کتاب ها در رشته های غیراز علوم انسانی برای مطالعه نابینایان  تجهیز نشده / بسیاری از کتاب ها هنوز به خط بریل تبدیل نشده است

مدیر کتابخانه طلوع ، مجهزترین کتابخانه ویژه نابینایان گفت: یکی از در دسترس ترین کتابها برای نابینایان کتابهای صوتی  است زیرا همه کتابها به صورت بریل در بازار کتاب موجود نیستند علاوه بر اینکه کتابهای بریل حجم زیادی را برای نگهداری طلب می کنند.

به گزارش ایسکانیوز کتاب به طور معمول به صورت چاپی در دسترس علاقمندان به مطالعه قرار می گیرد حال کسانی که از نعمت بینایی محروم هستند با کتاب های بریل و صوتی که اخیرا تعدادشان رو به افزایش است؛ بخشی از نیازشان را به مطالعه مرتفع می کنند. در سطح شهر کتابخانه های اندکی ویژه نابینایان از جمله کتابخانه شهر ری ،شیخ کلینی و کتابخانه ملی وجود دارد که برای این افراد اندک هستند. با کناره گیری سازمان بهزیستی از تامین کتابخانه های ویژه نابینایان و انتقال این قسمت به بخش خصوصی بسیاری از نیازهای افراد نابینا در این بخش نادیده گرفته شده است.

یکی از کتابخانه های ویژه نابینایان با مدیریت نرگس اسلامی شرار که یکی از روشندلان دوستدار کتاب است از سال 91 در فرهنگسرای خاوران راه اندازی شده است.

اسلامی شرار می گوید: همیشه در صدد تاسیس یک کتابخانه صوتی بودم و در سال 90 پیشنهاد تاسیس یک کتابخانه ویژه نابینایان در فرهنگسرای خاوران را به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دادم و در ابتدای امر با در اختیار قرار دادن آرشیو کتابهای صوتی ام و حمایت فرهنگسرا توانستم کتابخانه صوتی ام را در سال 91 راه اندازی کنم.

رئیس کتابخانه طلوع در این باره افزود: نابینایی و علاقمندی به مطالعه کتاب سبب شد تا به دنبال انواع کتاب های صوتی باشم زیرا بسیاری از کتابها هنوز به خط بریل تبدیل نشده است و از سال 80 جمع آوری کتابهای صوتی را به صورت شخصی آغاز کردم. دغدغه این را داشتم که یک کتابخانه خوب برای نابینایان تاسیس کنم. یکی از در دسترس ترین کتابها برای نابینایان کتابهای صوتی است زیرا همه کتابها به صورت بریل در بازار کتاب موجود نیستند علاوه بر اینکه کتابهای بریل است حجم زیادی را برای نگهداری طلب می کنند.

اسلامی شرار ادامه می دهد: موضوع کتابهای صوتی کتابخانه بیشتر در قالب علوم انسانی است زیرا درصد بالایی از نابینایان مطالعه در رشته های علوم انسانی برایشان فراهم است و تحصیل در رشته های دیگر برای مطالعه نابینایان هنوز در ایران تجهیز نشده است. البته در کشورهای دیگر افراد نابینایی وجود دارند که حتی در رشته پزشکی تحصیل کرده اند ولی در ایران متاسفانه این مسئله برای نابینایان مهیا نیست به این دلیل قالب افراد نابینا، کتاب های مختص رشته علوم انسانی را مطالعه می کنند و به تبع کتابهای کتابخانه ما بیشتر در این موضوعات است.

وی درباره بخش های این کتابخانه توضیح داد: کتابخانه ویژه نابینایان فرهنگسرای خاوران از بخش هایی چون تبدیل کتابهای لاتین به خط بریل، بخش صوتی، بخش استدیو و تبدیل کتاب های نوشتاری به صوت، اسکن کتابهای زبان اصلی به خط بریل تشکیل می شود و بالغ بر 8 هزار عنوان کتاب صوتی و 800 جلد کتاب به خط بریل در این کتابخانه وجود دارد و سالن مجزای مطالعه ویژه نابینایان در این کتابخانه تعبیه شده است که در شهر تهران بی سابقه است.

مدیر کتابخانه طلوع ابراز داشت: بخش صوتی کتابخانه شامل چند کامپیوتر است که کاربر نابینا می تواند از این سیستم ها برای مطالعه استفاده کند و اگر کتابی مورد علاقه فرد نابینا باشد انرا به صورت رایگان در اختیارش قرار می دهیم.

وی ابراز داشت: بخش استودیو ویژه علاقمندان برای ضبط کتابها و تبدیل نوشتار به کتابهای صوتی است و علاقمندان می توانند به صورت افتخاری کتابهای مورد نظرشان را در این استودیو برای نابینایان قرائت کنند. در بخش اسکن کتابهای لاتین توسط دو خروجی تبدیل به نوشته و صوت برای استفاده نابینایان می شود و دستگاه پرینتر بریل متن ورود و کتاب مورد نظر دوستان نابینا را به خط بریل تبدیل می کند.

اسلامی شرار تصریح کرد: تمام خدمات کتابخانه و عضویت برای نابینایان به صورت رایگان انجام می شود و تنها در مورد پرینت مطالب، پول کاغذ از نابینایان اخذ می شود در این راستا علاقمندان برای عضویت در این کتابخانه می توانند با یک قطعه عکس همراه با کپی کارت ملی در این کتابخانه عضو شوند در یکی دو ماه آینده سیستم ارسال کتابهای بریل برای شهروندان نابینای تهرانی و ارسال کتابهای صوتی به کل نابینایان کشور فراهم خواهد شد.

این روشندل دوستدار کتاب خاطرنشان کرد: کتابخانه طلوع در صدد برپایی کلاس های ویژه نابینایان شامل مقاله نویسی، پایان نامه نویسی و کلاس های مهارت های اجتماعی، خلاقیت، نقد کتاب، حافظ خوانی و اجرای برنامه های متنوعی مورد تقاضای دوستان نابینا است.

خبرنگار: بخشی پور/ تائید کننده: سلیمی

502500

کد خبر: 736659

وب گردی

وب گردی