سال ۹۷ سال شتابدهی به تولیدات دارویی کشور است

رئیس کارگروه پزشکی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: سال ۹۷ سال شتابدهی به تولیدات دارویی کشور است.

به گزارش ایسکانیوز، فریدون مهبودی گفت: در حال حاضر ۱۶۰ داروی بیوتکنولوژی در دنیا وجود دارد و قطعا این بازار در آینده بزرگ‎‌‌تر و با ارزش افزوده بالاتری به کار خود ادامه خواهد داد و ما نیز باید در این بازار سهم خود را ادا کرده و شتاب دهنده ها را به سمت دانشکده های داروسازی سوق دهیم.

وی افزود: بر اساس اولویت های کشور، ۳۸ دارو را در لیست تولید قرارداده ایم و تا الان توانایی تولید حدود ۱۲ دارو توسط شرکت ها اعلام شده و بقیه داروهای مورد نیاز نیز طی لیستی به شرکت ها اعلام می شود تا در صورت توانایی تولید آن دارو، آمادگی خود را اعلام کنند.

رئیس کارگروه پزشکی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی یکی از مهم ترین اهداف شتابدهنده زیست فناوری پزشکی در حوزه دارو این است که از سال ۹۷ شاهد رشد سریع داروهای زیست فناوری در کشور باشیم.

داروهای با اولویت ملی در دستور کار شتابدهنده زیست فناوری پزشکی

همچنین امیرحسین کارآگاه، دبیر کارگروه پزشکی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی گفت: شتابدهنده «پرسیس» از تیم‌ها و استارتاپ‌های متخصص در حوزه دارو و تجهیزات زیست ‌فناوری پزشکی و طب بازساختی (سلول‌های بنیادی) که ایده و طرح آن‌ها دارای اولویت ملی بوده و قابلیت انجام داشته باشد در دوره‌های شتابدهی خود میزبانی می کند.

وی افزود: این شتابدهنده با بهره‌مندی از مربیان مطرح در این حوزه که از اساتید بنام زیست فناوری هستند، در طول دوره شتابدهی مشاوره لازم را در اختیار تیم‌های منتخب قرار می دهند.

به گفته کارآگاه، تأمین زیرساخت آزمایشگاه مورد نیاز، آموزش‌های فنی و تجاری‌سازی و تأمین منابع سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها از دیگر خدماتی است که شتابدهنده در اختیار استارتاپ‌ها می‌گذارد.

وی تصریح کرد: در انتهای دوره‌های شتابدهی، استارتاپ‌ها می توانند با مکانیزم‌های مختلفی مثل فروش نهایی محصول و یا سرمایه‌گذاری مشترک، گام مناسب بعدی را بردارند و همچنین استارتاپ‌ها از امکان ارائه و معرفی محصول به سرمایه‌گذاران که غالبا شرکت‌های تولیدکننده محصولات زیست‌فناوری پزشکی هستند، برخوردار خواهند بود.

دبیر کارگروه پزشکی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی بیان کرد: شاخص های داوری محصولات و ایده ها این است که این محصولات اولویت ملی باشند، مشابه آنها در داخل تولید نشده باشد، قابل اجرا باشد و مجری دارای تخصص کافی برای اجرای طرح باشند، قابلیت ورود به بازارهای بین المللی را داشته باشد و صرفه جویی ارزی قابل توجهی نیز داشته باشد.

در ادامه این نشست تخصصی، مهدی صالحی رئیس صندوق حمایت از سرمایه گذاری زیست فناوری ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه فعالیت این صندوق از سال ۹۴ آغاز شده است، بیان کرد: این صندوق با هدف تامین منابع مالی به منظور حمایت از کسب‌ و کارهای فناورانه، تجاری‌سازی طرح‌های نوآورانه و مشارکت در پروژه‌های حوزه زیست فناوری و رفع موانع و مشکلات پیش روی شرکتها در مسیر تجاری‌سازی و تولید محصولات زیستی و ارتقای سطح کشور در این حوزه راه اندازی شد.

وی تصریح کرد: اولویت های سرمایه گذاری در این صندوق شامل حوزه کشاورزی، تجهیزات، دارو، نفت، واکسن، محیط زیست، آنتی بادی مونوکلونال، میکروآرنا، ویروسهای انکولیتیک و پروبیوتیک می شود.

صالحی تصریح کرد: صندوق حمایت از سرمایه گذاری زیست فناوری یکی از بخش هایی است که در طرح شتابدهنده زیست فناوری پزشکی همکاری می کند و شرکت های می توانند از خدمات این صندوق بهره ببرند.

200/202

منبع: مهر

دریافت کننده : ناهید سمیعی/منتشرکننده: محمدجواد آخوندی

کد خبر: 736674

وب گردی

وب گردی