مدال برنز مسابقات جهانی اختراعات و نوآوری مالزی2017 در دست محققین دانشگاه آزاداسلامی

بانوان پژوهشگر  و مخترع دانشگاه آزاداسلامی مینا بابا زاده فرخران و  رقیه رضایی گیگلو دارنده نشان نقره پژوهشی این بار  موفق به کسب مدال برنز جهانی در شانزدهمین دوره  مسابقات اختراعات و نوع آوریMTE2017 مالزی در شهرکوالالامپور  در بین 45 کشور  برای دستگاه سنجش بیماری ادم گوده گذار MIROشدند .

رقیه رضایی گیگلو محقق و استاد دانشگاه آزاد اسلامی و عضو استعداد درخشان باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص دستگاه "سنجش بیماری ادم گوده گذار MIRO"گفت: این دستگاه روش سنتی تشخیص انواع پلاس ادم (pitting ) را کاملا منسوخ کرده و یک روش تشخیصی ساده و با دقت بالا را جایگزین آن میکند. با این روش تشخیصی می توان با تشخیص و اقدام به درمان در ساعت اولیه مراجعه بیمار به مراکز درمانی از مرگ و میر مادران مبتلا به اکلامپسی و پره اکلامسی و جنین جلوگیری کرد.
محقق و استاد دانشگاه آزاد اسلامی و عضو استعداد درخشان باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان با بیان اینکه این دستگاه برای اولین بار درکل دنیا طراحی و ساخته شده است، گفت: باوجود پیشرفت های علمی هنوز هم اکلامپسی و پره اکلامپسی بالاترین میزان مرگ و میر را در زنان حامله دارد . اصل مهم و اساسی در درمان اکلامپسی و پره اکلامپسی تشخیص به موقع و اقدامات درمانی به موقع بیماری ادم است. در واقع با تشخیص دقیق و صحیح پلاس ادم و اقدام به درمان در زمان طلایی میتوان از مرگ حتمی مادر و جنین جلوگیری کرد .
رضایی محقق و استاد دانشگاه آزاداسلامی در خصوص بیماری ادم گفت: بیماری ادم تجمع مایع سرشار از پروتئین یا لنف در بافت به دلیل اختلال در تخلیه لنف است که دارای دو نوع گوده گذار و غیر گوده گذار است. نوع گوده گذار آن که از همه گیری زیادی برخوردار است ، علاوه براواخر دوره حاملگی ،در نارسایی های قلبی؛ نارسایی کلیوی؛ ترومبوز وریدی وسیروز کبدی نیز ایجاد می شود.
در ادامه مینا بابازاده فرخران محقق دانشگاه آزاد اسلامی و عضو استعداد درخشان باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان اضافه کرد : متاسفانه تاکنون به روش سنتیpitting که بوسیله انگشت شصت ،گودی درساق پای بیمار ایجاد شده واقدامات درمانی لازم با توجه به پلاس ادم که براساس حدس و گمان زنی و بوسیله چشم تشخیص
داده میشد، برای بیمار انجام میگرفت که معمولا با ریسک فراوان همراه بود.
این عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان ادامه داد: دستگاه تشخیصی ادم گوده گذار میرو اولین و تنهاترین دستگاه تشخیصی با دقت بالا و کارایی آسان در کل دنیا است که به آسانی و با اطمینان زیاد بدون نیاز به حدس و گمانه زنی قادر به تشخیص نوع پلاس های بیماری ادم(خیز) است .

خبرنگار: ناهید سمیعی/منتشر کننده: محمدجواد آخوندی

200

کد خبر: 737450

وب گردی

وب گردی