انتقاد قلیچداراوغلو از آمار بالای خبرنگاران زندانی در ترکیه

به نقل از خبرگزاری فرانسه، کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب مردم جمهوری‌خواه، دولت رئیس‌جمهور ترکیه را به دلیل آنچه که "کودتای غیرنظامی در تلاش برای تصفیه مخالفان" خواند،‌ محکوم کرد.

به گزارش ایسکاینوز، کمال قلیچدار اوغلو، از رهبران اپوزیسیون ترکیه با انتقاد از عملکرد دولت گفت، در حال حاضر تعداد خبرنگاران زندانی در ترکیه نسبت به دوران حکومت خونتای نظامی در دهه 1980 بیشتر است.

وی گفت: تعداد خبرنگاران زندانی در ترکیه در حال حاضر از 150 نفر بیشتر شده است در صورتی که در هیچ یک از کودتاهای قبلی در کشور ما چنین اتفاقی نیفتاده است.

کمال قلیچدار اوغلو همچنین از بازداشت دنیز یوجل، خبرنگار روزنامه آلمانی دیونت در ترکیه به اتهام عضویت در یک سازمان تروریستی، سوءاستفاده از اطلاعات شخصی و تبلیغات تروریستی در تاریخ 17 فوریه انتقاد کرد.

یوجل به مقر پلیس استانبول فرستاده شد تا در ارتباط با تحقیقات مربوط به حمله سایبری علیه پست الکترونیکی وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه که داماد رجب طیب اردوغان است، شهادت دهد.

قلیچدار اوغلو گفت: آنها دنیز یوجل را برای شهادت احضار کردند اما او را به بازداشتگاه بردند و زمان زیادی است که در بازداشت است. من امیدوار هستم که او سریعا آزاد شود.

این رهبر مخالفان دولت ترکیه از اخراج دست جمعی کارمندان دولت با احکام وضعیت اضطراری به ویژه اخراج استادان دانشگاه در ترکیه نیز انتقاد کرد.

قلیچدار اوغلو گفت: در زمان کودتای 12 سپتامبر 1980 تعداد استادان دانشگاهی که از دانشگاه‌ها اخراج شدند 127 نفر بودند اما از زمان کودتای 15 ژوئیه گذشته تاکنون تعداد استادان و مدرسانی که در ترکیه اخراج شدند به 4811 تن رسیده است.

وی افزود: شما حتی بدتر از برخوردی که در کودتای 12 سپتامبر شد،‌ انجام دادید. ترکیه از مسائلی با فوریت بیشتر مثل بیکاری، مشکلات کشاورزی و کاهش تعداد گردشگران رنج می‌برند و شهروندان ترکیه باید در همه پرسی مربوط به اصلاحات قانون اساسی انجام شده از سوی دولت اردوغان رای منفی بدهند تا به این مسائل به شکل موثرتر رسیدگی شود.

او گفت: همه کسانی که می‌خواهند دموکراسی و آزادی در کشور ما باشد و در کشورشان به عنوان شهروند با آرامش زندگی کنند باید در همه پرسی رای منفی دهند.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی/تاییدکننده: سرلک

کد خبر: 735670

وب گردی

وب گردی