لاریجانی: وظیفه مجمع نظارت بر انطباق مصوبات مجلس با سیاست های کلی نظام است

رئیس مجلس در پاسخ به اخطار محبی نیا در خصوص وظایف مجمع نسبت به مجلس گفت: نظارت بر مصوبات مجلس جهت انطباق با سیاست های کلی نظام از وظایف ذاتی مجمع نبوده و تنفیذ شده از سوی رهبری است.

به گزارش ایسکانیوز، جهانبخش محبی نیا در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 11 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی لایحه برنامه 5 ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اعاده شده از سوی شورای نگهبان در اخطاری با استناد به اصل 112 قانون اساسی گفت: ادبیاتی که امروز مجمع در بیان مغایرت مصوبات مجلس با سیاست های کلی ابلاغ شده از سوی رهبری به کار می برد، این تصور را ایجاد می کند که مجلس در رأس امور نیست در حالیکه امام (ره) فرمودند مجلس یعنی سر تسلیم در برابر اسلام.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام حتی اگر اجازه رهبری را داشته باشد نباید از این ادبیات استفاده کند چنانچه امروز گفته است با همسان سازی حقوق بازنشستگان و ایجاد عدالت موافق است در حالیکه مجمع در جایگاه اعلام موافقت خود نیست و صرفا زمانی که مصوبه مجلس خلاف موازین شرع و قانون اساسی باشد مجمع می تواند صرفا اعلام کند مغایرت دارد یا خیر.

لاریجانی: نظارت بر مصوبات مجلس جهت انطباق با سیاست های کلی نظام از وظایف ذاتی مجمع نبوده و تنفیذ شده از سوی رهبری است

علی لاریجانی، رئیس مجلس در ادامه در پاسخ به این اخطار با ابراز مخالفت خود نسبت به نظر محبی نیا گفت: اولا مقررات نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام طبق اصل 110 قانون اساسی از وظایف رهبری است ضمن اینکه براساس آئین نامه ای که از سوی رهبری تائید شد، نظارت بر همه شئون حتی نیروهای مسلح باید انجام شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در این بین وظیفه ای هم به رئیس مجلس محول شد که وی موظف است بعد از اعلام وصول طرح ها و لوایح، نسخه ای از آن را برای اطلاع مجمع در اختیار آن ها قرار دهد و آن ها در کمیسیونی که در آئین نامه مشخص شده بررسی کرده و در نهایت نظر این کمیسیون به مجمع بیاید.

وی اضافه کرد: در نهایت مجمع می گوید که آیا نظر کمیسیون نظارت در خصوص انطباق مصوبه مجلس با سیاست های کلی درست بوده یا خیر، لذا شما که مقید به قانون اساسی هستید باید بدانید مسئله سیاست های کلی و نظارت دو بند از وظایف رهبری در اصل 110 بوده که برای هر دو آن ها چاره جویی شده است.

لاریجانی همچنین ادامه داد: سیاست های کلی نظام به وسیله مجمع که اعضای متغیر و ثابت دارد انجام شده و نظارت بر آن را نیز رهبری تعیین کرده که برعهده مجمع باشد لذا این وظیفه ذاتی مجمع نبوده و رهبری آن را به مجمع تنفیذ کرده است که ما نیز به همین دلیل تبعیت می کنیم در غیر این صورت مجمع نظارتی بر مجلس ندارد و فقط بر رعایت سیاست های کلی نظام نظارت می کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه رفتار و ادبیات مجمع تشخیص مصلحت نظام کاملا مطابق ضوابط است، خاطرنشان کرد: در جریان بررسی برنامه ششم نیز حدود 38 مورد خلاف سیاست های کلی نظام دانسته شد که بعد از گفت وگوهای متعدد، این تعداد به حدود 12 مورد رسید که آن نیز قرار شد با برخی اصلاحات برطرف شود تا مغایر سیاست های کلی نظام نباشد.

خبرنگار: راضیه فراهانی/ تاییدکننده: سرلک

کد خبر: 737469

وب گردی

وب گردی