نهنگ به گل نشسته درساحل چابهار از نوع گوژپشت و گونه کمیاب منطقه است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: نهنگ به گل نشسته در ساحل بندر رمین چابهار(پنج کیلومتری جاده چابهار- گواتر) از نوع گوژپشت و گونه های کمیاب جانوران دریایی منطقه است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا،اشرف علی حسینی تشریح نحوه به گل نشستن نهنگ گوژپشت گفت: صیادان و روستاییان با مشاهده گونه عظیم الجثه دریایی در نزدیکی ساحل بندر رمین موضوع را به اداره حفاظت محیط زیست چابهار و اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان (مستقر در چابهار) اعلام کردند.
وی ادامه داد: پس از عزیمت کارشناسان به محل و بررسی ضرب و جرح های موجود بر بدن این نهنگ مشخص شد که بر اثر برخورد با تورهای سرگردان رها شده صیادان در حدود 2 تا سه هفته پیش تلف شده است.
وی با بیان اینکه این نهنگ پنج متر و 50 سانتی متر طول دارد و از گونه گوژپشت و نابالغ است، خاطرنشان کرد: این نهنگ پس از تلف شدن با امواج دریا به ساحل هدایت شده است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان چابهار بیان کرد: حضور این گونه عظیم الجثه نشان می دهد در سواحل مکران غذای کافی برای آنها وجود دارد و به نوعی زیستگاه مهم این جانوران بشمار می رود.
حسینی گفت: تورهای رها شده صیادان موجب گرفتار شدن انواع گونه های جانوری نظیر نهنگ ها و در نتیجه تلف شدن برخی از آنها می شود.
وی تصریح کرد: خلیج فارس و سواحل دریای مکران یکی از زیستگاههای انواع پستانداران دریایی است.
وی ادامه داد: مطالعات برای این گونه ها نیاز است تا با تکمیل اطلاعات بدانیم که چه گونه هایی در این منطقه زیست می کنند.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 736898

وب گردی

وب گردی