بلندمرتبه سازی در لواسان خط قرمز است/ساماندهی جاجرود در جهت سلامت سد لتیان است

شهردار لواسان با اشاره به اینکه در محدوده شهر لواسان ساخت و ساز غیرمجاز و بدون اخذ پروانه وجود ندارد بر جلوگیری از بلند مرتبه سازی تاکید کرد و گفت: در بلند مرتبه سازی محدودیت داریم؛ درحقیقت بلندمرتبه سازی خط قرمز در شهر لواسان محسوب می شود.

به گزارش ایسکانیوز،علی مرادی در تشریح روند برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز در محدوده و حریم شهر لواسان گفت: در محدوده این شهر درخصوص ساخت و سازهای غیرمجاز مشکلی نداریم. در حقیقت در محدوده شهر ساختمان بدون پروانه نداریم؛ اما احتمال دارد ساختمان دارای پروانه مرتکب تخلف اضافه بنا شود که با این تخلفات نیز در قالب کمیسیون ماده 100 رسیدگی و برخورد می شود.

وی افزود: در ارتفاع در لواسان محدودیت داریم و در این مورد به شدت سختگیری می کنیم به شکلی که اجازه اضافه ارتفاع به هیچ عنوان داده نمی شود و بلند مرتبه سازی خط قرمز لواسان محسوب می شود. اما در حریم شهر متاسفانه به دلیل تداخل های متعدد مدیریتی نمی توان با اطمینان نسبت به عدم ساخت و سازهای غیرمجاز اظهارنظر کرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مدیریت متمرکزی در حریم شهر لواسان وجود ندارد در حوزه ساخت و سازهای غیرمجاز اتفاقاتی روی می دهد اما بی تردید نسبت به گذشته کنترل بیشتر و دقیق تری حاکم شده است و نسبت به سنوات گذشته بسیار کمتر شده است. در محدوده شهر لواسان هم تخلفاتی که از سنوات گذشته در بخش بلندمرتبه سازی شکل گرفته با حکم قضایی تخریب انجام شد.

شهردار لواسان درباره طرح جامع این شهر با اشاره به چالش های موجود بر سر اجرای آن تاکید کرد: این طرح با چالش هایی مواجه شده و هنوز به شهرداری ابلاغ نشده است و اختلاف نظر بین شورا و شهرداری و مصوبه شورای عالی شهرسازی است.

وی افزود: در حال حاضر با طرح جامع و تفصیلی قبلی مشغول ادامه فعالیت هستیم. در طرح جدید هم در باب مرتفع سازی تغییری ایجاد نشده و همچنان این محدودیت ادامه پیدا خواهد کرد فقط مقداری از گوشه ها و حاشیه ها به محدوده شهر اضافه می شود که باید برای آن هم ضوابط و مقررات جدید را وضع کنیم.

پروژه ساماندهی جاجرود خدمت به سلامت سد لتیان است

مرادی ضمن تقدیر از حمایت استاندار تهران و دقتی که در نحوه اجرای پروژه ساماندهی جاجرود داشته است تاکید کرد: سازمان های نظارتی و دستگاه قضایی نیز شهرداری لواسان را در اجرای این پروژه حیاتی و مبارک برای سد لتیان یاری کردند. بی تردید استاندار تهران متوجه هستند که این پروژه چقدر برای حیات سد لتیان پر اهمیت است و می تواند مقابله خوبی با تصرف های حاشیه رودخانه توسط افراد متخلف باشد و از آسیب بیشتر سد لتیان جلوگیری کند.

وی ادامه داد: املاحی که از قسمت های بالادست از جمله شمشک و اوشان وفشم بر اثر سیلاب ها وارد سدلتیان می شد آسیب بسیاری به این سرمایه ملی وارد کرده است لذا حیات سد لتیان در گرو اجرای این پروژه است. در گذشته مسیر حوزه بالادستی سدلتیان شامل مجاری رودخانه جاجرود محل کارواش ماشین آلات سنگین بود و تخلیه فاضلاب و نخاله موجب ایجاد یکی از بزرگترین کانون های آلودگی لتیان در این محدوده ها شده بود که با اجرای این پروژه تمامی این معضلات حل خواهد شد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر نیز هر بیننده ای که گذشته ساحل این رودخانه را با وضعیت فعلی مقایسه کند این پروژه را به لحاظ سالم سازی محیط و حفظ و نگهداری و ایمن سازی لتیان و پیشگیری از تصرفات غیرقانونی و پایدار تأیید می کند.

نباید جرأت و قدرت ریسک پذیری مدیران را سلب کرد

شهردار لواسان در تشریح انتقادات دستگاه هایی چون محیط زیست و آب منطقه ای در اجرای پروژه ساماندهی رودخانه جاجرود گفت: دستگاه های ذیربط مانند محیط زیست وظیفه سازمانی دارند و ماهم از اجرای این وظیفه خوشحالیم اما به هیچ عنوان اطلاع نداشتیم که منطقه حفاظت شده است لذا انتظار داشتیم اگرجایی کاستی وجود دارد با توجه به مفید بودن پروژه برای حیات سدلتیان گوشزد شود و در این مسیر به شهرداری کمک کنند و با دادن نظر کارشناسی در جهت رفع مشکلات برآییم و پروژه را با اصول و قواعد علمی تطبیق دهیم.

وی افزود: اقدامات ما بدون توافق آب منطقه ای نبوده و اگر اختلافی هم پیش می آمد بر اساس این توافقنامه با حکمیت معاونت عمرانی استانداری تهران قابل حل بود. حال نیز برای حفظ سلامت سدلتیان و رفع ابهامات با تلاش وزارت نیرو و آب منطقه ای به زودی این تفاهم نامه باردیگر به صورت قانونی احیا خواهد شد.

مرادی با تاکید بر اهمیت و صرفه اقتصادی این پروژه برای کشور و به ویژه پایتخت گفت: خدا را شاکریم که توفیق ارائه چنین خدمت بزرگی در شهرداری لواسان به من داده شد تا این خدمت ماندگار را در این خطه برای کشورم انجام دهم.

وی درباره انتقادها برای وجود نگاه اقتصادی در اجرای این پروژه از سوی شهرداری لواسان گفت: در اجرای این پروژه هیچ نگاه اقتصادی از سوی شهرداری وجود نداشت اما بی تردید با توجه به اینکه شهرداری ها در تامین هزینه ها خودکفا هستند به جنبه درآمدزایی توجه شد که مغایرتی با دید شهرداری برای اجرای این پروژه در جهت حفظ حیات سد لتیان ندارد؛ امیدوارم در اجرای چنین پروژه هایی همه دستگاه ها تعامل و همکاری داشته باشند و صرفا با انتقاد قدرت ریسک پذیری را از مدیران برای اجرای پروژه های مفید نگیرند.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: مرضیه کنگرانی / انتشار دهنده: زهره حاجیان

308/700

کد خبر: 737543

وب گردی

وب گردی