قلیچدار اوغلو: پارلمان ترکیه قدرتش را از دست داده است

رهبر حزب اپوزیسیون ترکیه با اشاره به اجرای وضعیت فوق‌العاده در این کشور و احکام مربوط به آن اعلام کرد: پارلمان ترکیه اختیارات و قدرت خود را در حال حاضر از دست داده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه حریت، کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب مردم جمهوری‌خواه ترکیه در نشستی با اعضای نمایندگان پارلمان این حزب در آنکارا اعلام کرد: مشکل اساسی در کشور این است که رئیس پارلمان ترکیه نمی‌تواند بلندتر صحبت کرده و مواضع خود را اعلام کند. او نمی‌تواند بگوید "شما نمی‌توانید اختیارات پارلمان را غصب کنید" مشکل این است. این مشکل باید حل شود.

وی ادامه داد: با وجود انکار دولت، اصلاحات پیشنهاد شده باعث تغییر رژیم در ترکیه خواهد شد زیرا زمانی که شما سیستم دموکراتیک پارلمانی را به تعلیق درمی‌آورید و به جای آن یک سیستم تک نفره ایجاد می‌کنید این به معنی تغییر رژیم است. شما تمام اختیارات را به یک نفر می‌دهید. یک نفر می‌تواند همه چیز را اداره کند.

وی با اشاره به تلاش حزب حاکم برای تغییر سیستم پارلمانی کنونی گفت: کودتای 15 ژوئیه یک کودتای کنترل شده بود.

قلیچدار اوغلو در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به عواقب خطرناک اجرای اصلاحات قانون اساسی گفت: اگر یک نفر رئیس‌جمهور را فریب دهد، براساس این تغییرات قادر خواهد بود تمام جمهوریت ترکیه را در اختیار بگیرد.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی/تایید: سرلک

کد خبر: 736798

وب گردی

وب گردی