علی صوفی: در کنار روحانی کاندیدای دیگری هم در انتخابات وجود دارد/اصولگرایان معتدل قائل به حل اختلاف میان جناح ها هستند

رییس ستاد ائتلاف اصلاح طلبان با بیان این که با روحانی جسته و گریخته صحبت هایی حول انتخابات که در کنار وی کاندیدای دیگری بیاید، شده است، گفت: قرار است با هماهنگی رییس جمهوری این کار صورت بگیرد و نگرانی هم برای روحانی به وجود نیاید و سپس یک رقابت درونی شکل بگیرد .

علی صوفی رییس ستاد ائتلاف اصلاح طلبان درخصوص برنامه اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار کرد: تا حدی که در جریان هستم اصلاح طلبان به طور قطع تصمیم شان بر این است که در کنار روحانی کاندیدای دیگری هم باشد اما هنوز درخصوص مصادیق صحبتی نشده است که از چه کسی دعوت یا برای چه کسانی منتظر باشند.

در کنار روحانی کاندیدای دیگری هم در انتخابات وجود دارد

صوفی با بیان این که با روحانی جسته و گریخته صحبت هایی حول انتخابات که در کنار وی کاندیدای دیگری بیاید، شده است، افزود: قرار است با هماهنگی روحانی این کار صورت بگیرد و نگرانی هم برای وی نباشد یا به وجود نیاید که بعدا یک رقابت درونی شکل گیرد. به نظر می آید که فعلا در تدارک چنین فعالیت هایی هستند. اصلاح طلبان به طور قطع از روحانی در انتخابات پیش روی حمایت می کنند.

صوفی گفت: اصلاح طلبان از تجربیات تلخی که در انتخابات 84 و 88 داشتند، در سال 92 به این نتیجه رسیدند که برای انتخابات ریاست جمهوری حتما یک کاندیدا معرفی کنند و همین موضوع رمز موفقیت آنها بوده و برای انتخابات دیگری هم اگر لیستی است یک لیست ارائه دهند این موضوع هم در سال 94 رمز موفقیتشان در انتخابات مجلس بوده و در حال حاضر بر همین استراتژی استوار هستند و امکان ندارد که از این عدول کنند؛ چون عدول از این معنایش شکست است و طبعا نمی خواهند کار عبسی انجام دهند. من اساسا یک چنین چالشی را در جامعه اصلاح طلبی ندیدم یعنی به هرحال در محافل و مجالس سیاسی چنین چیزی نشنیدم یعنی این دیگر قطعی است ممکن است به صورت فردی بعضی ها باشند که روحانی را نپسندند حالا آنها مثلا بگویند که اگر فلانی بیاید خیلی خوب است ولی من به صورت یک چالش در بین اصلاح طلبان چنین چیزی را با آن مواجه نبودم.

اصولگرایان معتدل قائل به حل اختلاف میان جناح ها هستند

رییس ستاد ائتلاف اصلاح طلبان در خصوص سوالی مبنی بر این که اصلاح طلبان برای بهبود روابط با مقام معظم رهبری چه کارهایی انجام داده اند، بیان کرد: این موضوع در غالب یک برنامه مدون نیست چون یک تقاضا است و از آن طرف عکس العملش باید قبول یا رد بشود. این تقاضا همچنان بین اصلاح طلبان وجود دارد که مشکلاتشان را به ویژه با مقام معظم رهبری بخواهند مطرح کنند و اختلافاتی را هم که بین جناح ها وجود دارد را با گفت گو هایی که انجام می دهند تقلیل بدهند؛ یعنی در حال حاضر گرچه بحث آشتی ملی به طور مشخص مورد قبول واقع نشد اما بحث گفت و گو نزدیک شدن جریانات سیاسی به یکدیگر همچنان به قوت خود باقی است و از سوی اصولگرایان هم این موضوع رد نشده است.

وی افزود: در بین اصولگرایان هم اصولگرایان معتدل یک جمعی هستند که قائل به مساله حل اختلاف میان جناح ها هستند و در حال حاضر چهره های شاخص اصولگرایان هم جسته و گریخته این مسایل را گفته اند و استقبال کرده اند.

صوفی با بیان این که میان دو طرف جریان سیاسی عمده کشور تمایل به نزدیک شدن به یکدیگر وجود دارد، افزود: این موضوع مقدمه ای برای این است که نهایتا ما به یک آشتی ملی یا وفاق ملی دسترسی پیدا کنیم می تواند باشد چون فارغ از این که یک احساس باشد یک ضرورت ملی است، ضرورت ملی به این معنا که ما نیاز داریم بعد از 36-37 سالی که از انقلابمان می گذرد و سعی و خطاهایی زیادی شده چالش های زیادی بوده رقابت ها از مرزهای سالمش در خیلی جاها عبور کرده ضایعاتی را برجای گذاشته و تهدیدهایی هم چه از داخل و چه از بیرون وجود دارد.

ما چاره ای نداریم که به یک وفاق ملی حول منافع ملی و امنیت ملی برسیم

صوفی ادامه داد: به هر حال تهدیدهای داخلی ما کم نیست در اوضاع اقتصادی، معیشتی مردم، آسیب های اجتماعی که وجود دارد فسادی که حاکم است و همه این ها تهدید است. در بعد خارجی هم که هر از گاهی شاخ و شانه می کشند و ما را تهدید می کنند بخشی از این تهدیدها قطعنامه شورای امنیت می شود و تحریم ها برداشته شده اما همچنان می بینیم که دشمنان ما بیکار ننشسته اند و سعی می کنند که همان اوضاع قبلی را اعاده کنند . پس با همه این اوضاع ما چاره ای نداریم که به یک وفاق ملی حول منافع ملی و امنیت ملی برسیم و همه این را به عنوان خط قرمز برای خودمان در نظر بگیریم. مطالبات، خواسته ها، رقابت ها همه اینها را سعی کنیم که در این راستا پیش ببریم تا کشور آسیب نبیند.

رییس ستاد ائتلاف اصلاح طلبان در پایان درخصوص هر چه بهتر صورت گرفتن انتخابات گفت: اگر در چند کلمه بگوییم انتخابات مطلوب انتخاباتی است که آزاد، عادلانه، قانونی و رقابتی باشد؛ اگر انتخابات در قالب این چارچوب پیش برود نتیجه اش هم مطلوب خواهد بود. البته ما در حال حاضر به انتخابات شوراها امید داریم که در این حد جلو برود و امیدواریم که انتخابات ریاست جمهوری هم در چارچوب یک رقابت سالم پیش برود و از ابزارهای حذفی و تخریبی علیه یکدیگر استفاده نشود.

خبرنگار: راضیه فراهانی/ تاییدکننده: سرلک

کد خبر: 737851

وب گردی

وب گردی