۷ ویژگی برتر در ساعت‌های مجهز به اندروید ویر 2

نسخه‌ی اندروید ویر ۲ دارای تغییرات و بهبودهای زیادی نسبت به نسخه‌های پیش از خود بوده است.

به گزارش ایسکانیوز، اندروید ویر ۲ هم‌اکنون در قالب حداقل دو ساعت هوشمند جدید از ال‌جی در دسترس است و فهرست ساعت‌های هوشمند مجهز به این سیستم عامل نیز به‌تدریج در حال افزایش است. از آنجایی که اچ‌تی‌سی و موتورولا در حال حاضر به‌طور رسمی از ساخت ساعت‌های هوشمند کناره‌گیری کرده‌اند، شرکت‌های عرضه‌کننده‌ی آن‌ها به بازار احتمالا از آن چیزی که تصور می‌کنید کمتر خواهند بود. اگر شما صاحب یکی از این ساعت‌ها باشید، به‌احتمال زیاد خواهان دریافت این به‌روزرسانی که به‌تدریج در ماه‌های آینده نیز قابل دریافت می‌شود، خواهید بود. در غیر این صورت شاید یک پرسش برایتان پیش آید؛ آیا اندروید ویر ۲، سیستم‌عاملی خواهد بود که شما را قانع کند؟

اگر بخواهیم به پاسخ این پرسش بپردازیم، باید به شما بگوییم که جواب احتمالا منفی است. اما خیلی هم جای نگرانی وجود ندارد؛ چرا که اگر پیگیر اخبار سال گذشته بوده باشیم، قطعا این نکته را دریافته‌ایم که ساعت‌های هوشمند بالاخره هدف اصلی خود را یافته‌اند. آن‌ها اغلب برای دریافت اعلان‌ها، نظارت بر سلامتی و دریافت مقدار کمی اطلاعات از طریق صفحه‌نمایش ساعت کاربردی هستند. اگر این موارد برای شما کاربردی و مفید هستند، خوشحال خواهید شد اگر بدانید که اندروید ویر ۲ این کارها را بهتر از همیشه و در بعضی موارد هم‌سطح با ساعت اپل، به انجام می‌رساند.

ساعت‌‌های جدید وظایف خود را تقریبا بدون نیاز به گوشی انجام می‌دهند

خبر خوب در مورد اندروید ویر ۲ این است که ساعت‌های مجهز آن به‌تدریج در حال تبدیل شدن به دستگاه‌های مستقل‌تری هستند. آن‌ها می‌توانند هم به گوشی‌های هوشمند اندروید و هم آیفون‌ها متصل شوند و از آنجایی که مجهز به وای‌فای اختصاصی (و برخی موارد شبکه نسل چهارم موبایل) نیز هستند، قابلیت دریافت اپلیکیشن و انجام وظایفشان حتی در صورت جفت بودن با دستگاه‌های قفل‌شده آیفون را دارند. تنها نقطه‌ضعف بزرگ اندروید ویر ۲ عدم قابلیت اتصال به iMessage (اپ پیام‌رسانی iOS) است.

اگر بخواهیم در مورد اندروید ویر ۲ یک توصیف شایسته داشته باشیم، می‌توان چنین بیان کنیم: این سیستم‌ عامل از اینکه نوجوانی باشد که برای داشتن گواهینامه ماشین نیازمند اجازه‌ی آموزگارش است، خسته شده و از طرفی هنوز آن‌قدر بزرگ نشده است که به‌تنهایی با دنیای بیرون مواجه شود، با این حال، این نوجوان به آن سطح از توانایی رسیده است که برخی از وظایفش را بدون نظارت دائمی سرپرستش به‌ انجام رساند.

در ادامه‌ی گزارش، ما ویژگی‌های محبوب خودمان را از اندروید ویر ۲ آورده‌ایم. برخی از آن‌ها تا حدودی شگفت‌انگیز هستند. چه کسی فکرش را می‌کرد که یک صفحه‌کلید می‌تواند در یک فضای بسیار اندک قرار گیرد؟

مسیریابی آسان‌تر

اگر بخواهیم از یک مورد قابل توجه در مورد ساعت‌های هوشمند سال گذشته که بسیار به چشم می‌‌آمد نام ببریم، پیچیدگی بسیار زیاد ظاهر آن‌ها است. اپل این نکته را دریافت که مجبور به دست کشیدن از ادعاهای بلندپروازانه‌ی اولیه خود در مورد آینده‌‌ی ابزارهای پوشیدنی و ترسیم ساده‌تر آن‌ها است.

گوگل خوشبختانه هرگز این ادعا را مطرح نکرد که اندروید ویر قرار است دنیای شما را تغییر دهد. اما یک رابط کاربری طراحی کرد که گزینه‌های بی‌شمار در اختیار ما قرار می‌دهد: لمس طولانی برای یک گزینه، کشیدن یک گزینه‌ی دیگر با انگشت و بسیاری موارد مشابه دیگر. نحوه‌ی انجام تمام این موارد و کاربرد آن‌ها به‌آسانی فراموش می‌شدند.

با اندروید ویر ۲ کار بسیار آسان‌تر شده است. کشیدن انگشت به چپ و راست واچ‌فیس را تغییر می‌دهد که از قبل آسان‌تر شده است و در طول کار با ساعت از انجام آن لذت خواهید برد. کشیدن به سمت بالا، بخش اعلان‌ها را برای شما باز می‌کند و کشیدن انگشت به سمت پایین، صفحه را ثابت می‌کند. با فشردن دکمه اصلی می‌توانید لیست ساده اپلیکیشن‌ها را اجرا کنید یا با فشردن طولانی‌مدت آن دستیار صوتی گوگل را فراخوانی کنید و اگر می‌خواهید کاری پیچیده‌تر انجام دهید، می‌توانید یک اپلیکیشن سفارشی روی واچ‌فیس قرار دهید.

رابط کاربری جدید تمرکز سیستم‌عامل را بر انجام وظایفی که مردم از یک ساعت هوشمند می‌خواهند معطوف می‌کند و موارد پیچیده‌تر را از سر راه برمی‌دارد. این مسئله برای کسانی که به دنبال استفاده‌ی راحت هستند، کاربردی است؛ اما برای کسانی که به کامپلیکیشن‌‌ها علاقه دارند، فایده‌ای ندارد. کامپلیکشن‌ها ابزاری همانند ویجت‌های اندروید هستند که هرگونه اطلاعاتی به غیر از ساعت و تاریخ نمایش می‌دهند. و آخرین مورد اینکه، اندروید ویر ۲ از ورودی چرخشی، در صورتی که بخواهید پیچ یا حلقه حاشیه ساعت خود را بچرخانید، پشتیبانی می‌کند.

قابلیت شخصی‌سازی واچ‌فیس‌ها

اندروید ویر همیشه یک امتیاز مثبت نسبت به ساعت اپل داشته است و آن قابلیت دانلود واچ‌فیس‌های شخص‌ ثالث بی‌شمار است و به علت همین در دسترس بودن گزینه‌های فراوان، یافتن مورد دلخواه همیشه امری پیچیده به نظر می‌رسید. برخی از آن‌ها خیلی ساده یا خیلی زشت بودند و همیشه اغلب از آن چیزی که دقیقا می‌خواستید، فاصله داشتند.

بنابراین در نهایت مجبور به نصب یکی از چندین اپلیکیشنی می‌شدید که به شما اجازه ساخت واچ‌فیس دلخواه خودتان را می‌داد و در اینجا بود که متوجه می‌شدید توانایی شما در طراحی واچ‌فیس‌های زیبا بسیار کمتر از توانایی‌تان در فهم این است که یک طراح نیستید. در نتیجه واچ‌فیس‌های زشت نصیبتان می‌شد.

با ویر ۲، می‌توانید واچ‌فیس‌های داخلی را مستقیما درون ساعت شخصی‌سازی کنید و در این راه گزینه‌های بسیار بیشتری نسبت به قبل در اختیار دارید. شما به‌آسانی می‌توانید رنگ‌ها، کامپلیکیشن‌ها، پس‌زمینه و خیلی گزینه‌های دیگر را تغییر دهید. به‌احتمال زیاد اکنون امکان ساخت نماهایی که با سیستم جدید سازگاری داشته باشند در کمترین زمان برای طراحان فراهم باشد و با این وجود، باید بتوانیم منتظر واچ‌فیس‌های دایره‌ای شکلی باشیم که اطلاعات مورد نیاز ما را به‌خوبی در اختیارمان قرار می‌دهند و تمام این‌ها بدون داشتن تخصص و مدرک در مهندسی کامپیوتر و طراحی گرافیک امکان‌پذیر خواهد بود.

کامپلیکیشن‌های شخص ثالث

این یک اتفاق بزرگ برای اکثر کاربران اندروید ویر محسوب می‌شود. در مورد واچ‌فیس‌ها، شما زمانی اقدام به طراحی یک مورد دلخواه از آن‌ها برای خود می‌کنید که فقط به اطلاعات مهمی مثل آب‌وهوا، منطقه‌های زمانی، تعداد قدم‌ها و مواردی از این قبیل نیاز دارید. تمام این مشکلات با بهبود فعلی برطرف شده‌اند.

توسعه‌دهندگان اپلیکیشن اکنون می‌توانند کامپلیکیشن‌ها را برای هر واچ‌فیسی قابل دسترسی کنند و کامپلیکیشن‌ها، هم می‌توانند اطلاعات را نمایش دهند و هم اپلیکیشن مربوطه را فراخوانی کنند. به‌جای فهرست بلندبالای مخاطبین، شما به‌راحتی می‌توانید مخاطبین محبوب خود را در یک کامپلیکیشن قرار دهید و به‌سرعت اقدام به پیام‌رسانی به آن‌ها کنید.

ما تنها قادر به تست برخی از کامپلیکیشن‌های کاربردی بودیم؛ اما همه آن‌ها باید به‌درستی و بدون مشکل کار خود را انجام دهند. آن‌ها دایره‌هایی کوچکی حاوی اطلاعات مهم هستند و به‌خوبی نیز محتویات خود را نمایش می‌دهند. امیدواریم تعداد بیشتری از آن‌ها را به‌زودی مشاهده کنیم. بهترین قسمت این بخش این است که کامپلیکیشن‌ها زمانی که صفحه نمایش در حالت همیشه روشن (ambient mode) قرار دارد نیز کار می‌کنند، به این معنی که همیشه می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید.

اجرای اپلیکیشن‌ها بدون نیاز به گوشی

اینکه از بروز این تغییر ابراز خوشحالی کنیم، احتمالا کمی عجیب به نظر برسد. اما امکان دسترسی به فروشگاه اپلیکیشن گوگل (گوگل پلی) یک اتفاق بزرگ محسوب می‌شود. این تغییر به این معنی است که کاربران آیفون می‌توانند با خلاصی از دست محدودیت اپل کارهای بسیار بیشتری را با ساعت هوشمند خودشان انجام دهند. چرا که این ساعت‌های هوشمند مجهز به سیستم‌ عامل اندروید، در صورت جفت شدن با یک آیفون ملزم به رعایت قوانین اپل نیستند.

این تغییر امتیازات مثبتی هم برای کاربران اندروید دربردارد: برای مثال، شما می‌توانید اپ‌های دلخواه خود را بدون نیاز به نصب هم‌زمان آن‌ها روی گوشی، روی ساعت هوشمند خود داشته باشید. مثلا من اپ Weather Channel را به خاطر نمایش کامپلیکیشن واچ‌فیس آن روی ساعت خود نصب کرده‌ام و در عوض چون اعلان‌های بارانی Dark Sky را ترجیح می‌دهم آن را روی گوشی‌ام نصب کرده‌ام و بالاخره می‌توانم از دست اپلیکیشن بی‌مصرف دلتا روی ساعت هوشمندم خلاص شوم، چرا که هر بار به خاطر اسکن کد QR، مجبور به گرفتن گوشی بالای صفحه نمایش ساعت بودم.

مرور وب و جستجو برای اپلیکیشن‌ها از طریق واچ‌فیس، قطعا به همان میزانی که تصور می‌کنید عذاب‌آور خواهد بود. اما خبر خوب این است که برای جستجوی اپ‌ها مجبور به این کار نیستید. بلکه به‌راحتی می‌توانید از طریق دسکتاپ خود به گوگل پلی مراجعه کنید، اپ دلخواه خود را انتخاب کنید و گزینه‌ی نصب در ساعت را فشار دهید.

بهبود چشم‌گیر در گوگل فیت

اکنون که گوگل انتظارات مردم از ساعت‌های هوشمند را دریافته است، نوبت به بهبود یکی از قابلیت‌های بسیار مهم رسیده است: تندرستی. گوگل فیت در اندروید ویر ۲ چندین گزینه‌‌ ورزشی جدید در اختیار ما قرار می‌دهد و حتی برخی از آن‌ها، چالش‌های ورزشی و راهنمای انجام آن‌ها را ارائه می‌کنند. کافی است گزینه Push-up challenge یا Squat challenge را انتخاب کنید، ساعت یک انیمیشن کوتاه از نحوه انجام درست حرکت مورد نظر نمایش می‌دهد و سپس حرکات واقعی شما را به وسیله‌های سنسورهای حرکتی خود ردگیری می‌کند.

کاربرد بیشتر سنسورها

سازندگان ساعت‌های هوشمند هم‌اکنون گزینه‌های ارتباطی متنوعی برای دستگاه‌های مجهز به اندروید ویر ۲ تدارک دیده‌اند. این ساعت‌های جدید، البته همگی از ارتباط بلوتوث بهره‌مند هستند، اما علاوه بر آن می‌توانند از وای‌فای، شبکه نسل چهارم موبایل، جی‌پی‌اس، ان‌‌اف‌سی و سنسورهای اندازه‌گیری ضربان قلب نیز برخوردار باشند.

گوگل می‌گوید اندروید ویر در شرایط مختلف، به‌صورت خودکار بهترین گزینه‌ی ارتباطی موجود برای دسترسی به اینترنت را انتخاب می‌کند. مثلا گاهی اوقات ممکن است بلوتوث و اتصال به گوشی همراه گزینه بهتری باشد و در مواقع دیگر استفاده از شبکه موبایل خود ساعت ارتباط سریع‌تر و بهتری برای شما فراهم آورد.

ساعت‌های هوشمند ال‌جی اسپرت و ال‌جی استایل دو محصول بسیار چشم‌نواز و زیبا هستند. ال‌جی اسپرت از تمام امکانات موجود نهایت بهره را برده است، یکی از امکانات آن شامل شبکه‌ی نسل چهارم موبایل برای استریم کردن موسیقی در حین پیاده‌روی شما است. در این حالت دیگر نیازی به بارگذاری هر باره موسیقی‌های دلخواه خود روی ساعت ندارید و در صورت فراموشی به مشکل بر نخواهید خورد. (این ویژگی همچنین امکان برقراری تماس و پیام‌رسانی را به شما می‌دهد و در برخی اپراتورها، قابلیت انجام این کار با شماره تلفن گوشی شما نیز امکان‌پذیر خواهد بود.)

از طرف دیگر ال‌جی استایل ظریف‌تر از برادر خودش است. این ساعت تنها از اتصال بلوتوث و وای‌فای بهره می‌برد. این کار هر چند باعث نازک‌تر شدن این محصول شده است، اما به این معنی است که قادر به انجام تراکنش از طریق Android Pay نخواهید بود.

پیام‌رسانی

پاسخ دادن به پیام‌ها یکی از بخش‌های کلیدی هر ساعت هوشمندی محسوب می‌شود و گوگل با ارتقاء ابزارهای مربوط به این کار در اندروید ویر ۲ اقدام مثبتی به عمل آورده است. در اپ‌های با طراحی مخصوص ویر، می‌توانید دکمه کوچک ریپلای در بخش اعلان‌ها را فشار دهید و برای باقی اپ‌ها می‌توانید با یک لمس و کشیدن انگشت به پیام‌ها پاسخ دهید. البته در صورتی که این گزینه در بخش اعلان‌های گوشی همراه شما فعال باشد. کاربران آیفون در این زمینه گزینه‌های کمتری در اختیار دارند.

اما زمانی که بخواهید از ابتدا یک پیام ارسال کنید، گوگل از قابلیت اسمارت ریپلای (Smart Reply) که قبلا در اپلیکیشن‌های اینباکس و الو دیده‌ بودیم استفاده می‌کند. محتوای پاسخ‌های پیش‌فرض مشخص است، بنابراین پاسخ‌های اسلک (Slack) غالبا در کار خواهند بود و پیام‌هایی که در پایان وقت کاری ارسال می‌شوند نیز غالبا در مورد تأیید خرید منزل خواهند بود.

آیا می‌خواهید پیام‌های دلخواه خودتان را بنویسید؟ گوگل دو گزینه برای‌ ورود متن، فراتر از ورودی‌های فعلی تدارک دیده‌ است. (ورودی صوتی و اموجی). شما می‌توانید پیام خود را با انگشت روی صفحه بنویسید که با دقت بسیار خوبی هم قابل تشخیص است. اما بزرگ‌ترین غافلگیری،‌ قابلیت استفاده از یک صفحه‌کلید QWERTY بسیار کوچک است. به نظر مسخره می‌‌آید، اما به‌جای لمس این کلیدهای کوچک، می‌توانید از طریق کشیدن انگشتان (سوایپ کردن) روی کلمات نیز تایپ کنید و از تماشای دقت عجیب آن شگفت‌زده شوید. ما در طول استفاده از آن دریافتیم که این صفحه‌کلید بسیار کوچک، بسیار فراتر از انتظارات ما عمل می‌کند.

200/202

منبع: زومیت

دریافت کننده : ناهید سمیعی/منتشر کننده: محمدجواد آخوندی

کد خبر: 736472

وب گردی

وب گردی