آخرین وضعیت دمایی و بارشی کشور

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اعلام آخرین وضعیت دمایی و بارشی کشور، استان‌های پربارش و کم بارش کشور را طی 5 ماه اخیر اعلام کرد.

به گزارش ایسکانیوز، شاهرخ فاتح با اشاره به اینکه از ابتدای سال آبی 95 تا تاریخ 10 اسفندماه مجموع بارش کشور حدود 133 میلی متر بوده است گفت: سال گذشته در همین بازه زمانی کل کشور 146 میلیمتر بارش دریافت کرده بود و با توجه به اینکه میانگین بلندمدت مجموع بارش کشور در همین مقطع 144 میلی متر می باشد، امسال تا دهم اسفند، نسبت به بلندمدت 7.5 درصد و نسبت به سال گذشته 8.5 درصد کاهش بارش داشتیم.

استان های پربارش و کم بارش کشور
وی استان های کم بارش و پربارش کشور در پنج ماهه اخیر را برشمرد و گفت: استان‌ خوزستان با حدود 50 درصد، کهگیلویه و بویراحمد و یزد با 39 درصد و کرمان با حدود 37 درصد کمبود بارش مواجه بوده اند، اما در مقابل استان‌ قم حدود 22 درصد، هرمزگان و کرمان 21 درصد، مرکزی و فارس 20 درصد افزایش بارش در این بازه زمانی داشته اند.

تهران 14 درصد کمبود بارش دارد
رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی همچنین وضعیت بارشی استان تهران را تشریح کرد و گفت: از ابتدای آبی سال 95 تا 10 اسفندماه در این استان 158 میلی متر بارندگی داشتیم، سال گذشته نیز در حدود همین مقدار بارش دریافت کردیم اما چون بارش بلندمدت استان تهران در این بازه زمانی 164 میلیمتر است؛ تهران نسبت به سال گذشته تغییری نکرده و نسبت به بلندمدت 14 درصد کاهش داشته است.

استان گرم و سرد کشور در ماه گذشته
فاتح در ادامه وضعیت دمایی کشور را در ماه گذشته تشریح و اظهار کرد: دمای بهمن ماه در کل کشور یک دهم درجه سلسیوس نسبت به میانگین بلندمدت دمای بهمن ماه خنک تر بود.
وی افزود: استان‌های آذربایجان غربی 3.3 درجه سلسیوس، آذربایجان شرقی 3.2 درجه سلسیوس، اردبیل 2.6 درجه سلسیوس در بهمن ماه نسبت به بلند مدت خنک تر بودند، همچنین استان های چهارمحال و بختیاری 1.3 درجه سلسیوس، خراسان جنوبی 1.2 درجه سلسیوس و کرمان هفت دهم درجه سلسیوس گرمتر بودند.

وضعیت دمایی تهران در بهمن ماه
به گفته این کارشناس سازمان هواشناسی، در بهمن ماه 95، استان تهران 0.5 درجه سلسیوس خنک تر از شرایط مورد انتظار بهمن ماه بوده است.

بارش ها در فصل بهار نرمال خواهد بود
رئیس مرکز ملی خشکسالی ضمن اشاره به شرایط بارش و دمای اسفندماه اظهار کرد: بنا به پیش بینی های پژوهشکده اقلیم مشهد، وضعیت بارش ها در اسفندماه چندان مناسب نیست و انتظار ماه پر بارشی مثل ماه گذشته را نداریم. در فصل بهار نیز بارش‌ها در حد نرمال خواهد بود و دما نیز 0.5 تا 1.5درجه سلسیوس گرمتر خواهد بود.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: مرضیه کنگرانی / انتشار دهنده: نقاشی

3008/700

کد خبر: 737868

وب گردی

وب گردی