبانی با سخنرانی تحت عنوان قصور پزشکی به بررسی انواع قصور پزشکی، آمار موجود و نحوه برخورد با آن پرداخت. وی بیشترین شکایات مطرح شده در این مورد را شامل عدم توانایی برقراری ارتباط روحی مناسب پزشک با بیمار، تنزل جایگاه پزشکان در جامعه، پیشرفت تکنولوژی و افزایش آگاهی های مردم جامعه در زمینه های مختلف از جمله علوم پزشکی، حقوقی و ... و نیز عدم آگاهی صاحبان حرف پزشکی از قوانین موجود و نیز مسئولیت ناشی از آن برشمرد و گفت:«هر کسی باید پاسخگوی اعمال خود و نتایج آن باشد که عنوان کردن عدم آگاهی کادر پزشکی از قوانین، برای پاسخگویی کافی نخواهد بود.»

دکتر شعبانی با بیان انواع مسئولیت شامل انضباطی یا حرفه ای، قانونی و اخلاقی عنوان کرد:«مسئولیت اخلاقی در پیشگاه خداوند و وجدان فرد است، مسئولیت قانونی شامل مدنی و کیفری بوده که در مدنی ضرر متوجه شخص است و در کیفری ضرر متوجه جامعه است مانند سقط جنین و ... و در آخر مسئولیت انضباطی یا حرفه ای است و در قوانین جدید هرکس در کادر پزشکی به تناسب میزان مسئولیت و مشارکت پاسخگو خواهد بود.»

وی یکی از راهکارهای موجود که در سال های اخیر بر آن تاکید می شود را بیمه مسئولیت اعلام کرد ؛ چرا که جبران خسارت بیمار بسیار مهم است و بیمه های مسئولیت در این زمینه نقش دارند.

در این همایش یک روزه همچنین تعدادی از استادان و دانشجویان با ارائه مقالات خود در این زمینه به صورت سخنرانی به بررسی قصور صورت گرفته از سوی پزشکان زنان و زایمان ؛ ماماها و پرستاران و نیز قوانین موجود در این مورد ، و راهکارهای پیشگیرانه در این خصوص پرداختند.

دریافت کننده و انتشار دهنده: پارسا فرخوی

201

کد خبر: 735655

وب گردی

وب گردی