همایش"نقش نولکشور در گسترش زبان و ادبیات فارسی در جهان"

همایش بین المللی «نقش نولکشور در گسترش زبان و ادبیات فارسی در جهان» پنجم اسفند ماه در دانشگاه دهلی گشایش یافت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی خانه کتاب، همایش «نقش نولکشور در گسترش زبان و ادبیات فارسی در جهان" با همکاری و حمایت دپارتمان فارسی دانشگاه دهلی، موسسه مطالعات ایران و هند، بنیاد فارسی هند، موسسه خانه کتاب، رایزنی فرهنگی ایران در دهلی و انجمن ترقی اردو، موسسه بیاض و فصلنامه های « نقد کتاب میراث» و « نقد کتاب هنر» به مدت دو روز در دانشگاه دهلی برپا شده است.

در افتتاحیه این همایش، سفیر تاجیکستان در هند، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، مدیرعامل خانه کتاب، رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه دهلی و حدود دویست نفر از مدرسان و دانشجویان زبان فارسی حضور داشتند.

در این همایش دو روزه، استادان زبان فارسی از کشورهای هند، ایران، تاجیکستان، افغانستان، اردن و بنگلادش به ارائه مقالات خود درباره نولکشور خواهند پرداخت.

نولکشور نویسنده، روزنامه نگار، ناشر و چاپخانه دار بزرگ هندی است که در قرن نوزدهم با چاپ بیش از دوهزار عنوان کتاب به زبان فارسی، خدمات فراوانی انجام داده است.

درمراسم افتتاحیه این همایش، علیم مشرف خان، مدیر همایش و رئیس گروه زبان فارسی دانشگاه دهلی ضمن اشاره به اهمیت زبان فارسی در هند که به مدت هفت قرن زبان رسمی و دیوانی بوده است به فراوانی آثاری که در شاخه و علوم مختلف به زبان فارسی در هند پدید آمده است اشاره کرد و زبان فارسی و گویندگان آن را از سراسر جهان مدیون چاپخانه های هند در قرون گذشته دانست.

کارنامه نولکشور در تمام جهان و طول تاریخ بی سابقه است

مدیرعامل خانه کتاب گفت: کارنامه انتشارات نولکشور و چاپ کتب فارسی در قرن نوزدهم چه در ایران، هند و چه در سایر نقاط مختلف جهان منحصر به فرد و بی سابقه است.
به گزارش روابط عمومی خانه کتاب،مجید غلامی جلیسه، مدیر عامل موسسه خانه کتاب در همایش «نقش نولکشور در گسترش زبان و ادبیات فارسی در جهان» به تاریخ چاپ کتاب فارسی در هندوستان در سال ۱۷۸۰ میلادی اشاره کرد و گفت: کارنامه کمی و کیفی چاپخانه نولکشور در قرن نوزدهم در زمینه چاپ کتاب به زبان فارسی در تمام طول تاریخ و همه کشورها بی سابقه است.

وی ضمن انتقاد از دانشگاه ها و مراکز پژوهشی که توجه خود را به متون قرون ششم و هفتم محدود ساخته و از بررسی تاریخ کتاب در قرون متاخر پرهیز می کند، تاکید کرد: بسیاری از کتاب هایی که در انتشارات نولکشور منتشر شده از آثار ارزشمند ادبیات فارسی به شمار می روند که اگر توسط او منتشر نشده بود امروز هیچ نسخه دیگری از آن در دسترس نداشتیم.

جلیسه در پایان این همایش را مقدمه ای برای همایش های بعدی در این زمینه دانست و از دانشجویان و پژوهشگران دعوت کرد پژوهشهای بیشتری در این زمینه انجام دهند.

دریافت کننده: بخشی پور/ تائید کننده نقاشی

502500

کد خبر: 735874

وب گردی

وب گردی