برگزاری همایش ملی روانشناسی، مشاوره و مددکاری اجتماعی با محوریت اجتماعی کردن مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر در دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر

با مشارکت ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری ، سازمان بهزیستی ، اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان ، فرمانداری خمینی شهر ، نیروی انتظامی استان اصفهان ، پنجمین همایش ملی روانشناسی ، مشاوره و مددکاری اجتماعی با حضور صاحبنظران ، اندیشمندان ، پژوهشگران و اساتید برجسته دانشگاه های سراسر کشور در تالار شهید آوینی دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر آغاز به کار کرد .

به گزارش ایسکانیوز، دکتر مسعود کثیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر با گرامیداشت یاد و خاطره مؤسس و بنیان گذار دانشگاه آزاد اسلامی حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت : در حال حاضر 14 درصد از سهم تولید علم و 40 درصد از آموزش عالی کشور در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی است و بیش از یک میلیون و پانصد هزار نفر دانشجو با فضاهای آموزشی استاندارد ، تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی مدرن و با حضور اساتید برجسته و مجرب مشغول به تحصیل هستند که شرایط بسیار خوبی برای تحقیق و تولید علوم جدید ایجاد شده است . با تدبیر و تجربیات گرانقدر دکتر میرزاده ، اقدامات شایسته ای در راستای توسعه تحصیلات تکمیلی براساس تقاضای جامعه و اسناد بالادستی نظام برای تحقق چشم انداز کشور در افق 1404 صورت گرفته و دانشگاه آزاد اسلامی بعنوان دانشگاه کارآفرین و مأموریت گرا توانسته در زمینه های گوناگون آموزشی و پژوهشی نقش مؤثری را ایفاد نماید .

وی افزود : مطابق جدید ترین گزارش رتبه بندی دانشگاه های برتر جهان در سال 2016 ، مؤسسه ESI ، دانشگاه آزاد اسلامی توانسته در چهارشاخه بین دانشگاه های کشور رتبه نخست را بدست آورد .

کثیری ادامه داد : برگزاری چنین همایش های علمی نشان از توانمندی علمی دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر دارد که در کنار آموزش به رسالت بزرگ خود ، تحقیق و پژوهش پرداخته و اکنون آثار و برکات آن را در خدمت به جامعه شاهد هستیم.

دکتر کثیری با اشاره به حضور بیش از 1000 نفر دانشجو در رشته های مشاوره ، روانشناسی و مددکاری اجتماعی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری و تبدیل شدن دانشگاه به قطب علمی تأکید کرد در آمایش سرزمینی ، مرکز اعتیاد پژوهی در دانشگاه تأسیس خواهد شد .

احمد رضوانی فرماندار شهرستان خمینی شهر نیز در جمع مدعوین گفت : شهرستان خمینی شهر با 350 هزار نفر جمعیت یکی از پرتراکم ترین شهرهای کشور است که علمای بزرگی همچون اشرفی اصفهانی ، نواب صفوی و دانشمندان صاحب نام ابراهیم دینانی و میردامادی را در دامان خود پرورانده و خیرین این شهر تاکنون بیش از 400 مدرسه را در کشور ساخته اند و وجود 9 دانشگاه بزرگ در این شهرستان ، ویژگی بارزی را به این شهر داده است .

دکتر کاظم قجاوند دبیرعلمی همایش از پذیرش 21 مقاله بصورت حضوری و 56 مقاله بصورت پوستر خبر داد و گفت : این همایش با یک نمایشگاه تخصصی با محوریت مبارزه با مواد مخدر و 3 نشست تخصصی با موضوعات نقش دانش آموزان در اجتماعی شدن امر مبارزه با مواد مخدر و روان گردان ها ، آینده حرفه ای مشاوره و روان شناسی ، چالش ها و فرصت ها و بررسی نقاط کور حوزه اعتیاد در سیاست گزاری های گذشته و برنامه های چهارم تا ششم توسعه برگزار شده است و اساتید بزرگ روانشناسی در قالب کارگاه های تخصصی مقالات علمی و دستاوردهای پژوهشی خود را با موضوعات مختلف ، مشاوره ، روان شناسی و مددکاری اجتماعی ارائه می دهند .

دکترحمیدرضا صرامی مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری در ابتدای سخنان خود خواستار کمک علمی دانشگاه ها در امر مبارزه با مواد مخدر شد و گفت : در آستانه قرن 21 و با شروع هزاره سوم , جامعه بشریت با سرعت تغییرات و تحولات شتابان در عرصه های اجتماعی ، فرهنگی و تکنولوژی و با ناپایداری در روابط انسانی مواجه شده و با این سرعت چشمگیر می بایست آمادگی خود را برای استقبال از شرایط نوظهور ایجاد کنیم .

صرامی در تشریح دیدگاه های خود بیان داشت : کشور ما به یک کشور پرمسئله تبدیل شده و باید علل و عوامل مواد مخدر ، روان گردان ها ، مشروبات الکلی ، خشونت ها و سوء اخلاق در جامعه سبب شناسی و مؤلفات آن مشخص گردد .

مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد نهاد ریاست جمهوری در بخش دیگر سخنان خود گفت : یکی دیگر از شرایط و وضعیت اجتماعی کشور شتاب ناموزون توسعه در کشور است که در دهه های گذشته توسعه اجتماعی مورد غفلت قرار گرفته است .

دکتر صرامی عادی شدن مسائل اجتماعی و اکتفا به ارائه آمار و ارقام را یکی دیگر از وضعیت اجتماعی کشور برشمرد و تصریح کرد : 64 درصد افراد متأهل و 58 درصد افراد زیر 34 سال و 7 میلیون نفر خانوار متعلق به افراد معتاد ، آمار موجود در برنامه ها است که بطور مرتب در جامعه در حوزه مواد مخدر بیان می شود .

وی با بیان اینکه با جامعه سنتی و جامعه مدرنیسم ، تقابل رخ داده و در این تفاوت آمادگی برای جوانان و مسئولین برای ورود به این عرصه وجود نداشته است اظهار کرد : در برخورد با این تقابل ها و تغییرات ، معضلات و مشکلات فراوانی بوجود آمده و 13 میلیون دانش آموز با آموزش محوری در حرکت هستند و با فقر آموزش و مهارت و مدل با هم زیستن مواجه شده و در همین زمینه 14 درصد از گرایش به اعتیاد را جوانان 15 تا 19 سال به خود اختصاص داده اند .

دکتر معصومه اسماعیلی رئیس انجمن روانشناسی و مشاوره ایران ضمن تشکر از رخداد علمی بزرگ در دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر گفت : اگر جوانان ما با مبداء و معاد در ارتباط قرار گیرند از سر درگمی در می آیند . ما با الگو انقلاب کردیم و تمام جهان را متوجه خود کردیم سپس ما الگوی اجتماعی خود را گم کردیم . ما می توانیم گفتمان ایجاد کنیم و مشاوران باید بگویند در آینده باید چکار کنیم . باید نگران حذف هویت ایرانی باشیم .

در ادامه دکتر شفیع آبادی عضو نظام روانشناسی و مشاوره ایران و پیشکسوت مشاوره ایران ، سرهنگ حسینی رئیس پلیس مواد مخدر استان اصفهان ، دکتر صادقی مدیرکل بهزیستی استان اصفهان به بیان دیدگاه ها و رهنمودهای علمی خود پرداختند و در پایان از مدیران عالی رتبه سازمان های مرتبط با موضوع مبارزه با مواد مخدر و فعال در همایش ، اساتید دانشگاه ها و محققان برجسته با اهداء لوح سپاس تقدیر بعمل آمد .

خبرنگار و منتشر کنند: محمدجواد آخوندی

200

کد خبر: 735765

وب گردی

وب گردی