رئیس سازماند پدافند غیر عامل در واحد تهران شمال:  جهاد علمی دانشگاهها برای مقابله با ابعاد جنگ اقتصادی

معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال با همکاری بسیج استادان این واحد دانشگاهی، "کارگاه پدافند اقتصادی با رویکرد فرهنگ سازی استفاده از کالای ایرانی در راستای اقتصاد مقاومتی " را برگزار کرد.

به گزارش ایسکانیوز، در این کارگاه سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با نگاهی گذرا به تهدیدات جنگ اقتصادی و تبیین ابعاد جنگ های قدیم و جدید، محور اصلی جنگ های کلاسیک را تهدید و تهاجم های نظامی دانست و گفت: در دو دهه اخیر با اتفاقاتی که در حوزه فناوری و سرعت تبادل اطلاعات به وجود آمده است، صحنه اصلی رقابت در حوزه اقتصاد متمرکز شده است. و افزود: این فناوری ها بزرگترین پیشرانه اقتصاد هستند چه در حوزه رسانه و چه در حوزه های IT که لازمه آن باز تعریف فرصت ها و تهدید ها است.

رئیس سازمان پدافند اقتصادی کشور ادامه داد: طیف تهدید های فناوری، می تواند قابلیت هایی برای کشورها به وجود بیاورد. کشورهایی هستند که ظرفیت ها و ابزار رسانه ها را در اختیار دارند و می توانند در سیطره بر کشورهای دیگر اعمال قدرت نمایند که جنگ های مالی و جنگ بانکی از این طیف ها منبعث می شوند که طیف تهدید را از حوزه نظامی به فرهنگ و اقتصاد تغیییر داده است.

وی با تعریف ابعاد جنگ اقتصادی به عنوان حربه اصلی استکبار خواستار حضور فعال دانشگاهها در شناسایی ابزارهای جنگ اقتصادی و آشنایی کامل مردم و مسئولان از آن ، نظریه پردازی و تولید علم مناسب برای مقابله با انواع تهدید های اقتصادی شد.

سردار جلالی با تأکید بر بازتعریف نظام پولی، بانکی و ارزی برخورد قاطع قوه قضائیه با مفاسد اقتصادی شد و بر ضرورت جامعه امروز شکل گیری یک جهاد علمی در دانشگاهها برای مقابله با انواع رویکردهای اقتصادی و تهدید های مربوطه به آن شد.

در این کارگاه یک روزه همچنین دکتر محسن محبی معاون فرهنگی سازمان پدافند غیر عامل نیز طی سخنانی با تبیین مولفه های تاب آوری اقتصادی، جایگاه عنصر فرهنگی و فرهنگ سازی در تاب آوری اقتصاد و خاستگاه نظریه اقتصاد مقاومتی و دکتر سمیعی نسب در باب نقش دانشگاهها در حوزه پدافند اقتصادی توضیحات مبسوطی ایراد کردند.

پیش از سخنان سردار جلالی، دکتر علی محمد صفانیا، رئیس واحد تهران شمال، با تسلیت ایام فاطمیه از دانش آفرینی و علم آموزی ایرانیان از عهد کهن تا به امروز سخن گفت و افزود: اگر می خواهیم دانشگاه را به جامعه و صنعت نزدیک کنیم تا تولید بر مبنای دانش ملی شکل بگیرد، نیازمند عزم ملی و جهاد علمی هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی: دین ما دین زندگی است

امام جمعه موقت تهران در کارگاه پدافند اقتصادی از اهمیت نقش بانوان در مدیریت زندگی و مصرف سخن گفت. حجت الاسلام و المسلمین صدیقی در این کارگاه با بیاناتی به تشریح اهمیت فکر و تدبر در دین اسلام پرداخت و گفت: دین ما دین زندگی است دین مسجد نیست.

وی با اشاره به این که فرهنگ وابسته اقتصاد مستقل به بار نمی آورد ادامه داد اول فکر دانشگاهی را سالم سازی کنید بعد تخصص به آن بدهید وی با استناد به آیات قرآن گفت: قوی باشید تا فکر جنگ با شما به ذهن هیچ خصمی خطور نکند. ایشان در ادامه با ورود به موضوع اقتصاد مقاومتی و با تبیین مسئله اقتصاد هم در قرآن و هم در روایات از نقش خاص بانوان در مدیریت زندگی و خانواده در خصوص مصرف و مدیریت خانه سخن گفت.

در این کارگاه دکتر کیانوش فتحی واجارگاه مسئول بسیج استادان واحد با سخنانی هدف از برگزاری کارگاه و اهمیت آن در عصر فعلی را به اطلاع حاضرین رساند . همچنین اسداله ابراهیم کنی قائم مقام قبلی بسیج استادان واحد تهران شمال، گزارشی از فعالیت های دوران مسئولیت خود را بیان کرد.

خبرنگار و منتشر کننده: محمدجواد آخوندی

200

کد خبر: 737710

وب گردی

وب گردی