برنامه های دولت برای تنظیم بازار شب عید/ قیمت مصرف کننده کالاهای اساسی اعلام شد

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به تشریح برنامه های دولت برای کنترل بازار شب عید پرداخت و نرخ عرضه کالاهای اساسی را از جمله شکر، برنج، گوشت مرغ و گوشت قرمز اعلام کرد.

به گزارش ایسکانیوز؛ «سید محمود نوابی» افزود: بازار شب عید که از اسفندماه شروع می شود و تا نیمه فروردین ماه ادامه دارد، بازاری شلوغ است که هموراه طرح هایی نظارتی برای کنترل آن اجرایی می شود.
وی ادامه داد: از آنجا که در این ایام، حضور مردم در بازار برای خرید کالاهای پرمصرف و کالاهای شب عید افزایش می یابد، طرح نظارت بر بازار شب عید را از ابتدای اسفند ماه شروع کرده ایم و اجرای آن را تا پایان فروردین ماه سال آینده ادامه خواهیم داد. این طرح در ماه گذشته به همه سازمان های صنعت و معدن و تجارت استان ها ابلاغ شده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در این طرح بازرسان اتاق های اصناف سراسر کشور نیز در حوزه های صنفی و خرد در کنار بازرسان دستگاه های دولتی و حکومتی مانند سازمان ملی استاندارد، سازمان تعزیرات حکومتی و دانشگاه های علوم پزشکی فعالیت خواهند کرد.
وی اضافه کرد: امسال در اجرای طرح نظارت بر بازار شب عید، بر همکاری و هم افزایی دستگاه های فعال در این زمینه تاکید داریم و برنامه ریزی کرده ایم در حوزه های مختلف، گشت های مشترک عملیاتی شود.
نوابی با اشاره به برگزاری نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا گفت: بازرسان در این نمایشگاه ها حضور دارند تا از عرضه کالاهای قاچاق جلوگیری کنند؛ عرضه کالاهای خارجی در این نمایشگاه ها جزو منکرات است و تاکید کرده ایم غرفه داران اجازه عرضه کالاهای خارجی را در نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا ندارند.
وی گفت: علاوه بر نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا، بازرسان در پایانه ها، ترمینال ها و میادین اصلی میوه و تره بار حضور دارند و با هماهنگی های انجام شده با سازمان تعزیرات حکومتی، قاضی شعبه سیار در صورت مشاهده تخلف، در محل واحد صنفی حکم صادر خواهد کرد.
رئیس سازمان حمایت اضافه کرد: مردم در صورت مشاهده تخلف از طرف واحدهای صنفی، می توانند با سامانه 124 سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تماس بگیرند و شکایت خود را مطرح کنند.

** تامین کالاهای اساسی برای بازار شب عید
رئیس سازمان حمایت در بخش دیگری به برنامه ریزی های دولت برای تامین کالاهای پرمصرف ، با کیفیت و نرخ مناسب پرداخت و گفت: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان تامین کننده بازار کالاهای پرمصرف مانند شکر، روغن، برنج، گوشت و ... هماهنگی هایی برای تامین این کالاها انجام داده اند.
وی گفت: شرکت بازرگانی دولتی پیش از این محموله های برنج مرغوب را با قیمت مناسب وارد کشور کرده و از روزهای گذشته برای تنظیم بازار شب عید توزیع شده است؛ بر این اساس، هر کیلوگرم برنج هندی با قیمت 38 هزار ریال(سه هزار و 800 تومان) و برنج اروگوئه با قیمت 26 هزار ریال (2 هزار و 600 تومان) به صورت گسترده بین تعاونی ها توزیع شده است.
نوابی درباره عرضه شکر در بازار نیز گفت: هیچ گونه محدودیتی در عرضه شکر وجود ندارد؛ هم اکنون شکر با قیمت پایه هر کیلوگرم 25 هزار و 200ریال(2 هزار و 520 تومان ) درب کارخانجات تحویل داده می شود و شکر بسته بندی نیز به قیمت هر کیلوگرم 27 هزار و 200 ریال (2 هزار و 720 تومان) توسط کارخانه ها عرضه می شود؛ قیمت هر کیلوگرم شکر برای مصرف کننده 29 هزار و 500 ریال(2 هزار و 950 تومان) در نظر گرفته شده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره عرضه گوشت مرغ در بازار گفت: با افزایش قیمت گوشت مرغ در روزهای اخیر، مساله را در کارگروه تنظیم بازار مطرح کردیم؛ در این ارتباط شرکت پشتیبانی امور دام ورود پیدا کرد و مقرر شد مرغ منجمد با کیفیت به بازار عرضه شود.
نوابی با تاکید بر اینکه این مرغ ها تولید داخل است و 6 ماه ماندگاری دارد، گفت:‌ وظیفه تنظیم بازار شرکت پشتیبانی امور دام این است که وقتی قیمت مرغ خیلی ریزش پیدا می کند برای حمایت از تولید، محصولات داخلی را خریداری و نگهداری کند و زمانی که قیمت ها سیر صعودی پیدا کند، آن محصولات را به بازار عرضه کند.
نوابی افزود: مقرر شده است این مرغ ها هر کیلوگرم 53 هزار ریال(پنج هزار و 300 تومان) به عرضه کنندگان تحویل داده شود و آنها با نرخ هر کیلوگرم 57 هزار ریال(پنج هزار و 700 تومان) در بازار توزیع کنند.
رئیس سازمان حمایت حداکثر قیمت گوشت مرغ گرم را برای مصرف کنندگان 72 هزار ریال( هفت هزار و 200 تومان) اعلام کرد.
وی درباره برنامه دولت برای تامین گوشت قرمز نیز گفت: شرکت پشتیبانی امور دام در حال توزیع گوشت قرمز است که باید برای پاسخگویی به نیاز بازار میزان توزیع افزایش پیدا کند. هم اکنون هر کیلوگرم گوشت قرمز شقه ای در میادین میوه و تره باره به قیمت 315 هزار ریال(31 هزار و 500 تومان) در حال توزیع است.
معاون وزیر صنعت همچنین از واردات دام زنده برای تامین گوشت قرمز مورد نیاز شب عید خبر داد و گفت: به تازگی از برخی کشورها، دام زنده وارد شده است تا گوشت قرمز گرم نیز با قیمت مناسب در اختیار مردم گذاشته شود.
«محمدشریعتمداری» معاون اجرایی رئیس جمهوری دو هفته پیش در جمع روسای اتحادیه های سراسر کشور حاضر شد و در مورد تنظیم بازار شب عید گفت: متولیان امر تنظیم بازار شب عید و مجموعه نظام صنفی کشور در کنار وزارتخانه های صنعت ،معدن و تجارت و جهادکشاورزی هستند، هم اکنون در عموم کالاها، شرایط مطلوبی وجود دارد و آرامش در بازار حاکم است.
وی تاکید کرد، همکاری مناسبی میان شبکه اصناف و دولت برای آرامش و ثبات در بازار و رساندن مایحتاج مردم با حداقل قیمت ها وجود دارد.

منبع: ایرنا

دریافت کننده: نازنین میرزایی/ انتشاردهنده:پورعرب

402/601

کد خبر: 737588

وب گردی

وب گردی