رئیس اتاق صنایع، معادن، بازرگانی و کشاورزی ایران می گوید، امروز برای تحقق توسعه نیازمند نگاه عمیق تری به امر پیشبرد تحقق توسعه اقتصادی و مشکلات پیش روی آن هستیم.

به گزارش ایسکانیوز؛ غلامحسین شافعی ' در نشست هم اندیشی وزیر صنعت، معدن و تجارت با کارآفرینان حوزه صنعت، ضمن اشاره به اینکه نگاه توسعه اقتصادی باید مبتنی بر اقتدار و امنیت کشور باشد، تاکید کرد: تمام فعالیت های اقتصادی اثر یکسانی بر توسعه ندارند و نباید اشتباهات سال های گذشته دوباره در کشور تکرار شود.
به گفته شافعی، ارزش افزوده و اشتغال در بخش های مولد با غیرمولد متفاوت است و مسیر گذشته نشان می دهد این موضوع مورد غفلت قرار گرفته است.
وی افزود: بخش مولد سودآورتر از بخش غیر مولد است و در صورتی که این بخش تحریک شود، بخش تولید به توسعه می رسد.
رئیس اتاق ایران نظیر دیگر مسئولان معتقد است ،برای توسعه فقط منابع مالی کافی نیست و نمی توان توسعه نیافتگی را فقط به این دلیل مورد بررسی قرار داد.
وی با اشاره به درآمد 800 میلیارد دلاری دولت گذشته گفت: برخی میزان درآمدهای دولت را با وجود صادرات دیگر یک هزار و 200 میلیارد دلار تخمین می زنند، اما آیا توسعه با چنین درآمدی حاصل شد یا نه؟
به گفته این فعال بخش خصوصی ،باید زمینه های فعالیت برای فعال شدن کارآفرینان در عرصه های اقتصادی فراهم شود.
وی نرخ تسهیلات بانکی، مالیات و عوارض را ابزارهایی برای توسعه عنوان کرد و گفت: موارد یاد شده هدف نیستند.
به گفته شافعی، اقتصاد ایران بیش از هر چیز به سرمایه گذاری خارجی، فناوری های نوین و تخصص نیاز دارد و لازمه بخش تولید ارتباط با دنیا است.
رئیس اتاق ایران یادآور شد: برای جلب سرمایه گذاری خارجی مقدماتی لازم است که از جمله آن شفافیت فعالیت های اقتصادی، حاکمیت قانون،حاکمیت شرکتی، ثبات در قوانین،ثبات نرخ ارز و سیاست های مالی پاسخگو است.
شافعی تاکید کرد، برای جذب سرمایه گذار خارجی نیاز به فراهم سازی و بهبود محیط کسب و کار داریم. «در شوره زار هیچ گیاهی رشد نمی کند.»
وی با اشاره به حضور سه میلیون ایرانی در خارج از کشور گفت: بخش مهمی از این افراد فعالان اقتصادی هستند و تمایل به سرمایه گذاری در ایران دارند.
رئیس اتاق ایران دسترسی کشور به بازار 450 میلیون نفری در منطقه با میانگین رشد جمعیت 5.5 درصدی در میان کشورهای همسایه را از دیگر اولویت های تحولات اقتصادی در کشور بر شمرد.
شافعی گفت: پیش بینی شده است تا سال 2025 مرکز ثقل فعالیت های اقتصادی در مرزهای کشورهای چین و هند باشد و ما باید از هم اکنون برای فعالیت اقتصادی بیشتر در این مناطق آماده شویم.
به گفته رئیس اتاق ایران، وجود 67کشور در مسیر راه ابریشم، می تواند موقعیت استراتژیکی را برای ایران رقم بزند. ایران قابلیت بالایی در بخش فنی و مهندسی دارد که باید از آن بهره وافی و کافی بگیرد.
شافعی تاکید کرد، باید از شرکت های توسعه ای حمایت شود. بخش خصوصی همواره آماده همکاری های توسعه ای در اقتصاد است و باید زمینه حضور این بخش در اقتصاد بیشتر فراهم شود تا بتوان به اهداف چشم انداز دست یافت.

منبع: ایرنا

دریافت کننده: نازنین میرزایی/ انتشارهنده:نقاشی

402

کد خبر: 737933

وب گردی

وب گردی