آزمایشگاه فیزیولوژی ورزشی حیوانات در دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود مرکزی منحصر بفرد در کشور

مدت یک سال است که فعالیت یک مرکز دانش بنیان  به نام آزمایشگاه فیزیولوژی ورزشی حیوانات در دانشگاه آزاد اسلامی شاهرودبه‌عنوان مرکزی منحصر بفرد در کشور آغاز‌شده است.

به گزارش ایسکانیوز، مسئول این آزمایشگاه در مورد آغاز بکار و روند تصویب آن گفت: آزمایشگاه فیزیولوژی ورزشی حیوانات در پائیز 93 بنا به درخواست گروه تربیت‌بدنی این دانشگاه و با توجه به نیاز دانشجویان کارشناسی ارشد گرایش فیزیولوژی ورزشی و همچنین دانشکده علوم پزشکی به تصویب رسید و آغاز به کار کرد و با همکاری معاونت پژوهشی وقت واحد و روند اداری آن آغاز به کار کرد.

دکتر سید جواد ضیاءالحق بابیان اینکه روند اجرائی این طرح علیرغم محدودیت‌های مالی با پشتیبانی دانشگاه روبرو شد افزود: در اردیبهشت‌ماه 94 این آزمایشگاه توسط استاندار وقت سمنان و جمعی از مسئولان افتتاح و بهره‌برداری شد.

وی اظهار کرد: آزمایشگاه فیزیولوژی ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود به مساحت 100 مترمربع شامل اتاق نگهداری، رختکن و اتاق آزمایش است.

ضیاءالحق بیان کرد: تجهیزات این آزمایشگاه کاملا از تولیدات داخلی و از طریق نمایشگاه ساخت ایران بر اساس نیازمندی‌های دانشجویان گرایش‌های مختلف خریداری‌شده است، به‌گونه‌ای که در منطقه و حتی در دانشگاه‌های ملی نیز این محیط یعنی آزمایشگاه حیوانات جهت انجام پروژه‌های ورزشی منحصربه‌فرد است.

وی با تأکید بر کاربردی بودن این آزمایشگاه در تحقیقات علم پزشکی افزود: تاکنون دانشجویان متعددی از واحدهای مختلف دانشگاهی از قبیل دانشگاه صنعتی شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت‌الله آملی از مقاطع دکتری، کارشناسی ارشد و دکترای عمومی دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود از خدمات این آزمایشگاه استفاده کرده‌اند.

عضو هیات علمی گروه تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های این آزمایشگاه اهتمام مسئولین در کاربردی کردن پژوهش‌های انجام‌گرفته در آن است گفت: برای مثال با توجه به شیوع گسترده استروئیدهای آنابولیک میان اقشار متعدد جامعه مخصوصا جوانان و ورزشکاران، تاکنون این آزمایشگاه بالغ‌بر 10 عنوان پژوهشی در این زمینه در جهت شناساندن عوارض جانبی این داروها انجام داده است که در قالب مقالات و همایش‌های متعدد و حتی بازدیدهای مقامات کشوری ارائه‌شده‌اند و از طرفی با توجه به وجود اساتید علوم پزشکی در شهرستان، پژوهش‌های متعددی در قالب پایان‌نامه‌های دانشجویان پزشکی از قبیل تأثیر داروهای مختلف گیاهی بر کاهش عوارض برخی نارسائی‌ها انجام‌شده است.

وی اظهار امیدواری کرد با اتکال به خداوند متعال و همچنین همکاری نیروهای دلسوز، بتوان گرهی از مشکلات جامعه را به‌صورت کاملا عملیاتی و مبتنی بر دانش و آگاهی بازکرده و مصداق بارز علم نافع را ارائه داد.

خبرنگار و منتشر کننده: محمدجواد آخوندی

200

کد خبر: 737250

وب گردی

وب گردی