تسهیلات نوروزی وزارت بهداشت برای بیماران هموفیلی و تالاسمی

کارشناس بیماران هموفیلی وزارت بهداشت تمهیدات نوروزی برای بیماران هموفیلی و تالاسمی را تشریح کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر راضیه حنطوش زاده درباره تمهیدات وزارت بهداشت برای بیماران هموفیلی و تالاسمی در ایام تعطیلات نوروز، گفت: در تعطیلات نوروز امسال هم مانند سال‌های گذشته برای بیماران هموفیلی برنامه‌هایی داریم. بر این اساس برای شهرهای مسافرپذیری مانند مشهد، تبریز، اصفهان و... افزایش ۳۰ درصدی فاکتورهای مورد نیاز بیماران را خواهیم داشت و برای سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور فاکتورها را به میزان ۲۰ درصد افزایش می‌دهیم که نامه آن به سازمان غذا و دارو ارسال شده است.

وی افزود: در عین حال اعلام کردیم که اگر در ایام نوروز مشکلی برای بیماران هموفیلی ایجاد شد، مراکز بیمارستانی‌ پذیرای آنها باشند و اگر مشکل هم وجود داشت به ما اطلاع دهند.

حنطوش‌زاده همچنین درباره شرایط بیماران تالاسمی در این ایام اظهار کرد: باید توجه کرد که بیماران تالاسمی موارد اورژانسی ندارند و می‌توانند برنامه تزریق خودشان را به گونه‌ای تنظیم کنند که در ایام نوروز نیازی به تزریق خون نداشته باشند؛ چرا که بیماران تالاسمی هر دو یا سه هفته یکبار خون تزریق می‌کنند. بنابراین خودشان برنامه تزریق‌شان را به گونه‌ای تنظیم می‌کنند که در چند هفته تعطیلات نیازی به تزریق خون نداشته باشند. البته با این وجود باز هم مراکز بیمارستانی ما پذیرش دارند و تعطیل نیستند.

وی در ادامه صحبت‌هایش توصیه‌هایی را به بیماران هموفیلی و تالاسمی ارائه داد و گفت: البته از آنجایی که این بیماران مبتلا به بیماری مزمن هستند، ‌ آموزش‌های لازم را از سوی پزشکان خود دریافت کرده‌اند و می‌دانند که در زمان مسافرت چه اقداماتی را انجام دهند و وقتی به شهر دیگری سفر می‌کنند، مراکز هموفیلی آن شهر را شناسایی کنند.

حنطوش‌زاده در پاسخ به اینکه در صورت بروز تصادف برای یک بیمار هموفیلی چگونه می‌توان از بیماری او مطلع شد، گفت: ما در ایران فقط کارت‌های بیماران را برای شناسایی بیماران هموفیلی داریم و به همین دلیل به بیماران توصیه می‌کنیم که همیشه کارت‌هایشان را هر کجا که می‌روند، به همراه داشته باشند.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/منتشر کننده:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 736393

وب گردی

وب گردی