با رهنمودهای حکیمانه مقام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری، امروز یک خیزش و جنبش بزرگ در حوزه علم و فناوری کشور به وجود آمده است / برنامه ریزی جدی برای توسعه اقتصاد دانش بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی

مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره جهادگران علم و فناوری که با مشارکت سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری کشور و دانشگاه آزاد اسلامی از روز دوشنبه 9 اسفند در محل دائمی نمایشگاه اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی دایر بود، صبح امروز در مرکز همایش های سازمان صداوسیما برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم، با تسلیت شهادت حضرت فاطمه (س)، درود به روح پرفتوح امام خمینی (ره) و آرزوی سلامتی برای مقام معظم رهبری، اظهار داشت: از دکتر قدیانی رئیس سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری کشور تشکر می کنم که با ابتکار خوب و امضای تفاهم‌نامه با دانشگاه آزاد اسلامی، زمینه تشکیل یک قرارگاه جهادی علم و فناوری بین این سازمان و 400 واحد دانشگاهی در سراسر کشور را به وجود آورد.

وی با بیان اینکه ما باید به اینکه یک مسلمان ایرانی هستیم، افتخار کنیم، گفت: پیامبر بزرگ ما حضرت محمد (ص) فرمودند «اگر علم به ستاره ثریا آویخته باشد، مردانی از سرزمین فارس آن را به چنگ خواهند آورد.» امروز می بینیم که دانشمندان و پژوهشگران ایرانی توانسته اند به مقام های بالای علمی برسند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: بعد از سالها رهنمودهای کارساز و توصیه های ارزشمند مقام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری، امروز یک خیزش، جنبش و نهضت بزرگ در حوزه علم و فناوری کشور به وجود آمده است و دانشمندان ایرانی به این نتیجه رسیده اند که می توانند در سایه رهنمودهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب، به جایگاهی که شایسته هر ایرانی است، دست یابند.

دکتر میرزاده با تاکید بر اینکه این امر آغاز تمدن نوین اسلامی است که در سایه تولید علم و فناوری شکل گرفته است، گفت: خوشبختانه این تمدن روز به روز پیشرفت خواهد کرد. ایران همواره مشارکت بالایی در تولید علم جهانی داشته است و این موضوع از زمان تأسیس جندی شاپور تا حال حاضر ادامه دارد.

وی امروز: در عصر حاضر آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره) با تایید امام خمینی (ره) و با تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی، 400 دارالفنون به وجود آورد که باعث جهش بزرگ علمی در ایران شد.

میرزاده با بیان اینکه در حال حاضر 6 میلیون از 12 میلیون فارغ التحصیل ایران، متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی است، تاکید کرد: این تعداد امروز در عرصه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، علمی، فرهنگی و... در کشور مشارکت کرده و به خودکفایی ایران کمک می کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این دانشگاه براساس آمار پایگاه علمی ESI دارای رتبه 158 در تولید علم جهان است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی 33 سال متوالی رتبه اول کشور در تولید علم را به دست آورده است. ما انتظار داریم که تمام واحدها در امر تولید علم، مشارکت داشته باشند چرا که این آمار تنها مربوط به 39 واحد دانشگاه آزاد اسلامی است که یک‌دهم تمام واحدها را شامل می شود.

دکتر میرزاده با اشاره به اینکه اگر تصمیمی در کشور براساس پایگاه مردمی و اجتماعی گرفته شود، مردم از آن استقبال می کنند، تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی نمونه بارز این مسئله است. چرا که این دانشگاه با کمک و مشارکت مردم به وجود آمد و در دنیا بی نظیر است.

وی افزود: 20 میلیون مترمربع فضای مسقف، 11هزار کارگاه و آزمایشگاه، 68 هزار عضو هیات علمی تمام‌وقت، نیمه‌وقت و مدعو، اشتغال 100هزار نفر و... در دانشگاه آزاد اسلامی با تکیه بر توان مردم به وجود آمده است.

میرزاده با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی و بسیج هر دو نهادی مردمی هستند که با تکیه بر توان مردم تشکیل شده اند، گفت: بسیج نیز در اوایل انقلاب و با فرمان امام (ره) به وجود آمد که تاثیر عظیمی در تمام شئونات کشور داشته است. ما امروز افتخار می کنیم که با سازمان بسیج همکاری علمی خود را آغاز کرده ایم.

وی با اشاره به همکاری های قبلی دانشگاه آزاد اسلامی با سازمان بسیج و سپاه پاسداران گفت: امضای تفاهم نامه های مختلف با سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، ستاد کل نیروهای مسلح، سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری کشور و... ازجمله همکاری های گذشته دانشگاه است و نشان می دهد که در دانشگاه آزاد اسلامی این روحیه وجود دارد که همکاری با نهادهای مردمی ادامه یابد.

دکتر میرزاده در ادامه، با اشاره به فرمان معظم رهبری در سند علم و فناوری مبنی بر اینکه باید 50درصد تولید ناخالص ملی ایران در سال 1404 از طریق اقتصاد دانش بنیان باشد، اظهار داشت: مخاطب اول این دستور، دانشگاه ها هستند و ما در دانشگاه آزاد اسلامی برای رسیدن به این هدف و فرموده های مقام معظم رهبری، برنامه ریزی جدی برای توسعه اقتصاد دانش بنیان را آغاز کرده ایم.

وی افزود: بر این اساس، در حال حاضر 646 هسته فن‌آور، 297 واحد فن‌آور، 110 شرکت دانش بنیان نوع یک، 67 شرکت دانش بنیان نوع دو و درمجموع هزار و 120 شرکت دانش بنیان و هسته فن‌آور در دانشگاه آزاد اسلامی با تکیه بر دستاوردهای پژوهشی و توان علمی این دانشگاه، تشکیل شده است. این مجموعه 1106 محصول دانش بنیان تولید کرده است که در سایت آزاداکسپو قابل مشاهده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این موضوع به خاطر روحیه ای است که مقام معظم رهبری در کالبد پژوهشگران و دانشگاهیان دمیدند، اظهار داشت: امروز بسیاری از تکنولوژی هایی که موردنیاز کشور است را از طریق امکانات خود به دست آورده ایم و این باعث می شود وابستگی کشور کم شود.

دکتر میرزاده تاکید کرد: در حال حاضر برای تداوم انقلاب اسلامی، موفقیت علمی و تجدید حیات مسلمین جهان، راهی جز توسعه علم و فناوری در ایران و کشورهای اسلامی نداریم.

وی افزود: در حال حاضر یک پارک علم و فناوری توسط دانشگاه آزاد اسلامی در تهران راه اندازی شده و این موضوع نشان می دهد که ما توانسته ایم پیچیده ترین تکنولوژی ها را به دست آوریم و خدا را از این بابت شاکریم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان ابراز امیدواری کرد که با جهاد علم و فناوری با سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری کشور و با هم‌افزایی با یکدیگر، بتوانیم به شکل تصاعدی توسعه علم و فناوری کشور را ادامه دهیم.

خبرنگار و منتشر کننده: محمدجواد آخوندی

200

کد خبر: 737617

وب گردی

وب گردی