حمایت باغ موزه دفاع مقدس از بیش از هزار عنوان پایان نامه دانشجویی

جواد خضرایی مشاور شهردار تهران و مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس گفت: بیش از 15 هزار عنوان کتاب چاپی و صوتی در کتابخانه موجود است و دانشجویان برای امر تحقیق دغدغه تامین منابع را ندارند اضافه بر اینکه با تامین مالی از پایان نامه ها، دانشجویان می توانند از طریق کتابداران کارآزموده جستجوی منابع مورد نظرشان را انجام دهند.

جواد خضرایی در گفت وگو با ایسکانیوز اظهار گفت: واحد معاونت پژوهش باغ موزه برای کلیه دانشگاه های دولتی و آزاد اسلامی فراخوانی را در راستای حمایت مالی و تامین منابع به دانشجویان ارسال کرد. در این راستا تمامی منابع فهرست کتابخانه را برای دانشگاه های دولتی و آزاد اسلامی ارسال کردیم و بنا بر برنامه ای که باغ موزه در نظر گرفته طرح سراسری حمایت پایان نامه های دوره ارشد و دکتری را در دستور کار داریم.

وی از مزایای این طرح برای دانشجویان گفت: در حال حاضر خیلی از ارگان ها و سازمان ها حمایت مادی چندانی از تحقیقات انجام نمی دهند در این راستا برای دانشجویان دوره ارشد 4 میلیون و برای دانشجویان دوره دکتری 6 میلیون تومان در نظر گرفته شده اضافه بر اینکه هر آنچه از منابع شامل کتاب، سند، پایان نامه را در اختیار دانشجویان قرار می دهیم و کتابداران متخصص که در حوزه دفاع مقدس دوره های آموزشی دیده اند به مراجعین برای جستجوی منابع کمک می کنند و یک استاد ناظر در حوزه دفاع مقدس در باغ موزه حضور دارد و پاسخگوی سوالات دانشجویان است.

وی در مورد موضوعات پایان نامه ها اظهار کرد: ما هزار عنوان موضوع را مصوب کرده ایم که در سایت باغ موزه قابل مشاهده است و علاوه بر این هزار عنوان، اگر موضوعی مدنظر دانشگاه مور نظر متقاضی باشد با هماهنگی باغ موزه براساس طرحی ارائه شده، در کمیته باغ موزه مطرح شده و در صورت تائید، استاد ناظر باغ موزه به کمک دانشجو می آید در کناراستاد راهنما و مشاور دانشجو کار پایان نامه اش را برعهده می گیرد.

خضرایی عنوان کرد: طی 4 سال گذشته نسبت به تاسیس جامع ترین کتابخانه تخصصی دفاع مقدس توفیق یافتیم و موزه دفاع مقدس به عنوان موزه فناوری شده وظیفه دارد که بخشی از فعالیت ها و کارکرد ها و اقدامات دفاع مقدس را با تجهیزات فناورانه و استفاده از کارهای حجمی با استفاده از رایانه های متعدد و ویدئو پروژکتورها به سمع و استحضار مردم برساند.

وی افزود: با توجه به اینکه ما با موضوع بزرگی به نام حماسه تاریخ ساز بلکه تمدن ساز دفاع مقدس روبرو بودیم و نمی توانستیم انرا در یک صحنه و یک کتاب تشریح کنیم ولازم بود در کنار فعالیت های موزه نسبت به تهیه اطلاعات در قالب اقدامات فناورانه و با استفاده از رایانه های دستی اقدام کنیم، لذا بانک اطلاعاتی مختلفی شکل گرفت که اگر بازدید کننده بدوا و در هنگام حضور بخواهد نسبت به موضوعی اقدام به تحقیق کند بتواند به این کامپیوترها مراجعه کند و هر کدام از این کامپیوترها در تالارهای مختلف قرار گرفته اند تا بسته به موضوع تالار بتواند نیازمندی مراجعان را تامین کند.

مشاور شهردار تهران بیان کرد: این موزه طی 4 سال با همکاری دوستان در جهت تامین منابع اعم از کتاب، مقالات، الواح فشرده، فصلنامه ها و کتابهای تالیف شده در حوزه دفاع مقدس چه به صورت چاپی و چه به صورت صوتی اقدام کردیم البته کتاب هایی که در دهه 70 با هزار نسخه پیرامون دفاع مقدس چاپ شده بود به سادگی قابل دسترس نبود و همکاران من با جدیت مداوم و بسیار سخت موفق شدند همه کتابهای حوزه دفاع مقدس را جمع آوری کنند.

مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس اظهار کرد: در حال حاضر کتابخانه شهید سوداگر به عنوان جامع ترین کتابخانه تخصصی دفاع مقدس با 19 هزار عنوان کتاب، فصلنامه، الواح فشرده موجود است و قریب به 4 هزار عنوان به صورت تک نسخه ای از کتابخانه های شخصی جمع آوری شده و کامل ترین جامع ترین کتابخانه تخصصی دفاع مقدس در محل موزه انقلاب اسلامی دفاع مقدس شکل گرفته است.

وی افزود: با توجه به اینکه بخش زیادی از پژوهشگران و مردم نیازمندی شان به صرف بازدید از موزه تامین نمی شد در صدد اقدامات بیشتری برای اگاهی مردم از دفاع مقدس بودیم در این راستا شروع به ایجاد بزرگترین بانک اطلاعات دیجیتال در حوزه دفاع مقدس کردیم و با همکاری علاقمندان حوزه دفاع مقدس امروز دیتا سنتری با ظرفیت اولیه 460 ترابایت اطلاعات در موزه دفاع مقدس شکل گرفته که مورد استفاده مردم به ویژه پژوهشگران قرار گرفته است.

خضرایی تصریح کرد: این بانک اطلاعاتی امروز دارای بیش از 12 هزار ساعت فیلم، بیش از 28 هزار ساعت صوت، برخوردار حدود 3 و نیم میلیون برگ سند دیجیتالی و یک میلیون و 150 هزار قطعه عکس از دوران دفاع مقدس است و در کنار موزه می تواند در توصیف و تشریح بیشتر دفاع مقدس به مراجعان و به ویژه پژوهشگران یاری برساند.

وی درخصوص مشکلات بر سر راه تامین کتابها عنوان کرد: جمع اوری کتب از بدو پیدایش موزه با یک همکاری جمعی و حتی سفر همکاران به استان ها و نمایشگاه های مختلف شکل گرفت. ما با دو مشکل جدی تامین 4 هزار عنوان کتابهای قدیمی که به صورت تک نسخه ای در دفاتر فنی به چاپ رسیده بود و نایاب بود در بدو امر روبرو بودیم و بعضی از دوستان در سازمان ها از قراردادن حتی لیست کتابها در اختیار ما امتناع می کردند و به نوعی احساس تملک نسبت به کتابهای حوزه دفاع مقدس داشتند. بعضی از افراد احساس می کنند اگر اسنادی از دفاع مقدس در اختیار دارند به عنوان مایملک شخصی تلقی می شود و دیگران نباید در این حوزه ورود کنند. البته بسیاری از افراد که صاحب کتابخانه شخصی در حیطه دفاع مقدس بودند به صورت موردی مجموعه کتابخانه شان را در اختیار کتابخانه شهید سوداگردادند و امروز دریافت کتابهای ما به طور مستقیم از دفاتر نشر صورت می گیرد و فرایند قبلی برای تکمیل کتابها به پایان رسیده است.

وی افزود: ما به جبران این اقدام سعی کردیم وقتی کتابخانه کامل شد نسبت به تنظیم کتابنامه موجود اقدام کنیم و خوشبختانه سال گذشته تحت عنوان 4 جلد برای کلیه استانها و کلیه کتابخانه های سراسر کشور ارسال شد و تا پایان سال جاری امیدوار هستم که ضمیمه الف کتابنامه را بتوانیم تدوین کنیم و در اختیار علاقمندان به حوزه دفاع مقدس قرار دهیم.

خضرایی اظهار کرد: مراجعه کنندگان کتابخانه شهید سوداگر باغ موزه دفاع مقدس عمدتا سه طیف را در بر می گیرد در همه سطوح سنی به ویژه جوانانی که علاقمند به آشنایی با حوزه کتابهای دفاع مقدس هستند، پژوهشگران نیازمند به تحقیق و برداشت از تالیفات موجود و برخی اسناد مانند اسناد وزارت اطلاعات که قبلا در اختیار هیچ کسی قرارنگرفته و استفاده دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری که برای تسهیل دسترسی به منابع به اینجا مراجعه می کنند.

مشاور شهر دار تهران ابراز داشت: کارویژه ای در کتابخانه موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس شکل گرفته و امیدورایم بتوانیم ان را در قالب دفتر نشر موزه دفاع مقدس تداوم دهیم. تا به امروز به صورت مستقیم 19 کتاب را وارد بازار نشر کرده ایم و قریب 50 عنوان کتاب را به صورت مشارکتی برای حمایت از دفاتر نشر و کسانی که در این حوزه اقدام کردند تولید کردیم و برای اولین بار تا پایان امسال قصد داشتیم 75 فقره کتاب صوتی تدوین کنیم که تا به امروز نزدیک به 50 عنوان کتاب تولید شده و در حال حاضر همکاران من در حال دریافت مجوزهای لازم از وزارت ارشاد اسلامی هستند تا علاقمندان به دفاع مقدس که مطالعه کتاب برایشان مشکل باشد با دسترسی آسان به الواح فشرده و کتابهای صوتی بتوانند نیازمندی شان را از طریق شنوایی تامین کنند.

وی د رخصوص اهداف پیش روی کتابخانه باغ موزه دفاع مقدس اظهار داشت: از جمله اهداف پیش روی موزه تامین منابع حوزه دفاع مقدس مورد نیاز پژوهشگران در حوزه کتابهای تخصصی، رفع نیازمندی دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد ود کتری برای انجام کارهای تحقیقاتی در حوزه مرتبط با دفاع مقدس واینکه در قالب دفتر نشر بتوانیم تولیدات جدیدی به ویژه کتابهای صوتی را در اختیار مردم قرار دهیم.


خبرنگار: بخشی پور/ تائید کننده سلیمی

502500

کد خبر: 737016

وب گردی

وب گردی