گزارش ایسکانیوز از محصولات دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی/ صندلی واقعیت مجازی در رقابت با نمونه خارجی

با توجه به این موضوع که دانشگاه های نسل سوم و چهارم در جهان دانشگاه هایی هستند که با صنعت درارتباط بوده و به نوعی موجب کارآفرینی می شوند، دانشگاه آزاد اسلامی حرکت های سازنده خود را با تاکید بر اقتصاد دانش‌بنیان، تاکید بر صرفه‌جویی و اصلاح الگوی مصرف، استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه و بهره‌وری از آن برای درآمدزایی، اجرای طرح تجمیع یک و دو، اجرای طرح‌های پژوهشی سا‌ها و شفا و ده‌ها مورد دیگر که در درازمدت می‌توان نقش اساسی آن را در توسعه اقتصادی کشور دید آغاز کرده است. به همین منظور به بررسی این محصولات در جشنواره فناورانه سال 95 در قالب یک سلسله گزارش پرداخته ایم .

به گزارش ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی بزرگترین دستاورد علمی و آموزشی کشور است که با تایید امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری و به پیشنهاد حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی(ره) در اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۱ تاسیس شد و امروز بزرگترین دانشگاه حضوری جهان و جزو یکی از 10 دستاوردهای اولیه انقلاب اسلامی است که در سراسر کشور اثربخشی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن به خوبی احساس می شود.

از آنجا که دانش، فرهنگ و اقتصاد لازمه پیشرفت هر کشوری است این مجموعه علمی از هیچ کوششی در راستای توسعه همه جانبه علمی، پژوهشی، فرهنگی و فناوری، اقتصاد مقاومتی دانش بنیان فروگذار نکرده است.به همین منظور همواره سه عامل دانش، فرهنگ و اقتصاد را به عنوان محورهای توسعه متوازن در نظر گرفته تا به عنوان یک مجموعه دانشگاهی معتبر و فراگیر نسبت به انجام مسئولیت های اجتماعی خود پاسخگو باشد و با اهمیت بخشی و برنامه ریزی در مقوله آموزش کارآفرینانه و تربیت نیروی انسانی ماهر و خلاق و تولید ثروت به کمک دانش و تکنولوژی حاصل از آن، نقش مهم و اساسی را در توسعه پایدار و فقرزدایی ایفا کند.

دانشگاه آزاد اسلامی همسو با سیاست های مبتنی بر اقتصاد مقاومتی

این مجموعه علمی همسو با سیاست های مبتنی بر اقتصاد مقاومتی متعهد به پیشبرد و تحقق زمینه های اقتصاد دانش بنیان در کشور است و با به کارگیری رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، تمام توان خود را برای تجاری سازی ایده ها، دستاوردها و تبدیل دانش و فناوری به فرآورده ها و خدمات مفید کارآفرینی و ثروت به کار گرفته است.

بعلاوه با توجه به این موضوع که دانشگاه های نسل سوم و چهارم در جهان دانشگاه هایی هستند که با صنعت درارتباط بوده و به نوعی موجب کارآفرینی می شوند، دانشگاه آزاد اسلامی حرکت های سازنده خود را با تاکید بر اقتصاد دانش‌بنیان، تاکید بر صرفه‌جویی و اصلاح الگوی مصرف، استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه و بهره‌وری از آن برای درآمدزایی، اجرای طرح تجمیع یک و دو، اجرای طرح‌های پژوهشی سا‌ها و شفا و ده‌ها مورد دیگر که در درازمدت می‌توان نقش اساسی آن را در توسعه اقتصادی کشور دید آغاز کرده است.

استفاده حداکثری از ظرفیت ها در واحدهای استانی دانشگاه آزاد اسلامی

یکی دیگر از مزیت های اقتصاد دانش بنیان دانشگاه ها به خصوص دانشگاه های غیر دولتی که هیچ گونه بار مالی برای دولت ندارند تامین هزینه های خود از راه های مختلف است. در این خصوص نیز دانشگاه آزاد اسلامی سیاست گذاری های خوبی را انجام داده است و از تمامی ظرفیت های واحد های استانی خود در این مسیر استفاده کرده است.

همچنین دانشگاه آزاد اسلامی سعی داشته است در سال های اخیر با عرضه و رونمایی محصولات فناورانه در نمایشگاه های پژوهش و آزاد اکسپو نظر صنعت را به خود جلب کند. بر این اساس در سلسله گزارش های ارائه شده به بررسی محصولات رونمایی شده در جشنواره فناورانه سال 95 می پردازیم.

پتانسیل مناسب واحد های دانشگاه آزاد اسلامی در راستای ارتباط با صنعت

دکتر صدقی رییس مرکز رشد واحد ارومیه دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به این موضوع که انجام فعالیت های اقتصادی دانش بنیان تنها یک الزام نبوده و رسالت اصلی دانشگاه هاست به ایسکانیوز گفت:«فعالیت دانش بنیان یک حرکت جدید در راستای ارتباط با صنعت و تامین هزینه های جاری دانشگاه مدت زمان کوتاهی است که در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شکل گرفته است. با توجه به ظرفیت های کشورمان و همینطور پتانسیل خوب واحد ها در این خصوص، آینده این امر برای رسیدن دانشگاه آزاد اسلامی به نسل سوم و چهارم دانشگاه های جهان درخشان خواهد بود. »

وی خاطر نشان کرد:« در حال حاضر واحد ارومیه با در اختیار داشتن یک مرکز رشد و 2هسته فناور و حدود 50نفر نیروی انسانی توانسته است تا کنون چندین محصول را ثبت و به مرحله تجاری سازی برساند.»

صدقی با اشاره به محصولات تولید شده ادامه داد:« ازمحصولات موجود در واحد ارومیه می توان به صندلی واقعبت مجازی، کرنومتر لیزری، اروم الکترو اکسپورت، اپلیکیشن فروش قهوه، اپلیکیشن مشاغل ارومیه، کیت های آزمایشگاهی، سستم ضد عفونی کننده سرویس بهداشتی و، کرم ضد دیابت و غیره اشاره کرد.»

وی با اشاره به این موضوع که اکثر محصولات واحد ارومیه در زمینه های برق، الکترونیک و زیست شناسی کار شده است گفت: «در این میان صندلی واقعیت مجازی و کرنومتر لیزری محصولات منحصر به فرد این واحد است که خوشبختانه صندلی واقعیت مجازی تجاری سازی و صحبت های لازم نیز برای استفاده کرنومتر لیزری در مسابقات استانی انجام شده است.»

رییس مرکز رشد واحد ارومیه افزود:« واحد ارومیه در پایگاه جهانی اسلام در شیراز رتبه 30 را به دست آورد که بیشترین سهم این رتبه ارتباط به فعالیت های پژوهشی واحد داشت. این در حالی است که با توجه به فعالیت های پژوهشی واحد اگر بتوانیم با صنعت ارتباط خوبی برقرار کنیم قطعا در رشد اقتصادی کشور موثر خواهیم بود.»

فهرست محصولات رونمایی شده در هفته پژوهش سال 95

استان

تعداد کل محصولات

تعداد واحدهای دانشگاهی استان

تعداد واحدهای دارای محصول

تعداد محصولات به تفکیک واحدهای استان

تعداد محصولات تجاری شده

تعداد محصولات با ظرفیت تجاری شدن

تعداد محصولات برای رونمایی

فهرست محصولات برای رونمایی

آذربایجان غربی

29

15

2

ارومیه 24

خوی 5

4

25

2

1- سیبل تیراندازی مجازی

2-دستگاه ضدعفونی و خوشبو کننده پا

200/202

خبرنگار:ناهید سمیعی/منتشرکننده: محمدجواد آخوندی

کد خبر: 736149

وب گردی

وب گردی