سرمایه گذاری بخش‌خصوصی در ۱۳ پروژه حمل ونقلی

مدیر کل دفترجذب سرمایه وزارت راه و شهرسازی از انعقاد ۱۳ مورد قرارداد با بخش خصوصی داخلی وخارجی درحوزه‌های هوایی، جاده‌ای،بندری وریلی خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهدی حیدری افزود: این قراردادها به ارزش بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان و ۳۳۳ میلیارد دلار است.

وی با اشاره به اینکه با انعقاد قرارداد سرمایه گذاری احداث آزادراه کرمان به بندر عباس به طول ۳۷۰ کیلومتر ۱۰۰ درصد هزینه به ارزش ۴۱۰۰ میلیارد تومان از طریق بخش خصوصی تأمین می‌شود، اظهار داشت: آزادراه کنارگذر شرق اصفهان به طول ۹۱ کیلومتر و با ارزش بالغ بر ۴۷۰ میلیارد تومان طی دو سال آینده احداث می‌شود.

به گفته حیدری همچنین تامین بخش عمده‌ای از اعتبارات مورد نیاز نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای از محل ظرفیت بند (ب) ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر است و از این طریق اجرای طرح‌هایی با ارزش بیش از ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی ۱۶ هزار و ۷۴۰ دستگاه کامیون و کشنده تحقق می‌یابد که گامی مثبت در زمینه ارتقاء سطح کیفی ناوگان حمل و نقل جاده ای و کاهش طول عمر ناوگان محسوب می‌شود.

مدیر کل جذب سرمایه و تجهیز منابع وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ارزش کل قراردادهای ریالی به بیش از ۱۲ هزار میلیارد بالغ می‌شود، افزود: مراحل احداث ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی(ره) نیز با هدف افزایش ۳ میلیون مسافر در سال با انعقاد قراردادی به ارزش ۵۰۰ میلیارد تومان با بنیاد مستضعفان در دست اجرا است.

به گفته وی طرح توسعه و تکمیل ترمینال مسافری کرمان نیز با هدف افزایش ۱۰ میلیون مسافر در سال با آورده ۱۰۰ درصدی شرکت هواپیمایی ماهان با اعتباری بالغ بر ۱۴۰ میلیارد تومان انجام می‌شود.

حیدری همچنین درباره تامین ناوگان مناسب بخش هوایی، قراردادهای تأمین ناوگان هوایی را شامل خرید ۱۰۰ فروند هواپیمایی ایرباس به ارزش ۱۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار و خرید ۸۰ فروند هواپیمای بوئینگ به ارزش ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار ذکر کرد.

وی با اشاره به اینکه احداث و تکمیل فاز ۱ بندر شهید بهشتی چابهار، ظرفیت جابجایی بار را به میزان ۸.۵ میلیون تن در سال افزایش می‌دهد، تصریح کرد؛ قرارداد این پروژه نیز به ارزشی بالغ بر ۳۳۰میلیون دلار با شرکت آریا بنادر ایرانیان منعقد و مراحل اجرایی آن آغاز شده است.

وی یکی از اقدامات مهم در بخش ریلی کشور را احداث قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان با تأمین اعتبار ۱.۷ میلیارد یورو از طریق انعقاد قرارداد با شرکت CREC چین دانست و افزود: حدود ۸۰ طرح های مهم در حوزه راه و شهرسازی در مراحل جذب سرمایه از طریق بخش خصوصی داخلی و خارجی انجام می‌شود که از این طریق بخش عمده خلاء ناشی از کمبود اعتبارات دولتی جبران و از طرفی ظرفیت های مناسبی برای تامین اعتبار مورد نیاز از محل مشارکت عمومی/ خصوصی، بازارسرمایه و ...ایجاد می‌شود.

دریافت کننده:رویا ذوالفقاری انتشاردهنده: پورعرب

401/601

کد خبر: 736066

وب گردی

وب گردی