بانک اطلاعاتی زنان فرصتی برای شناسایی توانمندی آنان

ایران حدود 80 میلیون نفر جمعیت دارد که نیمی از آنها را زنان تشکیل می دهند اما تاکنون بانک جامع اطلاعاتی برای ثبت اطلاعات مربوط به 40 میلیون زن ایرانی وجود نداشته است.

به گزارش ایسکانیوز،وجود 40 میلیون زن آن هم فعال در عرصه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نیازمند داشتن یک بانک اطلاعاتی بود که معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری بعد از مدت ها تلاش توانست در روز دوم اسفندماه این بانک را راه اندازی کند.
بانوان می توانند یا با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری یا از طریق شماره گیری کد #101* با تلفن همراه در این سایت ثبت نام کنند.
البته می بایست خیلی زودتر از اینها برای ثبت اطلاعات مربوط به زنان و عرصه های فعالیتی آنها این بانک راه اندازی می شد اما اینکه بعد از این سال ها نسبت به راه اندازی این بانک اطلاعاتی شد، این موضوع را می توان به فال نیک گرفت و گامی برای ثبت اطلاعات زنان در این بانک برداشت.
زنان ایرانی در سال های اخیر در عرصه های مدیریتی، اقتصادی و اجتماعی حضوری فعال و مشارکتی جدی دارند و حتی زنان کشور با استقبال پرشور و فعال وارد بازار کار اقتصادی، سیاسی و اجتماعی شده اند که داشتن آمار درستی از آنان می تواند در راستای برنامه ریزی و تصمیم گیری درست بسیار تاثیر گذار باشد.
راه اندازی این بانک اطلاعاتی علاوه بر اینکه می تواند در روند شناسایی زنان فعال در کشور تاثیرگذار باشد، می تواند در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های آنان و در پست های مدیریتی نیز از این افراد استفاده کرد.
براساس آمار نیمی از جمعیت 80 میلیونی کشور را زنان تشکیل می دهد که با فعالیت دولت یازدهم،‌گام های مهمتری برای فعالیت زنان در عرصه های مختلف برداشته شد که حضور سه نفر از معاونان رئیس جمهوری و 16 بانوی دیگر در مجلس شورای اسلامی گواه فعالیت موثر دولت تدبیر و امید برای مشارکت بیشتر زنان است.
زنانی که اکنون در عرصه های مختلف مدیریتی در کشور فعال هستند، می توانند در این بانک اطلاعاتی ثبت نام کنند چون اکنون ١٠ درصد کابینه دولت را زنان تشکیل می دهند، 40 درصد مدیران نشریات زنان هستند و 25 نشریه ویژه زنان، ٢٢ درصد زنان ایرانی در بخش کشاورزی، 52 درصد در بخش خدمات، وجود ٩ هزار زن تسهیل گر، ٢٥ درصد زنان در بخش صنعتی نساجی، پوشاک و صنایع دستی و 11 درصد از یکصد هزار تعاونی کشور توسط زنان اداره می شوند.
به همین منظور نظر چند تن از کارشناسان درباره مزایای ایجاد بانک جامع اطلاع رسانی بانوان پرسیده شده است.

** وجود بانک اطلاعات تسهیل گر حضور زنان شایسته در پست های مدیریتی
زهره آشتیانی کارشناس حوزه زنان در این باره ایرنا گفت: دسترسی برابر و عادلانه به فرصت ها میان زنان و مردان یکی از مسائلی است که منجر به توسعه پایدار می شود ، که در این مسیر به طور قطع شناسایی ظرفیت ها و پتانسیل های زنان توانمند می تواند بستر را برای دستیابی آنها به فرصت های نیز برابر فراهم سازد.
وی ادامه داد: اما آنچه مشهود است اینکه عدم خودباوری زنان نسبت به توانمندی های خود در مواردی موجب می شود تا آنها در فضایی مردسالارانه از دستیابی به فرصت های مناسب باز ماندند.
آشتیانی اضافه کرد: در دولت اصلاحات با پیگیری مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری بانک اطلاعات زنان موفق ایران به صورت کتابچه ای با عنوان ' قدس ایران ' منتشر شد و انتظار می رفت که در دولت های بعدی نیز این اقدام استمرار پیدا کند ولی صرفا شاهد گردآوری بانک های اطلاعاتی زنان در میان گروهها و سازمان های مردم نهاد به صورت پراکنده و در مقیاس کوچک بودیم که باز هم مانع از حضور زنان توانمند در عرصه شد و هیچ گام موثری برای این رویداد برداشته نشد.
دبیر کارگروه رسانه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: با روی کارآمدن دولت یازدهم و شعار عدالت جنسیتی و شایسته سالاری که ریاست جمهوری بر آن بسیار تاکید دارند، یکی از اقدامات معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از ابتدای دولت طراحی سامانه بانک اطلاعات زنان بود تا با خوداظهاری زنان توانمند در این سامانه دولت بتواند گام جدی را برای شناسایی زنان جهت تحقق دسترسی عادلانه زنان به فرصت ها و منابع بردارد.
وی خاطرنشان کرد: امید است زنان با مراجعه به سامانه و ثبت اطلاعات بتوانند از این فرصت بهره مند شوند.
این کارشناس حوزه زنان افزود: به هر حال نیمی از جمعیت کشور زنان هستند و طبق آمارهای رسمی اکنون ورود زنان بالای 60 درصد ورودی های دانشگاهها را به خود اختصاص می دهند و بنابراین جامعه ما با تحول نسلی با رشد علمی زنان مستعد و آموزش دیده رو به رو می شود که حضور آنها در عرصه های مدیریتی و تصمیم گیری و سیاست گذاری می تواند نه تنها به رویکرد برنامه ریزی متوازن در سطح کلان کمک کند بلکه موجب جلب مشارکت نیمی از بدنه جامعه شود.
وی تاکید کرد: اما به نظر می رسد که همواره دایره مدیریت ها بنابر عدم شناخت نسبت به زنان مستعد و توانمند به ویژه نسل جوان که دارای تخصص نیز هستند موجب می شود تا دایره محدودی از زنان همواره در چرخش میان فرصت ها باشند و البته نقد اصلی به جامعه زنان باز می گردد که از فرصت های رایزنی و معرفی درست ظرفیت های خود برای حضور در عرصه های مختلف بنابر شایستگی هایشان بهره نمی گیرند.
آشتیانی افزود: به طور قطع ایجاد بانک اطلاعات زنان در صورتی که به درستی گردآوری شود می تواند مرجع مناسبی برای تقسیم فرصت های حضور در عرصه های سیاست گذاری و برنامه ریزی کلان کشور برای زنان باشد.
وی درباره تاثیرگذاری این بانک در تصمیم گیری حوزه بانوان نیز گفت: تاثیر گذاری در آینده حوزه مربوط به سیاستگذاری در امور زنان و خانواده را نمی توان به طور کامل به این موضوع گره زد، بلکه مسائل مهمی در تغییر رویکرد نسبت به مسائل این حوزه دخیل است.
وی ادامه داد: در واقع باید همراه با تحولات اجتماعی و رشد نسلی تحول نگرشی نسبت به انتظارات و البته توانایی های نیمی از جامعه برای تحول کشور صورت گیرد، این آن رویکردی است که باید دولتمردان، قانون گذاران و برنامه نویسان کلان کشور بدان توجه داشته باشند چرا که اکنون نمی توان توسعه را بدون حضور همه جامعه در نظر گرفت و زنان نقش مهمی در پیشبرد اهداف کلان برای توسعه کشور خواهند داشت.
آشتیانی اضافه کرد: بنابراین فرهنگسازی برای تغییر نگرش نسبت به نقش و جایگاه زنان به عنوان نقش آفرینان توسعه کشور از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورت این تحول دیدگاه و تفکر، بسترسازی حضور زنان بنابر شایستگی هایشان در عرصه های مختلف فراهم می شود.
این کارشناس حوزه زنان ادامه داد: اما نکته قابل توجه این است که گردآوری بانک اطلاعات زنان به عنوان مرجعی برای شناسایی زنان مستعد و توانمند می تواند بیانگر جامعه آماری قابل توجه زنانی باشد که دارای تخصص، تجربه و کارآمدی برای ایجاد تحول در نظام برنامه ریزی و حرکت رو به توسعه کشور هستند، که این را می توان گامی برای حرکت به سوی دسترسی به فرصت های عادلانه برای زنان و همانطور تحول نگرشی دانست.
وی در پاسخ به این سوال که آیا می توان با داشتن این بانک پست های مدیریتی را برای بانوان تعریف کرد، اظهار داشت: معتقدم که چنانچه رویکرد ما در حوزه پست های مدیریتی، شایسته سالاری باشد، دیگر فرصت های مدیریتی نباید زنانه و مردانه شوند بلکه باید هر فردی بنابر شایستگی ها از فرصت عادلانه برای دسترسی به مناصب و منابع برخوردار شود ولی رویکرد مردسالارانه در تقسیم مناصب مدیریتی موجب شده تا زنان از سهم عادلانه ای در این حوزه برخوردار نباشند.
دبیرکارگروه رسانه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: ولی نکته اینجاست که همواره عدم حضور زنان توانمند و یا عدم معرفی آنها دلیلی بر این امر عنوان شده است، لذا تصور می شود که با ایجاد این بانک اطلاعات که با همراهی خود جامعه زنان باید سریعتر کامل گردد ، می تواند پایه ای برای تحقق گفتمان شایسته سالاری باشد.
آشتیانی افزود: از اطلاعات این سامانه می توان برای برنامه ریزی درست بهره گرفت و با پایش اطلاعات این سامانه در جهت تحقق دسترسی عادلانه زنان به فرصت ها و منابع دولت می تواند قدم موثری را برای تحقق یکی از ماموریت هایش در راستای شایسته سالاری که همانا شناسایی زنان توانمند و مستعد و معرفی آنان به مسوولان برای تصدی پست‌های مدیریتی است بردارد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر رویکرد برنامه ششم توسعه در حوزه زنان عدالت جنسیتی است و بنابر سیاست های در نظر گرفته شده در حوزه های مختلف مدیریتی، بازار کار، خانواده و فعالیت های سیاسی و اجتماعی به سمت توسعه متوازن سوق داده می شود و هدف گذاری برنامه ششم توسعه افزایش سالانه ۱۰درصد به مدیران زن در دستگاه های اجرایی کشور است که وجود این بانک اطلاعات می تواند تسهیل گر حضور زنان شایسته در پست های مدیریتی بنابر تخصص و توانایی هایشان باشد.
آشتیانی افزود: البته آنطور که می دانم اکنون تعداد دقیقی از مدیران زن در کشور وجود ندارد که با تکمیل این بانک اطلاعاتی می توان تعداد مدیران زن در سطوح ارشد، میانی و پایینی را به درستی اعلام کرد و این خود در برنامه ریزی ها بسیار تاثیر گذار خواهد بود.
وی معتقد است، هرچند که باید زودتر این اقدام در تداوم نگاه دولت اصلاحات به بستر سازی برای حضور موثر زنان در عرصه صورت می گرفت ولی اکنون نیز باید این حرکت را به فال نیک گرفت و به تحقق آن کمک کرد.

** امکان بررسی پتانسیل زنان با استفاده از بانک اطلاعاتی
اطهره نژادی معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری درباره راه اندازی این بانک اطلاعاتی گفت: این بانک اطلاعاتی امکان بررسی پتانسیل ها و ظرفیت های زنان را فراهم می کند که امیدواریم بانوان ایرانی فعال در عرصه های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی همه در این بانک ثبت نام کنند.
وی تصریح کرد: ثبت نام بانوان در این بانک اطلاعاتی می تواند در برنامه ریزی های آینده بسیار تاثیرگذار باشد و زمینه بهره گیری از تخصص بانوان در موارد نیاز نیز فراهم خواهد شد.
وی ادامه داد: این بانک اطلاعاتی می تواند برای موسسات، نهادها و مراکز مختلف که درصدد استفاده از نیروهایی با تخصص خاصی هستند،‌نیز بسیار موثر باشد.
همچنین با نگاهی به برخی از آمارها می توان نشان داد که بانوان زیادی در عرصه های مختلف فعالیت دارند که با تشویق این افراد و دیگر بانوان می توان آنها را ضمن معرفی درپست های مدیریتی به کار گیری کرد، البته بانوان در سطوح مختلف بر اساس آمارها در پست های خوبی در سال های اخیر مشغول هستند.
براساس آمارها و اطلاعات موجود،‌‌ در بخش استخدام دولتی، زنان سهم ٢٧/٢درصدی را از آن خود کرده اند اما در بخش خصوصی حضور زنان به ٧٢ درصد رسیده است، تعداد مدیران زن در شرکت های دانش بنیان نیز ٣٢٠ نفر، فعالیت زنان در ١٧ تشکل سیاسی و حزب با دبیرکلی زنان، سهم 47 درصدی زنان از کل دانشجویان نیز از دیگر آمارهای فعالیت های زنان به شمار می رود.
براساس آمارها نزدیک سه هزار نفر از بانوان عضو اصلی و مابقی عضو علی البدل شوراهای اسلامی شهر و روستا، فعالیت یک هزار و 544 زن به عنوان دهیار، در 31 استان مدیرکل امور زنان و مشاور استاندار فعالیت دارند و 817 زن نیز مشاور امور بانوان دستگاه های اجرایی هستند.
دو زن نیز به عنوان معاون استاندار و 50 زن به عنوان مدیران کل استانداری ها انتخاب شده اند و این در حالی است که در کل دستگاه های اجرایی 49 مدیرکل زن داریم.
معاونان زن مدیرکل در استانداری ها 40 نفر، معاونان مدیران کل در دستگاه های اجرایی 215 نفر، علاوه بر آن چهار فرماندار و هفت معاون فرماندار زن، 220 زن نیز به عنوان مشاور امور بانوان در فرمانداری ها و 19 زن نیز به عنوان بخشدار فعالیت دارند.
همه این بانوان می توانند در این بانک اطلاعاتی ثبت نام کنند تا در آینده تصمیم گیری ها در عرصه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با وجود این آمار و تخصص های آنان صورت گیرد و نقش زنان به عنوان بخش اثرگذار در عرصه های مختلف نیز به نمایش گذاشته شود.

**بانک اطلاعات زنان فرصتی برای شناسایی زنان توانمند
شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده نیز گفت: بانک ملی اطلاعاتی زنان به عنوان ابزار اطلاعاتی و ارتباطاتی نوین، فرصت های جدیدی را برای برنامه ریزی های منطبق بر واقعیت و نیازها فراهم می کند و به شناسایی زنان توانمند، نخبه و مستعد برای پذیرفتن مسئولیت ها و مدیریت ها کمک چشمگیری می کند.
مولاوردی ادامه داد: رویکرد تعاملی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری به تبع رویکرد کلی دولت تدبیر و امید باعث شد که از ابتدای دولت یازدهم، اشکال متعددی را برای تحقق این رویکرد تجربه کنیم و بانک ملی اطلاعات زنان آخرین نمونه از ابزارهای تحقق این رویکرد تعاملی است.
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری ایجاد چنین بانکی از اطلاعات زنان را از ماموریت های این معاونت برشمرد و اظهار داشت: ما از ابتدا به دنبال این بودیم که برنامه ریزی ها برای زنان پشت درهای بسته و بدون استفاده از نظرات خود آنان نباشد. حالا این سامانه این امکان را ایجاد می کند که با اعلام عمومی برنامه ها، از نظرات همه زنان در طول فرآیند تدوین یک برنامه بهره مند شویم و دیگر شاهد آن نباشیم که نسخه ای واحد برای وضعیت های متفاوت پیچیده شود.
مولاوردی تصریح کرد: از ابتدا به دنبال ایجاد چنین بستری برای جمع آوری اطلاعات از توانمندی ها و استعدادهای زنان بودیم تا تبدیل به منبع و کانالی برای انتصابات و استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های زنان در عرصه های مختلف شود.

** ایجاد بانک حرکتی نوآورانه از سوی معاونت زنان
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات نهاد ریاست جمهوری نیز درباره این بانک اطلاعاتی گفت: بانک جامع اطلاعاتی زنان برای برنامه ریزی کشور به ویژه معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری قابل استفاده است.
عطالله ملکی تبار افزود: معاونت زنان در یک حرکت نوآورانه و مدرن توسط این بانک اطلاعاتی را راه اندازی کرد.
وی تصریح کرد: جامعه زنان نیاز به تعامل با همه افراد جامعه دارد به همین منظور معاونت زنان برای راه اندازی این بانک اطلاعاتی فضایی را ایجاد کرده است تا زنان با داشتن آمار و اطلاعات دقیق از خودشان بتوانند در تصمیم گیری های کشور نقش داشته باشند.
ملکی تبار ادامه داد: ما یک جامعه مدرن خواهیم داشت و باید با استفاده از ابزار نوین از آن استفاده کنیم و این حرکت می تواند برای تصمیم گیری های آینده کشور بسیار تاثیرگذار باشد.
وی به روش های ثبت نام بانوان در بانک جامع اطلاعاتی بانوان اشاره کرد و گفت: بانوان می توانند از 2 روش، سایت معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و شماره گیری از طریق تلفن همراه با کد #101* نسبت به ثبت نام اقدام کنند.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: برای سامانه 101 با همکاری این مرکز زیرساخت های لازم تامین شده است تا بانوان بتوانند به راحتی ثبت نام خود را انجام دهند.
وی با بیان اینکه اقدام معاونت امور زنان، امروز نتیجه داد،‌افزود: پیش از این بانک اطلاعاتی جامعی برای داشتن اطلاعات بانوان در اختیار نداشتیم که امروز با راه اندازی این سایت می توانیم اطلاعات در مورد بانوان در بخش های مختلف را جمع آوری کنیم، البته پس از ثبت نام، راستی آزمایی نیز انجام خواهد شد.
وی تصریح کرد: داده ها هم پس از ثبت نام به اطلاعات تبدیل می شود تا برای برنامه ریزی های کشور از آن استفاده شود.
ملکی تبار اضافه کرد: این سامانه تجربه ای جدید است که احتمالا نیاز به اصلاح و تغییر هم خواهد داشت، اما در حال حاضر با توجه به ظرفیت های موجود خدشه ناپذیر بودن اطلاعات و امنیت آن تضمین شده است.
وی درباره امکان استفاده بخش های مختلف دولتی و خصوصی از اطلاعات این سامانه اظهار داشت: این امکان در سامانه لحاظ شده و سیاستگذاری درباره دسترسی و تعریف سطح دسترسی بخش های مختلف دولتی و خصوصی در اختیار معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری است. به امید روزی که زنان بتوانند توانمندی های خودشان را در جامعه به نمایش بگذارند و نقش تاثیرگذارشان را در عرصه های مختلف نشان دهند.

منبع: ایرنا

دریافت کننده: مرضیه کنگرانی / انتشار دهنده: زهره حاجیان

308/700

کد خبر: 737074

وب گردی

وب گردی